• isamarie

Könsbestämmande ultraljud

Hej!
    Jag undrar ifall någon kan tipsa om var vi kan få göra ett könsbestämmande ultraljud. Jag kommer inte att få veta könet vid mitt rutin UL i vecka 18 pga att det är en policy inom Region Skåne. Jag har kontaktat ett par privata kliniker, men de har inte möjlighet att ta emot fler patienter än de som redan är inskrivna hos dem. Någon som vet?? Vill ju verkligen veta om det är en liten flicka eller pojke därinne....

• Svar på tråden Könsbestämmande ultraljud
  • tiiiin

Policy inom region skåne? Är du säker på det? Jag har en vännina som just varit på UL i malmö (på mas)och fått veta könet på sin...

Kolla upp det en gång till.

• isamarie

Så sade min barnmorska i all fall, men jag bor också i Malmö och ska på ultraljud på MAS så nu förstår jag verkligen ingenting... Hon sade att anledningen är att det finns statistik som visar att fler flickfoster aborteras efter ultraljud (!) vilket jag tyckte lät alldeles absurt. Vi blir ju precis lika glada oavsett vilket. Men tack så mycket för informationen - jag ska ringa min barnmorska imorgon!

• skrivmaskin

Sen är det så att om läkaren ser könet så får de inte (enligt lag) undanhålla den informationen för er, om ni vill veta förstås. Men de letar inte aktivt efter att se vad det är för kön. Så är det här i GBG. Som tur är så finns det massa Köns-UL man kan göra här :D Om det inte finns några privata som kan ta emot er tycker jag du ska fråga på rutin UL vad läkaren tycker ni ska göra då. Jag tycker det är helt absurt alltihop. Låt mig veta könet på mitt barn!!! ;)

• isamarie

Tack för att du håller med! Jag har inte fått tag i min barnmorska än, men det känns i alla fall skönt att veta att de inte har rätt att undanhålla informationen. Vi har hittat ett par kliniker i Köpenhamn dit vi kan åka om det inte löser sig på annat sätt. Jag tycker bara det är så dåligt att vi ska behöva åka till ett annat land (!) för att få veta könet på vår lilla bebis!

• FruMarie
    isamarie skrev 2007-10-31 19:45:29 följande:
    Tack för att du håller med! Jag har inte fått tag i min barnmorska än, men det känns i alla fall skönt att veta att de inte har rätt att undanhålla informationen. Vi har hittat ett par kliniker i Köpenhamn dit vi kan åka om det inte löser sig på annat sätt. Jag tycker bara det är så dåligt att vi ska behöva åka till ett annat land (!) för att få veta könet på vår lilla bebis!
    www.ewakliniken.se ligger i Helsingborg.

Gör könsul för 900 kr
    Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • buffybus

jag har varit på UL i helsingborg och fått reda på könet...

men jag tjata inte om det direkt när jag kom...utan jag låg där och hon undersökte bebisen och mätte o hade sig... sen va hon nere vid lårbenet och då la mannen in och fråga om man kunde se kön nu....så sa hon ja..och fråga om vi ville hon skulle kolla...

så jag tror man kan lägga in det lite snyggt så kanske dem kollar...men går man rakt på direkt så säger dem ju nej för det är ju inte meningen dem ska kolla könet...

BF 11 feb
  • Mising

Jag åkte till ultralydskliniken for gravide i Danmark o gjorde det

• siamusen
    isamarie skrev 2007-10-30 19:15:34 följande:
    Så sade min barnmorska i all fall, men jag bor också i Malmö och ska på ultraljud på MAS så nu förstår jag verkligen ingenting... Hon sade att anledningen är att det finns statistik som visar att fler flickfoster aborteras efter ultraljud (!) vilket jag tyckte lät alldeles absurt. Vi blir ju precis lika glada oavsett vilket. Men tack så mycket för informationen - jag ska ringa min barnmorska imorgon!
    Absolut BS da man inte har fri abort efter V. 17+6. Socialstyrelsen skulle aldrig ge sitt medgivande för en sen abort pga fel kön.

Tycker du ska informera hennes chef om att hon sprider falsk information.
  • tiiiin
    siamusen skrev 2007-10-31 20:08:39 följande:
    Absolut BS da man inte har fri abort efter V. 17+6. Socialstyrelsen skulle aldrig ge sitt medgivande för en sen abort pga fel kön.Tycker du ska informera hennes chef om att hon sprider falsk information.
    Absolut! Har skrivit om detta i en tidigare tråd och jag tror helt ärligt inte på att det exsisterar en sådan policy. Det ar alltid funnits barnmorskor som "är emot" att man får reda på könet i förväg. Det har hetat att "det inte är meningen att man ska veta", eller att "då blir det ju ingen överaskning". Tja, som om ett litet barn inte skulle vara en överaskning?

Hoppas att du får klarhet i detta!!!
  • MyDream

Här i göteborg får man aldrig veta könet på rutin-ul.
    Jag är för nyfiken för att vänta till v 25 då de tidigast gör köns-ul på privata kliniker.
    Var och gjorde 3D-ul i köpenhamn förra graviditeten och nu såg jag att de erbjuder ett paketpris så jag ska göra köns-ul v 18 och ett 3D-ul v 27 Glad

Svar på tråden Könsbestämmande ultraljud