• snissi

Tankar och åsikter om Zakynthos!

Yes, you heard me.

Vi har i och för sig redan bokat resan så det är försent att ändra på men jag är ändå intresserad att höra från er som besökt Zakynthos vad det är för ett ställe.

Vad bör man se?

Alla tips mottages!!

/Cissi

• Svar på tråden Tankar och åsikter om Zakynthos!
  • Clever LG

Hejsan.

Efter två båtluffar i den grekiska övärlden är Zakynthos en av mina favoriter. Bland den renaste ön jag har varit på. God mat, trevligt folk, fina sträder och så vidare.

Aragassi- Mycket engelsmän men bra resturanger. Stranden är liten men det går gratisbussar.

Lanangas- Partystället. Fina hotell, ganska så turistiskt.

Det finns även mindre orter i utbudet.

Missa inte: Båttur runt hela ön! Utgår från Zakynthos stad, underbart! Då får ni se det ökända ship wreak och dess fantastiska vik.

Snorkling, vattnet är fantastiskt.

Sköldpaddorna som finns i Lanangas.

Ni kommer inte att ångra Er resa dit!

• Ankianka79

Vi var på Zakynthos i somras och jag kan verkligen rekommendera att hyra bil och åka runt.

Det finns otroliga utkiksplatser, mysiga byar, olivlundar, vindistrikt och massa mer. Vi åkte till en utkiksplats där man såg det gamla vraket på stranden, åkte till de blå grottorna, kikade på världens största flagga, badade i Porto Zorro.

Det är jättefina vägar och vi åkte runt ön med en del stopp då, på en dag.

Var är det ni ska bo?

• sommartorpet

Bil åker man väl hemma, på semestern ska ni naturligvis hyra varsin scoter och köra omkring med.
    Vi hamnade i små samhällen och träffade massor av trevliga männsikor och råkade ut för sånt som man bara inte tror är sant.

Vi bodde i Aragassi och om man fortsätter ut från det samhället så ett par kilometer bort fanns då (iofs några år sedan nu) ett hus mitt ute i ingenting uppe i en backe men det fanns en liten, liten skylt nere vid vägen om att det var servering så vi stannade och klättrade upp (backen var hög). Nu var vi ett helt gäng och serveringen visade sig vara två bord i ägarnas privata trädgård men visst hade de mat. Omelett som var himelsk och öl kunde vi få köpa, ouzo bjöd de oss på eftersom vi hade hittat dit. Vin hade de tyvärr inget att sälja men efter lite diskuterande visade det sig att visst hade de vin men det var ju deras eget hemmabrygda men ville vi dricka det så var det inget problem. Vi stannade för att äta lunch och kom därifrån till middag men då hade vi också fått träffa farmor i huset som var den som stod för vintillverkningen, mannen i huset som visade runt i byggnaden och bjöd på ännu mera ouzo och någon släkting till som jag faktiskt inte riktigt vet hur han hängde ihop med de övriga men som iallafall bjöd ut oss på en båttur när vi ville.
    En annan dag hamnade vi i en liten by som säkert inte ens har något namn. Det var dags att stanna för en rökpaus och vi hittade något som verkade vara en liten taverna även om det var helt folktomt. När vi slagit oss ner vid bordet så kommer en man ut och säger att de tyvärr har stängt och inte kan servera något men på en fråga av oss så är det helt OK att vi sitter och vilar där en stund. Han beklagar igen och går sin väg, men 15 minuter senare så kommer en pojke ut med en bricka med kall juice, tallrikar med sallader på och bröd till. Mamma och pappa bjöd på det och beklagade att de inte kunde servera annat eftrsom köket inte var öppet ännu så ville vi nöja oss med detta så ville de gärna bjuda på det och såg gärna att vi satt kvar så länge vi ville och njöt av svalkan på altanen.

• ninni

Har oxå bokat resa till Zakynthos till sommaren, längtar redan

• snissi

Åh, vad glad jag blir!

Tack för alla era underbara svar! Känns som det är en bra bokning vi gjort.

Vi kommer bo på ett ställe som heter Kalamaki, inte långt ifrån flygplatsen har jag förstått, och av det jag läst är det också en väldigt lugn ort - vilket vi är ute efter då detta blir våran bröllopsresa. Klart vi kunde ha åkt längre bort, men Grekland känns ändå som ett relativt säkert kort. På öar jag besökt tidigare har det bara varit trevligt folk, härlig kultur och supergod mat!

Ankianka79: Det lät härligt att ni åkte runt sådär med bil! Hur mycket fick ni betala för bilhyran och var det något särskilt man behövde visa upp? Förutom körkort förstås Andra öar jag besökt så har det varit små skruttiga vägar och de har kört som galningar - har hört talas om många trafikskador där, bl.a på Korfu - men det är inte samma på Zakynthos eller?

Ronille: Ja, det där ship wreck skulle jag speciellt vilja se. Jag har lite svårt att bedöma avstånden på ön, för vraket har jag förstått att ligger på helt motsatt sida mot där vi bor.. Men det kanske inte tar sååå himla länge med båt?

Sommartorpet: Åhh, det låter ju helt perfekt! De är verkligen rara grekerna! Måna om oss turister

Ninni: Vad roligt! Vart på Zakynthos ska du åka, och när åker du iväg?

Vi har tänkt gifta oss måndagen 2 juni, och tisdagen 3e, tidigt på morgonen ger vi oss iväg!! Längtar ihjäl mig!

• pellepluttskrutt

vi var där för två år sedan i byn Alykes. Där var det underbart! Inget partyställe, utan ett lugn mysigt barnvänligt ställe. Med superfina stränder och härliga tavernor.
    Fast Apollo har inte hotell i Alykes kängre.. man måste boka själv på internet. Rekommenderar hotellet seaview som ligger på stranden. Superfint!

• Clever LG

Det tar ca åtta timmar att åka runt ön. Men då stannar båtarna så att man få gå iland och bada. Åk inte med chaterbolagen utan ta ett av de många företagen som finns på ön. Mycket billigare och mer genuina.

Tyvärr måste jag vara ärlig och säga att Kalamaki är en aningens öde, för öde och lite dammigt....Lyckligtvis så är det enbart 20 minuters gångväg in till Lanagas.

Ni som har bokat resa kommer inte att ångra Er.

• Ankianka79

Det kostade ca 700:- för en dag och det var bara körkortet man skulle visa upp.

Det är inga långa avstånd att köra, som jag skrev innan så åkte vi runt hela ön, på en dag och gjorde då en del stopp på vägen. Det tar nog inte så lång tid att köra till vraket. Det är en fantastisk utsikt där. Jag har en bild i mitt galleri om du vill se.

Jag tror att det kan vara roligare att se det från ovan, är man nere på stranden så har man inte den vyn över hela bukten.
    Det går båtar till vraket från lite olika platser runt om på ön, men hur lång tid det tar vet jag ej.

De körde faktiskt lugnt och sansat, inne i byarna var det mer trafik, men annars var det inte så många bilar.

Sommertorpet: Anledningen till att vi åkte bil var att vi hade vår lille knatte med oss, lite svårt att ha med honom på en vespa!

• snissi

Ankianka79: Åååhh! Vilken underbar bild! Nu längtar man ju ännu mer Ska definitivt överväga det där med bilhyrning... Kan bli riktigt kul!

Tack för alla underbara tips!

• sommartorpet
    Ankianka79 skrev 2007-10-31 20:05:58 följande:
    Sommertorpet: Anledningen till att vi åkte bil var att vi hade vår lille knatte med oss, lite svårt att ha med honom på en vespa!
    Med barn är naturligtvis inte vespan ett alternativ men är man bara vuxna är det banne mig det bästa som finns.
    Här hemma skulle ju jag, gamla tanten, skämmas ögonen ur mig om någon skulle se mig köra omkring på en sån men på semestern är det ett måste. Halva nöjet med resan. Enda gången jag tyckt det var lite obehagligt var på Malta då jag hade lite svårt för det där med vänstertrafik.
  • tidigareplatt

Var där med mina föräldrar för många år sen. Vi cyklade från ena sidan ön, badade hela dagen och cyklade tillbaka framåt kvällen. Det minns jag var jättehärligt.

• Bicky

Vi var där förra året och bodde i Tsilvi. Det var en lugn turistort, inte speciellt genuin, men vi hade nära till havet, och en massa barer och restauranger på gångavstång. Det finns både "vanlig mat" och grekiska restauranger. Jag tycker ju att den grekiska maten är helt fantastisk. Vinet var väl inget speciellt däremot.

Vi hyrde en bil en dag, och körde runt norra delen av ön. Stannade till och åkte en båttur till Blue Caves och stannade även till vid Shipwreck som nämns ovan. Det är bergiga serpentin vägar. Jag körde sakta i ettan och tvåans växel, men plattan i mattan. Bilen vi hyrde var nog inte den starkaste. Men det var inte svårt att köra, bara man kör sakta i svängarna.

Det var en jättehärlig semester. Du har något att se fram emot.

• ninni
    snissi skrev 2007-10-30 20:59:46 följande:
    Åh, vad glad jag blir! Tack för alla era underbara svar! Känns som det är en bra bokning vi gjort.Vi kommer bo på ett ställe som heter Kalamaki, inte långt ifrån flygplatsen har jag förstått, och av det jag läst är det också en väldigt lugn ort - vilket vi är ute efter då detta blir våran bröllopsresa. Klart vi kunde ha åkt längre bort, men Grekland känns ändå som ett relativt säkert kort. På öar jag besökt tidigare har det bara varit trevligt folk, härlig kultur och supergod mat! Ankianka79: Det lät härligt att ni åkte runt sådär med bil! Hur mycket fick ni betala för bilhyran och var det något särskilt man behövde visa upp? Förutom körkort förstås Andra öar jag besökt så har det varit små skruttiga vägar och de har kört som galningar - har hört talas om många trafikskador där, bl.a på Korfu - men det är inte samma på Zakynthos eller?Ronille: Ja, det där ship wreck skulle jag speciellt vilja se. Jag har lite svårt att bedöma avstånden på ön, för vraket har jag förstått att ligger på helt motsatt sida mot där vi bor.. Men det kanske inte tar sååå himla länge med båt?Sommartorpet: Åhh, det låter ju helt perfekt! De är verkligen rara grekerna! Måna om oss turister Ninni: Vad roligt! Vart på Zakynthos ska du åka, och när åker du iväg? Vi har tänkt gifta oss måndagen 2 juni, och tisdagen 3e, tidigt på morgonen ger vi oss iväg!! Längtar ihjäl mig!
    Åh vad skoj Grattis får man väll säga Vi åker den 17 Juni det är faktiskt våran bröllopsresa vi gifte oss September 2006 men ville vänta tills dottern var lite större eftersom vi åker utan barnen (Hon var bara två månader då)
  • Samsonia

Älskar Zakynthos!!! Min man friade till mig där så den ön kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta...

Kan rekommendera:

Hyr vespa och upptäck ön på detta sätt (kanske svårt om man reser med barn) Det finns måååånga fina stränder ibland lite undangömda.

Vasilikoshalvön har de finaste stränderna. Dit tar man sig enklast med vespa eller hyrbil.

Sköldspadds safari är ett måste... Hur häftigt som helst.

Strax utanför turistorten Laganas finns en liten ö som heter Ag. Sotis. Man kommer ut på ön genom en hängbro. På baksidan av ön finns en liten häftig strand som passar ferfekt för snorkling. På standen kan man även handla i en bar och lyssna på bra musik av diskjockey.

Ön har många små vattengrottor. Följ med på en bådutflykt.
    Det finns några sk Blue Caves på ön. De är att rekommendera. Dit tar man sig genom att följa med på en båtutflykt.

Från den lilla byn Keri lake går det båtutflykter av lokala arrangörer. Billigt och häftigt.
    Till Keri lake tar man sig enklast med vespa eller hyrbil.

Ovanför Zakynthos stad finns en jättefin utsiktsplats. Minns inte vad den hette, men den är så känd så det går inte att missa.

På en plats som heter Navagio finns ett vrak som ofta poträtteras på vykort. Tyckte personligen inte att det var så mycket att se. Men utflykten dit var fantastisk trevlig. Dit tar man sig endast med båt.

Avråder från:

Laganas. Den sk paryorten. Exploaterat och superturistigt. Ofräsch strand.

Zakynthos stad. Mycket trafik och inte mycket att se.

Vi bodde i orten Argassi. En jättemysig liten lugn ort men med en jättesmal strand. Om man bor i Argassi är det nästan ett måste med vespa eller hyrbil.

sist men inte minst: Trevlig resa!!!Glad

• pillan9

Hej!

Zakhyntos, det är underbart!
    ett av de bästa ställen jag varit på, skulle sååååå gärna åka tillbaka. Underbar strand (vi var i Laganas) och fantastiskt god mat!
    Är bara lite besviken över att det bara är Apollo som åker dit, då vi ej tycker om Apollo. Eller vet ni om fler tagit tillbaks resmålet i sitt utbud? I så fall ska jag boka direkt!

Wreak är ett måste, en heldag på havet som är kanon!

Ja, ni lär inte bli besvikna!
    Ha en härlig kväll allesamman!

• spacebeare

volontär jobbade en sommar på Zakynthos med just sköldpaddorna och tyckte ön var supermysig.

var ett par år sen det största problemet med Laganas var just restaurangerna, mkt britter = smaklös mat.....
    vi hittade dock en vegetarisk i en gränd som var super kommer inte ihåg vad den hette.

vraket och grotterna är själklara att se grejer.

om man vill se sköldpaddor är det säkrast under juni månad då dom kommer för äggläggningen. i septemeber om man har tur kan man få se de små knalla ner i havet.

Svar på tråden Tankar och åsikter om Zakynthos!