• LilMe

34/35-veckors-bebis

Hej! Provar att skriva här inne också!

Undrar om det är någon som fött vid 34 eller 35 veckor, och hur det gick med amningen? Kom det igång på en gång? Orkade bebis amma fullt, eller var det pump+flaska som gällde?

Just nu är jag 33+4 och det kan mer eller mindre sätta igång när som helst. Har börjat titta på bröstpumpar, men vet inte om en vanlig manuell räcker eller inte?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 34/35-veckors-bebis
  • lukasmamma80

hej. Min son föddes i vecka 35. Ammningen fungerade inte alls pga att sugreflexen var outvecklad vilket är vanligt bland bebisar som är födda runt vecka 35. Jag pumpade i två månader sen fick han ersättning. Men finns det en ammningsmottagning på din ort kan du hyra en pump,jag använde en manuell pump från apoteket.

• cruz

Hej! Mina tvillingar föddes i vecka 34 och kunde inte äta själva utan fick sondmatas var tredje timme. Först vägde vi barnen, sedan försökte jag amma dem. Efter att de ätit lite från brösten fick vi väga dem igen för att veta hur mycket mer mat vi skulle ge dem via sonden. Vi höll på så i 4 veckor innan sonderna kunde tas bort och barnen ammas helt. Däremellan pumpade jag ur brösten för att samla mjölk till sondmatningen. Det blev inte många timmars sömn per dygn den första månaden. Men sedan amningen väl började fungera så var det hur smidigt som helst .

• susye

första sonen föd di v.34 orkade aldrig amma utan det blev att pumpa ut o ge i flaska
    andra sonen född v.35 ammade jag däremot

• delfin73
    LilMe skrev 2007-10-29 20:38:41 följande:
    Hej! Provar att skriva här inne också!Undrar om det är någon som fött vid 34 eller 35 veckor, och hur det gick med amningen? Kom det igång på en gång? Orkade bebis amma fullt, eller var det pump+flaska som gällde?Just nu är jag 33+4 och det kan mer eller mindre sätta igång när som helst. Har börjat titta på bröstpumpar, men vet inte om en vanlig manuell räcker eller inte?Tacksam för svar!
    Min yngsta ,född i v.35 orkade aldrig amma.
    så efter sond i nästan 2 månader så blev det till en början att jag pumpade och gav på flaska och sedan eftr ytterliggare kämpande med pumpning så blev det ersättning.
    Men däremot hennes äldsta bror som föddes i v.36 ammade jag eftr 2 veckors hård träning på neo.
  • Trolltrio

Min son är född v34+3, och han sög bra direkt, men orkade inte mer än nån minut i början. Varvade amningsträningmed sond en vecka, sedan ammade han fullt.
    Jag tyckte absolut neos elektriska pump var den bästa, så ska du pumpa mkt rekommenderar jag varmt att hyra en sådan.

• Pilea

Min lilla tjej föddes i v.35+4, är  11 dagar idag. Hon ammar på bra, men fick tilläggsmata lite extra på BB för att personalen tog för givet att hon hade dålig sugteknik vilket inte är fallet. Ger henne lite extra med medicinmugg vid vissa mål om hon inte tuttat tillräckligt. Jag pumpar också för att kunna "koppa" i henne min mjölk istället för ersättning. Tyckte sjukhusets elektriska pump var tusen ggr bättre än Anvents manuella som man kan köpa på apoteket, den suger inte lika bra. Med den får jag ut max 20ml, lilltjejen är mer effektiv

• pulmones

båda mina 35or ville och kunde amma. den senaste blev dock sjuk efter några veckor och det blev slutet på amningen men det gjorde inget, viktigast är att dom får kärlek och blir mätta

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • camillarockstar

Min kille är född 34+4 å amningen funkade jättebra efter bara några dagar. Använder dock amningsnapp eftersom han har lite svårt att få tag å hålla kvar taget. Men det är tydligen vanligt bland permaturbarn. Jag pumpade som en galning i början å fingermatade honom med det innan han orkade amma helt. Låg på neo i 10 dagar pga av gulsot o att han hade lite svårt att hålla värmen. Annars håller jag med om att det viktigaste är att barnet får mat i sig å mår bra. Amma om du vill o kan annars skit i det!!! Lycka till!!!

• Guwios

Min kille föddes i v. 34+6. Han sondmatades helt i ca 3 dgr pga att han var slö (solades i två omgångar) sedan började jag amma när mjölken rann till. Men han sondades med min mjölk det extra han behövde. Sonden drog han ut själv när han var sex dgr och efter det behövdes det inte ges något extra utan han klarade av att bara amma. Han hade däremot problem med att hitta bröstvårtan själv i ca två månader men la jag bara honom tillrätta så åt han. Tyvärr har han aldrig lärt sig att ta ett ordentligt tag så det har ju varit en del sår, sprickor och mjölkstockningar. Ännu tar han fel tag (han är nu 6,5 mån) lärde sig aldrig.

På tal om bröstpump; jag fick gratis hyra en pump fram till bf så vänta med att köpa en för det kan vara så att det gäller ditt landsting också.

• annahsavannah

hejsan..
    min Savannah föddes får 2 veckor sen. I v 34 (33+4)
    Har sond som vi matar henne med, men amningen kommer mer å mer. Suger jättebra nu, så vi hoppas att vi snart blir av med sonden.. Känns som att hon får i sig bra med mat iaf...

Pumpar med handpump, så hon matas med min mjölk.. Tycker det fungerar bra.

Svar på tråden 34/35-veckors-bebis