• Anonym (depp)

Herpesdepp

Jag känner mig lite deppig just nu. För ca 7 mån fick jag herpes typ 1 i underlivet av min kille. Jag var noga med att använda kondom då eftersom förhållandet var nytt men med kondom blev det ju torrt så då tog han saliv som glidmedel och troligtvis utsöndrade han väl virus trots att han inte haft symtom på många år och jag var väl känlig pga kondomskavet. Snacka om ironiskt, hade vi skippat kondomen (båda var ju friska visade det sig när vi pratade om det) så hade jag ine blivit smittad. Det är lätt att vara efterklok! Iallafall så har jag inte märkt av det sedan dess och hoppades att jag skulle bli en av dem som aldrig mer fick symtom, men så förra veckan så började det klia och dök upp blåsor igen så nu sitter jag här och känner mig lite ledsen. Allt jag hoppas på just nu är att det är läkt till på fredag för då ska jag på (min) födelsedagsfest och jag känner mig inte direkt på partyhumör nu. Jag vill ju känna mig snygg och glad och fräsch och få ha sex!

Hoppas att någon har något uppmuntrande att säga! Jag vet att det egenliten är ett I-landsproblem och jag är lyckligt lottad, mitt liv är underbart bortsett från herpesen. Ändå kan jag inte låta bli att vara lite låg, jag hoppades ju och trodde att jag aldrig mer skulle få symtom!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-31 13:45:00:
    Kanske kan vi låta tråden bli en tips-och-stödtråd för oss som är drabbade?

• Svar på tråden Herpesdepp
  • Anonym (depp)

mamma1, det låter ju umderbart med Acikloviret!

• Anonym (mamma 1)
    Anonym (depp) skrev 2007-10-29 16:17:35 följande:
    mamma1, det låter ju umderbart med Acikloviret!
    Ja det är verkligen kanon!!
  • Anonym (mamma 1)

Se till att du får utskrivet så att du kan ha lite hemma på lager eller fler recept att hämta så du kan ta innan det blossar ut!

• Anonym (depp)

mamma1, ja, det ska jag definitivt göra!

• Anonym (depp)

Puffar upp, det finns kanske fler som vill dela med sig av tips och erfarenheter och i övrigt kan vi ju stötta varandra!

• Anonym

Minns inte vad mecicinen hette. Har inte behövt ta den på två år. Har bara haft skov en gång sedan graviditeten för drygt två år sedan. Innan graviditeten hade jag varje månad vid mens... Blä! Mitt enda tips är att "rasta musen" nattetid, dvs sova utan trosor. Jag fixade inte talk och sånt, det lade sig som kakor i såren... Bara bommulstrosor vis skov kändes bra.

• Anonym

men vad menar du med att du inte hade blivit smittad utan kondomen...jag fick herpes av en kille som inte ens visste om att han hade herpes så visst skulle du ha kunnat bli smittad ändå

• Anonym (depp)

Jag menar att utan kondom hade vi inte använt saliv som glidmedel, utan kondom hade det inte blivit några torrskav för viruset att ta sig in genom.

• Anonym (depp)

Nu verkar den mest akuta fasen vara över *peppar peppar*. Igår fick jag dock panik då jag trodde mig se en omgång nya blåsor. Gråtfärdig ringde jag till kvinnokliniken och bad om att få ett recept. Den jättegulliga läkaren (samma som förra gången) skrev ut ett recept med fyra uttag som jag fick hämta redan samma kväll och talade om att om ifall att jag skulle vara en av dem som fick täta skov så går det att långtidsbehandla. Jag började äta tabletterna igårkväl och det var nog inga nya blåsor jag såg för det syns i princip inget idag. Skönt! Nu håller jag tummar och tår för att jag är mig själv till på lördag!

Tack till er som delat med er! Ni kan väl hålla tummarna för mig!

• Anonym
    Anonym (depp) skrev 2007-10-31 12:55:08 följande:
    Nu verkar den mest akuta fasen vara över *peppar peppar*. Igår fick jag dock panik då jag trodde mig se en omgång nya blåsor. Gråtfärdig ringde jag till kvinnokliniken och bad om att få ett recept. Den jättegulliga läkaren (samma som förra gången) skrev ut ett recept med fyra uttag som jag fick hämta redan samma kväll och talade om att om ifall att jag skulle vara en av dem som fick täta skov så går det att långtidsbehandla. Jag började äta tabletterna igårkväl och det var nog inga nya blåsor jag såg för det syns i princip inget idag. Skönt! Nu håller jag tummar och tår för att jag är mig själv till på lördag! Tack till er som delat med er! Ni kan väl hålla tummarna för mig!
    Jag och maken blev långtidsbehandlade, åt ganska stor dos av medicinen under ett år. Sedan dess har vi skov MYCKET sällan, och de är inte så smärtsamma som de första. Det jag plågas mest av är när blåsorna håller på att läka och de liksom torkar fast i uderkläderna. Ursäkta om jag blir lite väl intim... Någon som har några råd kring det. Det tar ju jättelång tid innan det läker när det rivs upp hela tiden.
  • Anonym (depp)

Anonym, det problemet har jag inte haft faktiskt, mer att det skaver med sömmar så jag vänder trosorna utochin! Jag använder potatismjöl och duttar på för att torka ut, kanske kan det funka för dig?

• Anonym
    Anonym (depp) skrev 2007-10-31 13:44:11 följande:
    Anonym, det problemet har jag inte haft faktiskt, mer att det skaver med sömmar så jag vänder trosorna utochin! Jag använder potatismjöl och duttar på för att torka ut, kanske kan det funka för dig?
    Man kan ju alltid prova! Tack snälla för tipsen. Ibland känns det bra hopplöst när skoven kommer. Svårt att sitta i skolan när det gör ont.
  • Anonym (depp)

Anonym, visst är det jobbigt överhuvudtaget att vara ute bland folk när man har skov! Man vill ju inte diekt berätta! Hemma går jag runt i bara morgonrock för att lufta, klär bara på mig näsr jag ska ut och då är det utochinvända bomullstrosor och luftiga löst sittande byxor som gäller.

Väst tycker jag dock att det är när man blir kåt, hoppas inte någon blir stött av min uppriktighet. När man blir våt så svider det ju och dessutom läker det ju långsammare när det blir blött men jag vill ju inte låta bli att träffa pojkvännen och kroppen kan man ju inte styra över.

• Anonym
    Anonym (depp) skrev 2007-10-31 13:52:51 följande:
    Anonym, visst är det jobbigt överhuvudtaget att vara ute bland folk när man har skov! Man vill ju inte diekt berätta! Hemma går jag runt i bara morgonrock för att lufta, klär bara på mig näsr jag ska ut och då är det utochinvända bomullstrosor och luftiga löst sittande byxor som gäller. Väst tycker jag dock att det är när man blir kåt, hoppas inte någon blir stött av min uppriktighet. När man blir våt så svider det ju och dessutom läker det ju långsammare när det blir blött men jag vill ju inte låta bli att träffa pojkvännen och kroppen kan man ju inte styra över.
    Gillar inte heller att visstas bland folk då, men svårt att undvika de flesta gånger. Man känner sig så oräsch och smutsig, duschar och duschar, och det gör det ju inte bättre direkt.

Jag tar iallafall inte illa upp av den uppriktighet på mig svider inte den sortens väta, men att ha sex går ju inte. Förbannat frustrerande. Vi får desstuom alltid på olika tidpunkter så det kan vid vissa tillfällen gå månader utan att vi kan ha sex.
  • Anonym (depp)

Jag brukar försöka hålla det så torrt som öjligt så jag duschar inte mer än jag måste. Sköljer underlivet med vatten några gånger per dag och torkar torrt med papper och har på potaismjöl.

Nej, att ha sex går ju inte men gud vad jag längtar!

• Anonym (depp)

Måste tillägga att det känns skönt att få prata av sig och bolla lite tankar med någon som vet hur det är!

• Anonym

TS: Ja verkligen! Man känner sig ensammast i världen. Nu måste jag kila till dagis. Ha det gött!

Svar på tråden Herpesdepp