• Smultronblomman

Hjälp! Tuggat på fredskallan

Var precis inne i sovrummet några sekunder och la på överkastet och tror ni inte att Walter fått tag i ett blad från fredskallan och satt och tuggade på. Fick inte i sig något men hade tuggat rejält på det. Så typiskt! Någon som vet om den är giftig? Om det är farligt?? Herregud att man blir så orolig då

• Svar på tråden Hjälp! Tuggat på fredskallan
  • Skittles 77

Ring:
    Giftinformation: 08-33 12 31

• Prinsessans mamma

Hej! Flås, fick springa till övervåningen....
    I min bok farligt/ofarligt fr Konsumentverket och Giftinformationscentralen står:
    "växtsaften är irriterande

Symptom: Slemhinneirritation med brännande känsla i mun och svalg, eventuellt magbesvär.

Åtgärd: se Prickblad.....ett ögonblick

• Prinsessans mamma

forts: Åtgärd: Ge dryck. Eventuellt till sjukhus. Framkalla eventuellt kräkning och ge kol.
    Skölj ögonen under minst 5 minuter. Eventuellt till ögonläkare.
    Avtvättning

• Smultronblomman

Hejsan! Tack för hjälpen, man blir ju så himla rädd... Ja, jag ringde iallafall och det skulle inte vara någon fara utan som du skrev "Prinsessans mamma". Skulle ge honom mycket att dricka och så kunde det hända att han blir lite grinig, får ont i magen och svider lite i halsen. *puh* usch ut med alla växter

• Prinsessans mamma

åh vad skönt med lägesrapport, blev orolig där. Särskilt n det stod med det där om framkalla kräkning etc. Det står det inte på så många av de vanliga krukväxterna....mer på "klassikerna" utomhus typ Fingerborgblomma, liljor, gullregn osv..
    Och mängden de fått i sig verkar ju spela stor roll.

Ja man behöver nog kolla igenom vad man har för växter hemma. Jag ska läsa igenom boken nu, den ska inte stå och samla damm och sedan tas fram när något redan har hänt...jag menar om det står svart på vitt i min egen bokhylla redan ska jag väl i alla fall ha bläddrat i den!

Så jag får tacka dig för att den nu åkte fram!!!

• Skittles 77

Skönt att det gick bra!

• Smultronblomman

Se där ja, det var till någon nytta att han undersöker växterna då

Svar på tråden Hjälp! Tuggat på fredskallan