• Mrs Mousa

Vägrar sova med täcke!!

Min 1år och tio månader gamla skruttis vägrar sova med täcke på. Han sparkar av sig det HELA tiden och detta har lett till att min man sover väldigt dåligt, eftersom han hela tiden vaknar upp och täcker över sonen. (Spjälsängen står brevid hans sida sängen). Finns det ngn som har några tips på vad man kan göra? Skall jag klä honom med varmare nattkläder, så att vi slipper oroa oss över att han skall frysa, eller skall man köpa en sovpåse? Kom gärna med bra tips å ideer.....SNÄLLLAAA....

• Svar på tråden Vägrar sova med täcke!!
  • Mrs Mousa

Ok...ja, han har faktiskt på sig både flisbyxor och lång-tshirt när han sover...men ändå...tycker det e kallt i rummet, spec på vintern..

Blåttfjäril skrev 2007-10-30 15:37:40 följande:
    våran son vägrar både pyjamas och täcke så han sover i bara blöja. Han säger till om han fryser och vill komma under täcket. Han är 16mån.Så låt sonen sova utan täcke om det är det han vill. Han säger till om han fryser.
  • Mrs Mousa

Tack..skall nog försöka med det...problemet e ju att han ligger å vänder å vrider på sig när han blir för kall...trots att han sover med flisbyxor å tröja... när man sen täcker över honom blir han genast stilla å sover lugnt vidare..

Foxy1 skrev 2007-10-30 15:43:30 följande:
    Vad är problemet med det hela egentligen? Vår dotter (idag drygt 2 år) har alltid hatat att bli övertäckt. Blir skitsur och alldeles galen om man försöker täcka över henne. Vaknar t.o.m om man försöker lite fint när hon sover. Hon har alltid sovit i bara pyjamas i olika form beroende på rumstemperatur. Inga problem alls!Så det där med att "alla" barn gillar att bli inmumlade och omstoppade, särskilt som nyfödda, stämmer inte alls. Vår lillskrutt älskade friheten redan från första dagen! På med lämpliga nattkläder och skippa täcket alltså. Det är mitt råd.
  • Lotusblomma

Vår son, 6 mån, gör precis samma sak. Det har han gjort sedan dag 1. Jag låter honom ha det som han vill. Barn är oftast lite varmare än vuxna och är du rädd att han blir för kall så prova med en tunn pyjamas.

• queenpepsi

Vår son är likadan, sparkar alltid av sej täcket. Han har pyjamas med långa ärmar och ben, så han fryser ändå inte.

• Glad i hågen

Så gör vår tjej också men jag har insett (hon är 2,5 nu) att hon helt enkelt bara är varm av sig. Hennes pappa är likadan, han har ett tunt sommartäcke eler inget als medan jag ligger med mitt duntäcke upp till öronen. Därför har jag väldigt svårt för att se dottern utan täcke.

Men som någon skrev, fryser dom så borde dom ju vakna och klaga.

Och, som en tonåring jag träffade häromdan sa: "Det värsta med mammorär att dom alltid tror att man fryser. När man äntligen har fått av sig täcket kommer hon med sina filtar och ska bre om en så man blir genomsvett."

• NovasMorsa

ja min flicka hon vill av nån konstig anledning sova åt fel håll på täcket.. (tror väl att hon e pippi eller nåt);P

din son kanske tycker det är för varmt..

så ja säger som alla andra på med hel pyamas och lår han sparka av sej det..

• Senap

Vår son har aldrig velat ha täcke och hatar åkpåse. Så vi har långärmad pyjamas och han verkar sova jätebra i det. När han haft mer så har han bara svettats.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • dream06

Har haft samma problem!!! Löste det med att ha en heltäckande pyjamas samt strumpor så att inte hon skulle frysa. Hade ibland en tunn extra tröja ovanpå pyjamasen. Hon har med tiden börjat uppskatta täcke, tack vare att alla barn på dagis sover med täcken.

• Mrs Mousa

Tack för alla svar. De flesta verkar tycka att man skall låta barnet vara, men jag får se hur det går... när han blir för kall på kvällen ligger han ju å vänder å vrider på sig tills nån täcker över honom...å då somnar han lungt igen..

• Min son å ja

Liam är 2.5 år å sparkar av sig sitt oxå.. Han sover då bara i blöja.. varför ska man hålla på å lägga på täcket?? E han varm så sprkar han ju av sig det..

♥♥Mamma till Liam 05-08-05!! BonusMamma till Gabriella -00 & Marcus -03♥♥
  • pattisza

Angående sovpåse. Vi har haft sovpåse sen spädbarnsålder till vår dotter och tyckt att det varit jättebra. Men jag tror inte att ditt barn accepterar det när han är så stor redan. Min dotter är 2 år och nu vägrar hon sovpåsen som hon tidigare älskat.

• Lindams

hejsan!

jag läste i en annan tråd för ett tag sedan då hade en barnmorska sagt att man skulle känna sitt barn på magen om han\ hon var för kall. Och då kunde man lägga täcke över dem. Min son är likadan vill inte ha täcke på sig sparkar av det hela tiden har en tunn filt som jag brukar lägga över fötterna.

Linda och Lucas

• WILLE 06

min son vägrade oxå täcke fram tills för ca 2 månader sedan. Då fick han ett stort men tunt täcke i stället och plötsligt tycker han att det är jättemysigt.. så prova att byt täcke kanske.. han är 20 månader gammal

• Maliinka

Min 15-månaders gör likadant. Ibland läger vi täcke över ändå när han väl somnat, men nu har vi börjat med att helt enkelt höja temperaturen i hans rum, så får han sova utan. Själv tycker jag judock att det inte verkar så mysigt att sova utan täcke...

• Mrs Mousa
    Lindams skrev 2007-12-15 11:06:52 följande:
    hejsan!jag läste i en annan tråd för ett tag sedan då hade en barnmorska sagt att man skulle känna sitt barn på magen om han\ hon var för kall. Och då kunde man lägga täcke över dem. Min son är likadan vill inte ha täcke på sig sparkar av det hela tiden har en tunn filt som jag brukar lägga över fötterna.Linda och Lucas
    Oj, tack, den var bra...skall kolla det! :)
  • Mrs Mousa

Ja, det kan oxå va nåt. Tack för tipset!
    WILLE 06 skrev 2007-12-15 23:17:53 följande:

min son vägrade oxå täcke fram tills för ca 2 månader sedan. Då fick han ett stort men tunt täcke i stället och plötsligt tycker han att det är jättemysigt.. så prova att byt täcke kanske.. han är 20 månader gammal
  • Havsjungfrun

Så gör vår son också. Sover i pyjamas så han fryser inte.

• Eli06

tror inte det är så många små barn som sover med täcket på. de vänder ju o vrider på sig hela tiden. de vet ju inte vad som är upp eller ner hehe
    vår son är 15 månader och sover ena sekunden "rätt" i sängen, andra som pippi och tredje på tvären = helt omöjligt att ha täcke på honom! han sover med långa ärmar o ben på pyjamasen samt strumpor!! aldrig kall!

• Petrah

vår son är 20 mån och har heller aldrig gillat täcke. det åker alltid av.

Wild, Raw and Beautiful
  • Vildblomman

likadant med min 18 månader gamla son. han sover nästan alltid bara i blöja... ibland pyjamas, men den tar han av sig. sparkar hela tiden av sig täcket men drar det över sig om han fryser, vilket är sällan...

Svar på tråden Vägrar sova med täcke!!