• 4blevde

åh snälla hjälp mig hitta en bra ganska lättläst engelsk bok!

Som rubriken lyder!

Jag vill ha massor av tips på en bra bok som är textad på engelska och som INTE är jättesvårt att läsa, läser Eng A på gymnastienivå så det behöver inte vara så avancerat

Mamma till Oliver, Felix och Tjejen i magen!!! BF 21/11
  • Svar på tråden åh snälla hjälp mig hitta en bra ganska lättläst engelsk bok!
  • blipblop

Tror en bok som man ofta läser på engelskakurser är Steinbecks Of Mice and Men. Bra är den också.

• Blå Flygare

Jag tycker Stephen King skriver lättläst, vardags engelska. Men om "Of mice & men" är för svår är nog inte det något heller.

• Tokaungen

"Go ask Alice" är en väldigt bra bok, jag använder den själv i min undervisning på just eng A. Boken är skriven i dagboksform så språket är enkelt men ändå varierat. Det som gör dne så bra är att läsaren snabbt blir engagerad huvudpersonens liv och man vill verkligen veta hur det går för henne. Den enda nackdelen är att den utspelar sig på 70-talet så vissa uttryck kan kännas väldigt gamla (slang osv). Du kan hitta boken på adlibris för 77 kronor. www.adlibris.se/product.aspx

• Tokaungen

Och sen finns ju böcker som till exempel Jane Austen's Pride and Prejudice (Stolthet och fördom) där språket visserligen är svårare men där du kanske har en förförståelse för handlingen som hjälper dig.

Ett bra tips när du ska kolla om boken ligger på rätt nivå för dig är att du slår upp boken (varsomhelst, det spelar ingen roll) och läser en sida. Om du stöter på fler än 4-5 okända ord på den sidan är boken antagligen för svår för dig.

• Smulu

Varför inte läsa Harry potter?!

När du sedan läser boken, ha med en ordlista och slå upp varenda ord du inte kan översätta de första sidorna, när du läst säg 5-10 sidor så behöver du inte slå upp fler.

• Carro W

The notebook av Nicholas Sparks

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Murloc

Vilken bok av Terry Pratchett som helst.

• conina

Har du en favorit bok på svenska som är översatt på engelska? Språket kanske är lite knepigare än i vissa andra fall men du kommer garanterat hänga med eftersom du redan har en förförståelse för handlingen.

• livetlilla

Skönlitterär bok?
    Om du gillar Marian Keyes och liknande så är de väldigt lätta att läsa på engelska (=det gör inte så mycket om man inte fattar exakt alla ord för man förstår ändå vad det går ut på och hur det troligen kommer att sluta)!
    Josie Lloyd och Emlyn Rees är väl iofs min största rekommendation - "relationsroman" kanske man kan kalla deras böcker för... Älskar deras böcker! (De skriver ihop förresten)

Svar på tråden åh snälla hjälp mig hitta en bra ganska lättläst engelsk bok!