• kajsa27

JAg ORKAR inte med min sexåring

På några månader har min sexåriga dotter blivit HELT som förbytt. Jag känner att jag orkar inte!!! VAd ska man göra??

Det som är värst är att hon inte lyssnar. Jag säger en sak, hon hör inte/lyssnar inte, och gör tvärtom. HELA dagarna. JAg blir tokig!! Jag håller verkligen på att tappa greppet om situationen. JAg blir en skitdålig mamma, har inget tålamod, är trött på henne så jag får ont i magen.

Hon är konstant sur och skriker och gormar om hon inte får som hon vill. Hon är otrevlig mot mina vänner, och har ingen respekt för andra människor. JAg känner inte igen henne och vet inte hur jag ska göra...

sen blir jag ledsen för att jag får såna otroligt negativa känslor gentemot min dotter.

• Svar på tråden JAg ORKAR inte med min sexåring
  • Kajee

Kämpa på! Det går över. Min yngsta har precis kommit igenom sitt 6-årstrots och nu är hon hur go som helst igen.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • delfin73
    Kajee skrev 2007-10-28 20:58:38 följande:
    Kämpa på! Det går över. Min yngsta har precis kommit igenom sitt 6-årstrots och nu är hon hur go som helst igen.
    Huuuur gammal  är din dotter?????
    Min äldsta blir 6 år i november och är också som förbytt,började redan i våras !!!.
    Sen underlättar det ju inte direkt att mellan barnet är mitt uppe i värsta 2 års trotset heller ,han blir snart 2 1/2.

Ngn mer än jag som mår as kasst emellan åt, då det känns som om man är världens sämsta mamma .
     I allafall de dagar då det känns som att man BARA är arg  på ngn av dem hela tiden ???.
  • 969803

Jag tror att många här känner igen det du beskriver om den "ljuvliga" 6-åringen .

Min äldsta kille,som nu är 11 år,var en jättelugn kille fram tills han fyllde 6 år.
    Då blev han som helt förbytt. Eftersom jag inte hade någon i min närhet som kunde förklara att det var helt normalt,så blev jag alldeles förkrossad. Jag trodde att jag misslyckats helt totalt som förälder .
    Han var nästan aldrig glad,bara arg och ledsen ibland.
    I början hade jag tålamod till tusen,jag försökte vara lugn. Men sedan hamnade vi dagligen i tjafs och tyvärr hamnade jag väl emellanåt i samma nivå.
    På kvällarna satt jag alldeles färdig och bara grät. Vad hade hänt min goa kille? Skulle han alltid vara såhär?

Perioden varade rätt så länge (eller då tyckte jag att den varade en hel evighet),men efter denna perod så kom världens underbaraste kille tillbaka ,fast en mognare kille.

Efter denna 6-årstrots var jag väl förberedd då min dotter fyllde 6 år,men hon blev inte alls på samma sätt. Hon var mer lättsårad.

Så håll ut,försök att behålla lugnet (jag vet att det är svårt ibland,men att diskutera när dom är arga hjälper inte).
    Jag kunde låsa in mig på toaletten och räkna till 10 ibland,det hjälpte faktiskt .-).
    Försök att hitta stunder då ni kan ha lite mysigt tillsammans.

Skickar lite styrka till dig .

• MiaS82

när börjar 6 år trotsen? det känns som att min son har kommit i ngt sånnt..:s

o min dotter som e 1,5 hon e oxå i någon grin period...
    om de inte är kanske för att jag har börjat extra jobba??!! :-O

• Willy

Samma sak här med min dotter som är sex år. Hon verkar dock ha tagit sig ur det värsta men under en ganska lång period så var vi, hennes föräldrar, inte vatten värda. Mycket slå i dörrar, skrika, kalla oss för fula saker mm. Vi höll på att bli galna. Nu är hon betydligt lugnare men istället är hon mycket ledsen. Hon blir väldigt lätt berörd av saker och ting och har väldigt nära till tårar. Jag har fått för mig att den jobbiga perioden beror på att de helt plötsligt blivit mer medvetna om sig själv och saker runt omkring.

• städfia

Här är en till uttjatad mamma....vissa dar skulle jag kunna smälla igen dörren o bara gå hemifrån....dålig mamma var det här...

• Matheus mamma

Prova att låta honom sitta i ett rum när han gjort något fel så du får gå någon annan stans och skrika av dej. Var konsekvent och berätta att du blir ledsen för det hon gör och att hon får känna sig arg men att hon inte får bete sig hur som helt. Jag vet hur det är min son har just börjat han med. Han sa att han inte älskade mej och jag blev så paff att jag sa att jag blev ledsen och då började han skratta jättelänge och gick därifrån. Var jättehemskt att vara med om, min son som alltid har varit så mjuk. Men vi får väl peppa varandra. Det går väl över tillslut.

Sarahs lyx och lantblogg
  • Matheus mamma

Det vikigaste är ju att inte använda våld. Att du går därifrån eller sätter henne någon annanstans. Och att du kanske får hjälp ifrån pappan när du inte orkar.

Sarahs lyx och lantblogg
  • Majken

Minns med fasa att jag inte alls "tyckte om" (läs med glimten i ögat, tack)
     min tjej när hon var i 6-årsåldern?

Kan bara lova dig att det vänder.....men det är jobbigt under tiden, våga söka stöd från skolan/BVC om du känner att du tappar greppet!

Nu är min dotter en alldeles fantastisk 17-åring och man hade nästan förträngt hur jobbigt det varit i de olika faserna fram tills jag läser din TS *ryser och minns*

Varmt Lycka Till

Love my M-girls
  • Needy

Min 6-åring är som förbytt hon med. Tonårsfasoner, med smäll i dörrar o sura miner..man vet inte om man ska skratta eller gråta emellanåt. Vet att detta går över, då min son oxå hade en jobbig period- kämpa på..

Det lustiga är, att vi kan skratta, busa, mysa o ha jättekul, sen är det som att vända på en hand. Och hon vart sur. För nåt..

Why be pretty, when you can be gorgeous?
Svar på tråden JAg ORKAR inte med min sexåring