• Miha

Vad behöver man köpa innan barnet kommer?

Hej!

Väntar en liten bäbis till 26 Jan. Önskar hjälp med att få veta vad man behöver köpa innan och gärna en-tre månader framåt. Tex hur många boddys man behöver i resp storlek, hur många påslakanset osv... Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad behöver man köpa innan barnet kommer?
  • Nikhita

Jag hade två påslakanset, två varma filtar.
    Bodys vet jag inte, vet bara att jag hade för många så hon hann aldrig använda alla :)

Min dotter föddes i januari också. Köpte en varm fleeceoverall som var som en påse och i den hade hon stickade kläder.

Köpte babyolja och salvor.. Hmm komme rinte på riktigt, har visst glömt

• Viktoria i Spanien

Hej, jag tror att många köper mycket grejer som sedan aldrig används. Köp basic grejer som du absolut behöver till att börja med och se sedan efter vad du gillar och vad för behov soim finns. Min dotter kunde tex alkdrig ha hela sparkdräkter för hon krånglade in fötterna och så fastnade de ngnstans på halva vägen. Hade fått en massa som sedan aldrig användes, utan bara bodys och byxor. Hon kunde inte helelr ha ngt med fot utan byxor och strumpa. Allt sådant är ju väldigt individuellt och man har svårt att veta innan man får barn. Många bebiskläder har t.ex. kappushong och det ser väldigt gulligt ut men sedan känns det väldigt knöligt på, tyckte jag.

I och med att bebin föds i januari så se till att du har ngr bodys, ngn tröja och bgr byxor/sparkbyxor samt ngn bra åkpåse så kan du ju traska ut sedan vid tillfälle och köpa mer, när du vet hur mycket som går åt.
    Bebisar är ganska rena av sig så jag behövde inte en tredjedel av allt jag hade fått och det kändes synd och onödigt.

Jag har tvättmaskin hemma men 2 set lakan är bra, man vet aldrig om ngt helt plötsligt blir nerbajsat.

• Puss och Kram

Jag hade 4bodys 3 par byxor 3par strumpor 3pyamas i minsta storleken (50). Det räckte för den storleken räckte i 2 veckor. sedan fick vi massa kläder vilket gjorde att jag nästan inte köpte kläder förren i stl 68 nästa gång då var sonen nästan 4mån... Pyjamaser köpte vi dock för det fick vi inte så många i present.

Men sen är jag glad att vi inte köpte mer saker som var könsneutralt för när sonen väl var här ville jag ha kläder som visade att han var pojke... men ett tips, man kan aldrig ha för många filtar...

Påslakan beror lite på hur du har det men jag hade tre i minsta storleken. Ett i korgen , ett i vagnen och ett rent...

Här hittade jag listan jag betade av inför förlossningen föresten...

Till bebisen och mamma
    Babykorg och spjälsäng inkl alla tillbehör.
    Skötbädd
    Vinteroverall
    Bodys 4st
    Byxor 3st
    Strumpor 3par
    Pyamas 4st
    Hjälmmössa 1st
    Badlakan med huva
    Kräkhandukar
    Blöjor
    Tvättlappar
    Våtservetter
    Nappar
    Mobil över skötbädden
    Röd stjärtsalva inotyol
    Barnstol
    Lektäcke till golvet bl.a.
    Babyskydd
    Skötväska
    Hoppgunga
    Snuttefilt
    Haklappar (dregel)
    Amningskupor
    Nappflaskor inkl torkställning
    Nagelsax
    Hårborste
    Tops för bebisar (navelvård bl.a.)
    Babysitter
    Amningskudde
    Amningsbh
    Bröstvårtsskydd/koppar
    Babyolja
    Badbalja
    Sängmobil
    Vagnleksak
    Vagnen (myggnät, regnskydd, reflexer)
    Termometer
    Mössa och vantar för vinterbruk
    Bärsjal

Att ha i bilen

Parkeringspengar
    Plastpåse + Handduk Ifall vattnet går?

BB väskan

Journal och patientbricka
    Musik
    Öronproppar
    Kortlek, yatzy
    Vetekudde
    Lypsyl
    Vattenflaska
    Massageolja
    Hårsnodd+spänne
    Telefonbok
    Kameran+extra batterier
    Block och penna
    Amningsbh + amninskkupor
    Nattbindor
    Tofflor
    Varma sockor
    1 ombyte kläder till mig
    1ombyte kläder till bebisen
    2-3blöjor
    Necessär till mig och pappan

Tips på ätbart till BB

Dryck i tetra
    Energibars
    Frukt
    Godis
    Smörgåsar i kylväska
    Micromat
    Obs ingen frukost till pappan?
    Nescafé / tepåsar

Den här listan hade jag fixat allt efter och det enda som kändes onödigt för mig var alla prytlar till BB eftersom allt gick så fort fanns det ingen tid att spela kort... men det kunde jag inte vet...

Lycka till med bebisen och graviditeten

• Puss och Kram

Många tycker säkert att denna lista är alldeles för lång, men det här var vad som passade för våra behov. Man kan aldrig garantera att amningen fungerar tex, men jag ville då ha allt sådant hemma ifall det blev kaos. Sen har vi några mil till butiker också och då tänker man kanske lite annorlunda...

• hjärnladyn

Här kommer min lista. Tycker det är svårt att ange hur många bodys man behöver, beror på om du har tvättmaskin, om din bebis kommer att kräkas eller bajsa ned sig mycket. Och så kan du räkna med att du får en del i present också.

?2 pyjamasar
    ?bodys (strl 50)
    ?byxor (glöm inte strumpor om byxorna ej har fötter!)
    ?2 mössor
    ?2 babyfiltar (perfekt när man bär omkring bebisen eller om hon/han sover emellan er)
    ?spjälsäng/vagga
    ?lakan till sängen (2 omgångar)
    ?vagn
    ?lakan till vagn (2 omgångar)
    ?(regnskydd till vagnen)
    ?skötbord (t ex ett uppblåsbart)
    ?frottéhanddukar (ca 10 st, att lägga på skötbordet)
    ?blöjor (minsta storlek, t ex Pampers 1, (2 ? 5 kg))
    ?våtservetter
    ?babyolja (bebisens hud är ganska torr och fnasig första tiden)
    ?salva till rumpan (t ex inotyol)
    ?nagelfil för barn (naglar växer fort och det är lätt att bebisen river sig själv i ansiktet)
    ?hårborste för barn (för att undvika skorpbildning på hjässan)
    ?bindor (i massor till dig själv! Finns extra stora på apoteket.)
    ?bilbarnstol (om ni tar taxi hem från BB)
    ?amningskupor

Amningsbehå och amningstop är jättebra att ha, särskilt om man är ute bland folk, men vänta att köpa tills några dagar efter förlossningen. Kanske når dina bröst oanade proportioner när mjölken har runnit till...

Fyll frysen med mat! Bröd och pålägg kan du frysa in. Orkar du laga middagsmat så gör det, annars köp färdig mat som ni kan värma i mikron. Köttfärssås på burk räddade många middagar för oss den första tiden.

Lycka till med bebisen!

• Miha

Tack så hemskt mycket för listorna!

• MiaMia

En fråga... alla skriver att man ska ha filtar!
    vad har man filtarna till? Det har jag inte förstått än...

• Nikhita
    MiaMia skrev 2007-10-30 08:59:29 följande:
    En fråga... alla skriver att man ska ha filtar!vad har man filtarna till? Det har jag inte förstått än...
    Antingen för att det är kallt, eller för att nyfödda brukar känna sig trygga inlindade i en filt
  • Viggo och pyrets mamma

Miamia- för att man använder dem istället för täcke i sängen och vagnen, bebisar kan inte svettas och blir de för varma vilket de lätt kan bli med täcke så ökar man risken för PSD.

• MiaMia

Aha!!!
    Tack för svaren!!!

Tindras faster skrev 2007-10-30 09:28:36 följande:

Miamia- för att man använder dem istället för täcke i sängen och vagnen, bebisar kan inte svettas och blir de för varma vilket de lätt kan bli med täcke så ökar man risken för PSD.
  • Puss och Kram

Vi hade filtarna överrallt... bebisen låg inlindad i dem i famnen, som täcke, som underlag. Ja vi hade fler i omlopp eftersom bebis kräktes ner överallt... Vi använder fortfarande filtar nu när sonen är 9mån. Men oftas vi transpportsträckor. Ex när man sitter i bilen lite lättare klädd efter en längre tur. Perfekt att sno om en filt när ma när på väg mellan bilen och dit man ska eller så har han en massa filtar i vagnen... Vi har en januaribebis också

• Rapunzella

Vi köpte alldeles för mycket!

I efterhand skulle jag säga blöjor, bodys, byxor och strumpor (sparkbyxor funkade inte här heller) och en bra amningskudde. Resten hade vi kunnat köpa när vi behövde det.

Svar på tråden Vad behöver man köpa innan barnet kommer?