• Munchkin

Vad har nyfödda ofta för storlek på mössa?

Som frågan i trådstarten lyder...Står ofta typ 48/50 och dylikt vilket inte säger mig nåt!!

• Svar på tråden Vad har nyfödda ofta för storlek på mössa?
  • EmA

Min lilla tjej hade 35,5 i huvudomfång när hon föddes.

Mamma till Tindra 070112
  • EmA

Jag köpte den minsta storleken i de där vita tunna "hjälmarna" som finns på HM men tyckte att det mesta var stort fast det är det väl i början, huvudet växer ju en del sen också. Förresten var hon inte jätteliten när hon föddes, när jag läste vad jag skrivit så kanman ju få intrycket att hon var pyttig. hon var rätt "normalstor" 3270 gr. o 50 cm

Mamma till Tindra 070112
  • buffybus

tyvärr kan inte hjälpa...har heller aldrig fått nått riktigt svar på det.... men jag antar att det blir till o leta efter minsta mössan man ser kanske?? köpte en som jag trodde va till en liten bebis..men den ska tydligen användas från 2mån till 4mån typ... och jag tyckte den såg liten ut...hmm..jaja..

BF 11 feb
  • Mollan

Nyfödda brukar ligga mellan ca 34-36 cm i huvudomfång. Ibland skrivs mösstorleken i huvudomfång (dvs köp isf t ex 36) och ibland i centilongstorlek (köp isf 50/56). Huvudet är LITET i början och mössa absolut nödvändig - ibland till och med inne. En för stor mössa åker på sned och blir opraktisk. Köp därför minst en riktigt liten mössa - de kostar ju inte så mycket heller. De där tråkiga hjälmmössorna är helt klart bäst i början, tycker jag. Har man luva på overallen räcker det med en tunn bommulshjälm plus luvan även mitt i vintern. Sen kan man köpa de fräckare mössorna när bebisen blir större och börjar sitta mer.

• MiaMia

Jag jag köpte en mössa på PoP igår, strlk. 40 till nyfödd.

• trollet83

Vi köpte mössa förra veckan, de i affären sa att det var storlek 38/40 som var för en nyfödd.

• Camilla85

jag har köpt i strl 40

• Munchkin

Tack för alla svar! Gav lite info ini mössdjungeln....

Svar på tråden Vad har nyfödda ofta för storlek på mössa?