• Älin

min hund tuggar på sig själv!

Hej, har en 5månaders flat hane som har börjar tugga på sig själv.. Han tuggar sönder pälsen på vissa ställen så det blir lite små sår.. Nu är det på tre ställen, små..
    Börjad ei helgen.. Tror ni att det är en ovana eller ohyra.. Han är inte stressad.. så, vad tror ni?

• Svar på tråden min hund tuggar på sig själv!
  • jackrusselltok

Om det inte är ohyra eller stress så tänker jag på allergi. Besök veterinär om det inte blir bättre.

• buffybus

låter som min voffse gjorde för ett tag sen...

hon fällde nått enormt hela hela tiden...och sen börja hon gnaga lite och fick 3 sår skorpor.. gick aldrig till vetrinär då vi ansåg att detta berodde på päls bytet...

nu e där inga skorpor o hon gnager inte och fällningen har minskat.. snart e väl hela sommarpälsen av antar jag....

men e du orolig så gå till vetrinär...

BF 11 feb
  • buffybus

kan tillägga att vi hjälpte henne i läkningen genom att stoppa henne varje ggn vi såg hon gnaga...så det fick läka....

BF 11 feb
  • Popi

Tycker inte att du ska avfärda stress, för många vet faktiskt inte om att deras hund är stressad då den ser ut att vara så lugn .

Men det kan mkt väl vara hårfällandet, allergi mot foder el. konserveringsmedel etc. Eller ngt annat.

Testa ha krage på hunden ett par dagar då ni inte har uppsyn över henne o. förbjud då ni ser henne gnaga. Ibland kan det bli som när människor biter på naglarna, har de väl börjat så kan det vara svårt att sluta, därför behövs ett "avbrott".

• Udda

Min schäfer tik gjorde så i våras. Det va vatten eksem.

• Annika26

Jag vet inte varför hunden gör såhär, men har själv sett hundar, samt haft egen hund som gjort så.
    Det kan vara en massa olika saker som gör att en hund gör så.
    Tex kan det vara att hunden är stressad eller har eksem.
    Det kan även vara att hunden är uttråkad.

Våran schäfer som bet på sig själv fick stora öppna blödande sår.
    (ja, självklart var vi till Vet med henne.)
    Men med hjälp av krage och en massa nejjande och avledande av uppmärksamhet så löste det sig. (hon var uttråkad och svartsjuk tror vi.)

Jag tror att alla "onaturliga" betende ska stoppas i god tid. Tala med din Vet, dom vet bäst gällande sånt här. =)

• Ayya

Understimulering kanske?

Jag hade en blandis tik för några år sedan och hon kliade sig konstant. Jag var hos veterinär och ingen kunde hitta något fel på henne. Men så började vi på en spårkurs och vips så var problemet löst.

Sen varje gång jag blev sjuk eller inte hade samma tid för henne så började problemet igen.

Vad kör ni för aktiveringar?

• Cuthalion

Börja med veterinären och ta prover så det inte är skabb eller andra hudproblem.

Är allt grönt där, byt foder.

Hjälper inte det så kan det vara dags att se över hur hunden mår psykiskt. Under-/överstimluerad etc etc etc.

Svar på tråden min hund tuggar på sig själv!