• Bipa

Är Baby Björn verkliegn så dåligt jämfört med sjal/sele

Varför säljs baby björn om den nu ska vara mkt sämre ergonomiskt för bebisen? Många använer ju baby björn och det verkar ju funka. En annan fråga. I vilka sjalar kan barnet sitta utåt med ansiktet?

• Svar på tråden Är Baby Björn verkliegn så dåligt jämfört med sjal/sele
  • solida

Svar på frågan i rubriken: Ja.

baby Björn har absolut monopol i alla babybutiker. Detta går över mitt förstånd, jag kan inte förstå varför de inte säljer ergonomiska selar som är bra både för barnet och bäraren.
    Det enda jag kan säga är: Prova en ergonomisk sele (t ex Ergo eller Patapum) och du förstår själv skillnaden. Jag hade också en babybjörn innan, för jag hade ingen aning om att det ens fanns andra selar. Den kunde jag bära med i tre månader, och endast kortare tid, högst en halvtimme-timme. Nu är min son tio månader (och lika många kilon) och jag kan bära honom i ergon i flera timmar utan problem.
    Och tydligen är det inte ergonomiskt för barnet att sitta framåtvänd, då benen bara hänger och det belastar ryggen på de små liven. Grodställning är det ergonomiskt riktiga för barnet.

• blonde redhead

Många i sverige använder babybjörn mycket

I andra länder (som tex tyskland osv) har dom rekommendation att börja med den vid 3-4 månader och att inte bära utåt så mycket. Använder man den innan så ska det vara i korta stunder (max 10 min eller liknande)

Man kan knyta en sjal så att barnet ser utåt, men jag ser inte riktigt meningen med varför man ska göra det.

• solida

blonde redhead skrev 2007-10-28 07:52:44 följande:

Många i sverige använder babybjörn mycket I andra länder (som tex tyskland osv) har dom rekommendation att börja med den vid 3-4 månader och att inte bära utåt så mycket. Använder man den innan så ska det vara i korta stunder (max 10 min eller liknande)Man kan knyta en sjal så att barnet ser utåt, men jag ser inte riktigt meningen med varför man ska göra det.
    Ha ha! hur ska man kunna BÖRJA med den vid tre-fyra månader??? Det är ju då man måste sluta för ryggen säger ifrån!

Jag hade sjal mycket när sonen var ny, om man skulle promenera el dyl. Men selen är ju lättare om man tar bilen till IKEA t ex. Och med babybjörnen kunde jag kanske bära i en timme MAX, sen hade jag värk i axlarna i flera dagar efteråt. Detta när sonen var ca två-tre månader.
  • Lekia

Jag har en babybjörn active, den ligger o skräpar sen jag köpte en ergo. Så, -Ja, jag tycker babybjörn suger.

• Egensinnig

Tja det är väl olika hur man är byggd kanske.
    Min dotter är 6 månader o väger 9 kg, vägde 4,1 när hon föddes.
    Både hon o jag har trivts med baby björn sedan hon var ca 3 veckor.
    Vi har haft sjal också men hon har aldrig gillat att sitta inknuten i den.

Babybjörnen funkar jättebra för mig trots 3 diskbråck och trasiga axlar.

Men snart behöver vi något annat eftersom hon är så stor.

Är det Ergo el Patapum jag ska testa tycker ni???

Ordning är till för idioter - genier behärskar även kaos
  • snillis

jag har prövat båda och föredrar selen - helt klart

• Maroschka

Efter att ha burit i sjal så kommer jag aldrig aldrig mer att ta på migen Babybjörn.
    Min åsikt: Ja dom suger!

Jakob 060415 Han kommer aldrig få något syskon verkar det som
  • blonde redhead
    solida skrev 2007-10-28 08:31:33 följande:
    blonde redhead skrev 2007-10-28 07:52:44 följande: Ha ha! hur ska man kunna BÖRJA med den vid tre-fyra månader??? Det är ju då man måste sluta för ryggen säger ifrån!Jag hade sjal mycket när sonen var ny, om man skulle promenera el dyl. Men selen är ju lättare om man tar bilen till IKEA t ex. Och med babybjörnen kunde jag kanske bära i en timme MAX, sen hade jag värk i axlarna i flera dagar efteråt. Detta när sonen var ca två-tre månader.
    Nej det håller jag med dig om. Jag talade bara om vad rekommendationerna var i andra länder, sverige har inga rekommendationer (men det står i och för sig att man max ska bära i 20 minuter de första månader åt gången) men så är det ju också ett svenskt märke.. Skulle aldrig sätta på mig en BB igen, inte ens för en miljon.
  • blonde redhead
    Egensinnig skrev 2007-10-28 08:36:50 följande:
    Tja det är väl olika hur man är byggd kanske.Min dotter är 6 månader o väger 9 kg, vägde 4,1 när hon föddes.Både hon o jag har trivts med baby björn sedan hon var ca 3 veckor.Vi har haft sjal också men hon har aldrig gillat att sitta inknuten i den.Babybjörnen funkar jättebra för mig trots 3 diskbråck och trasiga axlar. Men snart behöver vi något annat eftersom hon är så stor. Är det Ergo el Patapum jag ska testa tycker ni???
    Jag gillar ergon bättre än patapumen.
  • Vigrid

Jag väljer Baby Björn, utan att tveka!!
    Och har du dålig rygg så spelar det ingen roll om det är en sjal eller en BB du bär barnet i........ Jag har provat....

Svar på tråden Är Baby Björn verkliegn så dåligt jämfört med sjal/sele