• Mamma Lamm

Fika till en glutenallergiker?

Jag ska bjuda en kompis på fika i morgon. Hon har glutenallergi och jag skulle vilja överraska henne med något gott (hoppas hon inte ser det här nu bara).
    Det är bra om det är något barnvänligt men inte glass för min frys är sönder...

• Svar på tråden Fika till en glutenallergiker?
  • TinaElisabeth

Jag tänkte föreslå fruktsallad jag oxå, men med ett lättare alternativ än grädde... Kesella vanilj! Väldigt smarrigt.

Eller varför inte en äppelpaj med knäckigt täcke av havregryn, socker, lite mjölk och smör som man blandar i en kastrull.

Eller persikor och hallon med kesella vanilj.

• Mamma Lamm

Tack för förslagen!
    Kanon men havregryn går väl inte eller?

• nicke nyfiken76
    TinaElisabeth skrev 2007-10-29 19:43:27 följande:
    innehåller havregryn gluten? Hmm... det trodde inte jag. Måste kolla upp det tror jag.
    Det beror väl på var havregrynen "tillverkas". Det finns ju havregryn som aldrig kommer i kontakt med vete och annat. Kommer ej ihåg vad den sorten heter. Sorry.
  • TinaElisabeth

Så här står det på allergimat.com:

"Havre (gryn, mjöl och flingor) som finns i handeln idag får - liksom till exempel majs, hirs och bovete - enligt spannmålskungörelsen innehålla upp till 5 procent av annan spannmål.

Hittills gjorda analyser av havre har visat att åtminstone i havregryn har de spårmängder av gluten från vete, råg och korn som påträffats varit jämförbara med de spårmängder som kan återfinnas i vetestärkelsebaserade glutenfria produkter."

... så det är nog ingen bra idé.

• Mamma Lamm
    Joma77 skrev 2007-10-29 19:51:54 följande:
    kokosmums och kokostoppar
    Bra idè! Tack!

Jag har fått för mig att gluten innebär att man inte tål något av sädeslagen, vete, havre, råg eller korn. Måste genast kolla upp det ordentligt för havregryn kan man ju göra mycket gott med!
  • nicke nyfiken76

Mamma Lamm skrev 2007-10-29 20:35:10 följande:

Bra idè! Tack!Jag har fått för mig att gluten innebär att man inte tål något av sädeslagen, vete, havre, råg eller korn. Måste genast kolla upp det ordentligt för havregryn kan man ju göra mycket gott med!
    Det är ju enklast att fråga den du har tänkt bjuda om det går bra med havregryn.
  • abnocto

Nu har du säkert redan bjudit henne men till nästa gång kan du göra en rulltårta på potatis mjöl åt er. Fyllning kan du variera. Står det bröa formen så ta kokos istället.'
    Havregryn innehåller ett annat slags gluten än det man som glutenintolerant normatl inte tål. Men rönen är ganska nya så alla har inte börjat äta havregryn så där ska man nog fråga först. Och man ska då välja "rena havregryn".

• 2bmamma

Marängtårta (köp färdiga bottnar) med vispad grädde och frukt t ex persikohalvor, päronhalvor, banan osv. Grädden kan smaksättas med choklad, dumle osv.
    Ett tårttips som kommer just från en glutenallergiker är: Lägg en marängbotten i botten på en form med löstagbar kant, vispa vaniljvisp ganska hårt och blanda med hackad daim. Ställ i frysen ngr timmare eller över natten. Supergott !!!

Svar på tråden Fika till en glutenallergiker?