• irmelika

Recept...

Vi har äntligen varit på vårt första besök på kliniken i finland, läkaren säger att vi är bland de första som kommer att få behandling i början av nästa år (januari..? självklart beroende på tillgång till donator). Det kändes väldigt bra. Men nu kommer ju problemet med recepten, jag har fått fyra olika recept. Hur gör jag med dem? Kan jag gå direkt till Apoteket med dem?

• Svar på tråden Recept...
  • MissC

Hej hej, Vad jag hört så går det bra att gå med dessa recept till Apoteket. Problemet är dock att det då inte går på högkostnadsskyddet. Med andra ord så blir det dyrt. Många ber sin gynekolog skriva om recepten till vanligt svenskt recept. Det blir ju då mycket billigare.

Lycka till!

KRAM,
    /Camilla

• Fiaflopp

Inte olagligt men man bör inte prata högt om det,i vilken stad bor du så kanske jag vet läkare som hjälper till att skriva över dem på svenska,du måste nästan ha det eftersom det blir VÄLDIGT dyrt annars

• Fiaflopp

Skriv privat om du vill...

• suba

Min läkare översatt de till svenska recepter. Inga problem. Det var då under 1:a ÄD. Nu när jag frågar efter vissa saker inför 2:a ÄR känns det att jag måste extra tacka för extra hjälpen. Vet inte om jag får något för 3-e ÄD om jag kommer att ha 3:e ÄD.
    Gå till din läkare och berätta vad du håller på med så hon/han vet vad det handlar om. Kram

• irmelika

Tack!

hmm, jag fick ju rådet att gå direkt till apoteket med recepten, det skulle inte vara några problem. Det var inte så höga priser på dem, den som kostar är ju Procren. Jag lämnade in recepten, men senare på dagen ringde de från apoteket att eftersom den läkaren hade skrivit recept på mediciner som inte finns i finland fick jag inte ut dem... det måste tydligen vara finska mediciner för att man ska kunna få ut dem på svenska apotek... krångligt krångligt...

...jakten fortsätter på måndag, måste ha ut procren, ska ta sprutan på tisdag!

kram

• Future

Jag kunde inte hämta ut på apoteket med de finska recepten (från Åbo), så om jag var i din situation skulle jag försöka få tag i en gynekolog som kan skriva ut recepten i svensk variant. Lycka till!

• irmelika

Ja nu har jag fått ut recepten, fick hjälp av en bekants bekant bekant...

/irmelika

Svar på tråden Recept...