LadyGrand skrev 2007-10-28 12:16:28 följande:
Hej alisandra! Vet väldigt lite om rasen! Ett tag var det en sk status ras - för den var så dyr - så folk ville visa, att de hade råd.. Blir så trött på sådan modetrender!! Det ställer till mycket för de raser, som hamnar i fokus! Hur stora är de, vad är deras karaktärs drag och vad kostar en sådan idag??? Visste inte ens det fanns blå - än mindre långhåriga. Hardu bider, som du kan lägga ut? Är ej intresserad att köpa en - men tycker om att få lära mig mer om våra fyrbenta Vänner!!!
Jaha, det visste jag inte att den har varit.
Dom blir inte så stora, strax ovanför knäna, men hanarna blir väldigt grova. Sharpei är ju känd för att vara sin familj väldigt trogen, dom är väldigt sällskapssjuka och ska gärna vara med ÖVERALLT, även där dom inte får plats. Tex. i soffan. Sen har dom ju den där stora häliga och mjuka mulen som man vill pussa på hela dagarna. ;) Men det är ju än idag mycket vakt kvar i Sharpei, inget kamp. Det är långt tillbaka dom avlades för kamp och det är så gott som bort avlat nu. Men vakt har dom i sig, när min pojkvän åker hemifrån ligger alltid Ting kvar nere och vaktar vid dörren, hon går INTE därifrån förrens han har kommit hem igen. Hon går inte ens upp för att dricka vatten. Våra kostade runt 10.000:-. Jag ska lägga upp lite bilder på dom nu. Blåa är väldigt ovanliga, speciellt långhåriga, Ting är den enda i hela Sverige. :)