• ACK

Hur stora är era 2-åringar nu (som föddes prematura?)

Vår tjej föddes i vecka 26....vägde 550g. Nu väger hon dryga 7kg och är två år. Hon är adopterad från Polen.

Min fråga är också....hur mkt äter era två åringar som föddes för tidigt? Är lite rädd för att våran tjej äter för lite. Hon äter frukost, lunch, mellis, kvällsmat...men inte mkt varje gång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-29 18:52:17:
    Lägger också till en delfråga: när började de prata och gå?

• Svar på tråden Hur stora är era 2-åringar nu (som föddes prematura?)
  • Bengalan

Min tjej är inte särskilt prematur, v 34, mennhade inte bästa förhållandena i livmodern så hon föddes liten för tiden som det heter.
    Hon har haft svårt att äta från början, pga reflux. Om du är tveksam till hur mycket just din tjej bör få i sig så kanske en dietist skulle kunna hjälpa? jag har själv räddats från matutlösta sammanbrott genom att prata med dietisten på neo några ggr under hennes första år.
    Det viktigaste jag har fått hjälp med är att måltiden ska handla om matglädje Ett tag kändes det som vi hade kört fast, men då körde vi 5-minuters metoden i matstolen, det är inte så hemskt som det låter Det hadlade helt enkelt om att ERBJUDA något vid bordet varannan timme, men endast under 5 minuter, OM hon valde att äta fick hon ju såklart sitta längre om hon ville.På det viset kom vi vidare.
    Sen finns det ju näringsdrycker för barn, en heter minimax vet jag.Det är ju skönt om man får lite hull på dom(men obs -inte säkert att det går!!!)ifall de blir sjuka. Vet du hur lång hon är?
    Mellanmål -det är ett annat tips! Speciellt om matsituationen blivit lite laddad, dom är ju SÅÅ bra på att känna av att mammma VERKLIGEN vill att dom ska äta. Vi äter ute i vagnen ibland, på filt i vardagsrummet,tex små skinkskivor med smör, istället för youghurt!Det är ju såna saker som dietisten har lärt mig oxå, att berika maten med fett. Häller lite rapsolja i allt som går. Det låter lite galet men bara vi är mätta o nöjda och inte har matkrig så är vi glada härhemma.
    Hon fyller 2 år i januari.
    Hon är en aktiv liten dam(springer,klättrar o hoppar jämfota konstant) som verkar förstå nästan allt man säger, men som inte säger nåt annat än "ling!", det betyder allt från mat till napp till "jag vill till mammma"...Hon är alltså lite sen med det. Gick gjorde hon när hon var dryga året.
    Grattis till dottern och sköt om er!

• Volpino

Min tjej föddes i vecka 30 och vägde ca 1600g och 41cm lång. Hon är nu 2 år om drygt en månad och väger ca 11 kg och är 87 cm lång. Maten har alltid varit ett bekymmer. Hon har alltid ätit lite och utan större glädje till min stora oro. Fast jag har nu börjat släppa det lite... Favoriter som alltid går ned idag är välling, löskokta ägg, avocado, broccoli, glass, choklad. Extra fett har hon alltid fått, smör, röd mjölk, olja i vällingen etc.
    Hon lärde sig gå på sin egentliga 1-årsdag, dvs. när hon var 1 år och två månader från det hon föddes. Pratar gör hon mkt, inga meningar, men kan ibland sätta ihop två ord och har ett stort ordföråd (mer än 100 ord...kanske...).

• världens bästa mamma

Min son är rätt normal tror jag har stl. 92 och han vägde ju inte så lite i v. 32 2225. han e som sina kompisar på dagis

• Fyrabarnsmor

Min kille föddes drygt en månad för tidigt och väger nu lite drygt 13 kg. När han föddes vägde han 2.570 gram och var 44 cm. Men han äter som en häst om man säger så. Däremot har han varit lite sen med att krypa, gå osv.

• världens bästa mamma

Det är så olika men hon är liten glömde skriva att sonen väger runt 12 kg nu. Min tös kom oxå i v.32 men vägde 2440 och är nu tio månader och väger bara 7,1 kilo. hon är väldigt liten som en 4 månaders bebis ungefär. men hon äter bra ändå. utvecklades väldigt tidigt.

• världens bästa mamma

en sak till min son är så överaktiv att han är sen i talet

• jeatea

våran dotter föddes i v 26 vägde 966g hon är idag en normal stor 2,5 åring lite sen med talet men det kommer
    Maten har varit ett litet problem men jag hällde grädde i vällingen när hon var mindre men nu är hon nog normal viktig tror jag
    Väger ca 13-15kg tror jag o är 92 cm lång
    Lycka till

• mortill31980

Vår dotter födde i vecka 31+5, vägde 2704 och var 44 cm lång.... nu är hon 21 månader, pratar en massa ord, men har lite svårt för att bilda meningar...men man förstår ju....när hon säger vindruvor och drar i en och pekar mot skålen på bordet... apelsin,skala...är också nåt man får höra ofta nu när det är säsong för clementiner och apelsiner.... hon började gå efter sin 1-årsdag, hon var nog runt 13-14 månader. Nu väger hon 13 kg,och har stl 92, ibland 86.

• mortill31980

Det finns ju olika sorters youghurt, för din dotter bör väga betydligt mer tycker jag nog...och youghurt brukar vara populärt... försök ge henne mål var 3:e timme, är hon på dagis,så säg till dom att hon behöver ha lite extra!!

Svar på tråden Hur stora är era 2-åringar nu (som föddes prematura?)