• Latino

Furudörrar ska bli vita - hur?

Vi håller på att utrota all furuinredning i vårt hus. Nu står dörrfoder och innerdörrar på tur... Nån som har gjort det samma? Behöver tips! Är det billigast att lämna in dörrarna på lackering eller kan man lika gärna köpa nya?

• Svar på tråden Furudörrar ska bli vita - hur?
  • Latino

Sarge - är du inte rädd att penseldragen syns? Eller ska ni sprutlackera?

• Marie IE B

Titta på bilder i mitt galleri !
    Fodren sandpapprade och målade vi själva, två strykningar oljefärg S-0502-Y.
    Dörrarna lämnade vi bort för sprutlackering och det kostade 400 kr/dörr och
    250 kr/garderobsdörr + moms. Vi har spegeldörrar och speglarna sitter lite löst i dom med påföljden att färgen har spruckit på många ställen på många av främst garderobsdörrarna. Syns inte på håll men är inte snyggt när man tittar nära. Vi fick lite färg från firman som gjorde jobbet och har "duttat" i lite här och var. Med tanke på det (om det nu är spegeldörrar ni har) är kanske alternativet med nya dörrar inte fel.

• Latino

Oj, vilken skillnad Jag vill ha mina furudörrar vita - NU!!!!
    Vi har också spegeldörrar, men vi hade kanske tänkt lackera dem ändå. Att köpa nya sådana är ju ganska dyrt vad jag har hört. Bra att veta på ett ungefär vad det kostar att låta någon göra det åt en. Känns som ett rätt tuff jobb att göra själv...

• AnneSophie

Äh, det är ju bara att slipa och måla. Släta dörrar med roller och ev efterstrykning med pensel, och spegeldörrar med pensel. Inte speciellt svårt. Sprutlackerar man så får man en modern finish som lite tar bort iallafall spegeldörrars charm.

Dörrfoder tar man snabbt med pensel.

Jag rekommenderar dock att ni köper en riktigt bra färg. Jag blir väl skjuten men målerierfarenhet från tre hus säger mig att miljövänliga snickerifärgalternativ inte blir lika bra.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Sarge
    Latino skrev 2007-10-30 17:53:23 följande:
    Sarge - är du inte rädd att penseldragen syns? Eller ska ni sprutlackera?
    Nej, jag tycker att det är en del av charmen om lite penseldrag syns, men om det är snyggt eller inte beror ju på hur huset i övrigt ser ut....är allt hypermodernt passar det inte in med penseldrag, medans det passar in om man har en äldre stil....
Svar på tråden Furudörrar ska bli vita - hur?