• alisandra

Någon som har en Shar pei?

Jag och min sambo har 3 st Shar pei.
    2 korthåriga, 1 svart som heter Hajen och 1 beige som heter Lijiang och en långhårig blå som heter Ting. (Hon är den enda blåa i hela sverige med lång blå päls.)
    Dom är de mest underbara hundar jag träffat, så söta och sällskapssjuka. Haha.

Någon som har en Shar pei?

Shar pei är en ganska "ner skitad" ras.. tråkigt nog.
    Shar pei är idag INTE en kamphund, utan en sällskapshund.
    Visst har dom mycket vakt i sig och kamp är långt tillbaka, men dom är trogna vänner. Shar pei är en perfekt familjehund.

• Svar på tråden Någon som har en Shar pei?
  • bastarden

Skulle gärna ha en renrasig shar pei, de verkar hur coola som helst. har dock en blandis med shar pei i blodet

Ska kika in på dina voffar

• bastarden

Fast det fanns ju inga bilder att kika på

• LadyGrand

Hej alisandra! Vet väldigt lite om rasen! Ett tag var det en sk status ras - för den var så dyr - så folk ville visa, att de hade råd.. Blir så trött på sådan modetrender!! Det ställer till mycket för de raser, som hamnar i fokus! Hur stora är de, vad är deras karaktärs drag och vad kostar en sådan idag??? Visste inte ens det fanns blå - än mindre långhåriga. Hardu bider, som du kan lägga ut? Är ej intresserad att köpa en - men tycker om att få lära mig mer om våra fyrbenta Vänner!!!

• alisandra

LadyGrand skrev 2007-10-28 12:16:28 följande:

Hej alisandra! Vet väldigt lite om rasen! Ett tag var det en sk status ras - för den var så dyr - så folk ville visa, att de hade råd.. Blir så trött på sådan modetrender!! Det ställer till mycket för de raser, som hamnar i fokus! Hur stora är de, vad är deras karaktärs drag och vad kostar en sådan idag??? Visste inte ens det fanns blå - än mindre långhåriga. Hardu bider, som du kan lägga ut? Är ej intresserad att köpa en - men tycker om att få lära mig mer om våra fyrbenta Vänner!!!
    Jaha, det visste jag inte att den har varit.
    Dom blir inte så stora, strax ovanför knäna, men hanarna blir väldigt grova. Sharpei är ju känd för att vara sin familj väldigt trogen, dom är väldigt sällskapssjuka och ska gärna vara med ÖVERALLT, även där dom inte får plats. Tex. i soffan. Sen har dom ju den där stora häliga och mjuka mulen som man vill pussa på hela dagarna. ;) Men det är ju än idag mycket vakt kvar i Sharpei, inget kamp. Det är långt tillbaka dom avlades för kamp och det är så gott som bort avlat nu. Men vakt har dom i sig, när min pojkvän åker hemifrån ligger alltid Ting kvar nere och vaktar vid dörren, hon går INTE därifrån förrens han har kommit hem igen. Hon går inte ens upp för att dricka vatten. Våra kostade runt 10.000:-. Jag ska lägga upp lite bilder på dom nu. Blåa är väldigt ovanliga, speciellt långhåriga, Ting är den enda i hela Sverige. :)
  • Rosana

Hej alisandra! Åh, vad spännande att få lära sig lite mer om rasen här! Är inte ett dugg kunnig, men har träffat på två Sharpei-vovvar. Den ena var tyvärr väldigt förbisedd av sin stressade matte - jag minns att han luktade hemskt illa och att matten berättade att det var pga att det var svårt att hålla rent i vecken...Och att detta skulle vara ett vanligt problem för rasen - stämmer det?? Sen hade jag ingen aning om att rasen från början var en kampis. Hoppas att du vill berätta mer!

• Marlene B

Jag vill ha en och kommer också en dag att skaffa en Shar Pei, sambon vägrar så jag får väl vänta några år.

Har du bilder på dina hundar?

• Marlene B

Ser inga bilder..har du flyttat över galleriet till dina öppna sidor? Det gör man på inställningar.

• LillaLulla

Jag har ingen shar pei, men rasen är intressant just med historiken och allt!

Orsaken till att de kallas kamphundar är att i det forna (och kanske fortfarande) asien så kampade man med så gott som alla djur: Tuppar, fiskar, hundar... Shar pei var en utmärkt kamphund på grund av mycket extra hud, men temperamentet passade inte riktigt in då de var svåra att trigga mot varandra. Såvitt jag vet har man aldrig medvetet försökt avla fram en shar pei för att få fram större kamplust.

• LillaLulla

P.S. Problemet med shar pei är i mina ögon att de var/är inavlade och därmed lär lida av en hel del sjukdomar. Men inaveln var ju nödvändig, i och med att rasen närapå utrotades under en tid. Kanske nån vet hur det är med det i dag?

• Rosana

LillaLulla; Så rasen är väldigt gammal då? Vet du varför den vara nära att dö ut under en tid?

Svar på tråden Någon som har en Shar pei?