• Ziitoo

Mager potatisgratäng

Tips mottages gärna. Ska fixa ihop en "fin" lunch i morgon tänkte jag.

• Svar på tråden Mager potatisgratäng
  • Miss Emelie

Jag gjorde en potatisgratäng på lättmjölk och lite matlagningsgrädde. Potatis, svartpeppar, vitlök och salt, hur lärr och gott som helst!!

• Drömmar och förhoppningar

Jag kommer inte ihåg receptet så här på en gång, men jag vet att jag har gjort en potatisgratäng en gång med potatis och lök, skivad som man varvar, och så i såsen, så köpte man en pås-champinjonsoppa, tillredde den och hälde över. Jättegod, jättekrämig! Men som sagt, jag kommer inte ihåg exakt... Tror att det är ett viktväktarrecept från början...

• Eisa

Du blir ändå tjock av kolhydraterna i potatis så...

• Frk Svår

Istället för mjölk, grädde osv kan man ta Campbells champinjonsoppa. Späd ut den med vatten och häll över gratängen. Sedan lite mager ost på toppen. Mums filibabba

• Drömmar och förhoppningar

Förresten, när jag gör potatisgratäng, så gör jag vanlig vit sås på lättmjölk som jag gör bottenredning på, kryddar med salt och svartpeppar, och ibland vitlök.

• vänat

Går bra att göra potatisgratäng av Turkisk Yougert krämigt och gott blir det också. Magrar än grädde

• MaddeMamman

man blir inte tjock av potatis.

Eisa skrev 2007-10-30 21:15:46 följande:
    Du blir ändå tjock av kolhydraterna i potatis så...
  • MaddeMamman

finns grädde lagalätt 7%, koka upp med mjölk och red av med lite vetemjöl och använd detta som gratängsås.

• Ziitoo

Hmm många goda tips på kort tid. Tackar =) Nån som vill skriva ner sitt recept steg-för-steg, är så himla dum på detta med mat. Hehe

• Katja77

Jag gör potatisgratäng utan kladd. Varvar bara lök, potatis och salt. Riven ost på toppen. In i ugnen tills det är klart.

• Vivvi

Prova den nya matlagningsgrädden med bara 4% fetthalt. Jag tycker att den är ok, inte alls slabbig utan blir krämig. Varva tunt skivad potatis (mjölig) med lök och riven ost (om du vill). Banda 1-2 förpackningar (beror på hur stor gratäng du ska göra - eller hur "blöt o geggig" du vill ha den)grädde med salt, svartpeppar och ev en pressad vitlöksklyfta. Häll över, på med lite mer ost och in i ugnen.

• Nattskatta

Jag köper alltid Knorr's Franska potatisgratängmix. Den smakar krämigt och lyxigt. Anväder minimjölk när jag ska koka upp vätska och kryddpåsen och sedan heller över potatis och löken. Strö över ost.

Vet dock inte hur "nyttig" och "mager" den är egentligen men det känns bättre isf då man inte använder grädde mm

• Ehhh92

Använd en neutral yougurt med 2% fett max. Äter/dricker man mjölk & yougurt till vardags över den fetthalten går man upp i vikt.

Dels så äter jag inte sås förutom om man gör det nyttigt. Gör det vete fritt, magert & socker fritt såhär utan att det smakar mager sås

Antingen gör du ren youghurt sås, kall eller varm. Du kan mixa mjölk & yougurt också med redning, rismjöl är bäst.

Kryddor & smaken sätter sig bäst om ni steker dem i början med några matskedar avokado olja{Inte olivolja eftersom det inte klarar av hög värme}

Andra nyttiga såser är tomatsås med örter

Om du önskar kan du tillsätta sötma{aspartan} canderel liksom. Rekomenderar inte socker & salt i vårt västerländska samhälle. Er hälsa får ni bestämma över själva.

Använd till maträtter, gratäng, fyllning ect.

• Aniiee
    Ehhh92 skrev 2016-09-07 01:18:06 följande:

Använd en neutral yougurt med 2% fett max. Äter/dricker man mjölk & yougurt till vardags över den fetthalten går man upp i vikt.

Dels så äter jag inte sås förutom om man gör det nyttigt. Gör det vete fritt, magert & socker fritt såhär utan att det smakar mager sås

Antingen gör du ren youghurt sås, kall eller varm. Du kan mixa mjölk & yougurt också med redning, rismjöl är bäst.

Kryddor & smaken sätter sig bäst om ni steker dem i början med några matskedar avokado olja{Inte olivolja eftersom det inte klarar av hög värme}

Andra nyttiga såser är tomatsås med örter

Om du önskar kan du tillsätta sötma{aspartan} canderel liksom. Rekomenderar inte socker & salt i vårt västerländska samhälle. Er hälsa får ni bestämma över själva.

Använd till maträtter, gratäng, fyllning ect.

Grattis till veckans trådlyft. TS har säkert ätit upp sin potatisgratäng, så här 9 år(!) senare.
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2016-09-07 01:51:41 följande:

Grattis till veckans trådlyft. TS har säkert ätit upp sin potatisgratäng, så här 9 år(!) senare.

Svar på tråden Mager potatisgratäng