Inlägg från: Katharina |Visa alla inlägg
  • Katharina

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Bara för att det inte är olagligt betyder inte att det är moraliskt eller etiskt rätt.

• Katharina

Lilja84: Vad menar du? Jag tror att de som starkt tror på att bojkotta nestlé är medvetna om vilka produkter som finns på dessa listor. Varför ifrågasätta det? Jag känner absolut inget behov av läppstift från Lancomé eller findus fiskgratäng. Det finns bättre produkter av företag som har bättre etikskt tänkande.

• Katharina

Lilja84: Jag dricker inte kaffe så för mig är det absolut inget problem Mina vänner känner dessutom mig och de flesta delar mina värderingar.

Jag har svårt för folk som inte tar ansvar. Kommentaren från MiaL att hon inte kan få Afrika på fötter klingar så naivt i mina öron.

• Katharina

Lilja84: Jag behöver inte ta ställning till det eftersom det aldrig skulle hända. Hypotetiskt så skulle jag påtala att det inte är smart att köpa findus fiskgratäng pga flera olika anledningar, Nestlébojkott, utfiskning av torsken mm

Får jag nu ställa en fråga till dig? Varför ska det vara så svårt att acceptera att någon säger att h*n klarar av att låta bli att handla alla dessa produkter? Varför ska det ifrågasättas? Litar du inte på det???

• Katharina

Filipsmamma: Jag måste få säga att jag har lite svårt för "sköt dig själv och skit i andra" resonemang. Om jag varit respektlös däremot, det vet jag inte om jag tycker

• Katharina

Lilja84: Eftersom vi ändå har en låg nivå på diskussionen här så måste jag få fråga dig: Händer det ofta att du blir bjuden på findus fiskgratäng av dina vänner?

• Katharina

Lucasmamma: Respektlöst beteende mot dem i världen som inte har samma förutsättningar som oss. En sak vore om du var helt omedveten om problematiken, men att medvetet göra ett sådant val och sedan skryta om det tycker jag är respektlöst. Måste bara få säga det

• Katharina

Filipsmamma: Du ber folk respektera andra som har den inställningen. Det är allt jag sagt...

• Katharina

Lucasmamma: Vi har också gjort ett val. Rättvisemärkt, ekologiskt och handlar fairtrade-projekt. Vi stormtrivs med detta och har gott samvete.

• Katharina

Titti och mini: Om alla hade brytt sig så hade världen varit en bättre plats för alla att leva på. Det är allt för många som inte förstår sin makt att kunna förändra och därmed förändrar världen åt det mer negativa hållet. Det som de alla har gemensamt är att de skyller ifrån sig på någon annan. Det är aldrig deras fel enligt dem själva. Tråkigt, men kanske kan denna tråd ändå få någon att rannsaka sig själv???

• Katharina

lucasmama: Alla protesterar efter sin förmåga. Man behöver inte bojkotta för att höras och synas. Att skicka ett mail och tala om att man inte tycker om deras marknadsföring i I-länder kan hjälpa lite.

Jag har full förståelse för de som inte vill byta från nan, men då kan man protestera på annat sätt

och after eight är gott men det finns alternativ

• Katharina

Marlene: Ehhh, vet inte riktigt. Men det finns ju runda mintkakor som är tjockare än after eight... är inte dom goda?

• Katharina

Marsipan: Tänk om du had eläst tråden innan du reagerade. Ingen här tycker att det är fel att du gerditt barn nan.

• Katharina

Marsipan: Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du opponerar dig mot

• Katharina

Snacka om att hela familjeliv bubblar av dåligt samvete...

• Katharina

Jag kommer ALDRIG att att acceptera orättvisor där barn far illa....

• Katharina

Leaaa: Människors val kan skada andra människor, men du anser fortfarande att alla har rätt att välja själva och stå helt oemotsagda? Det är ju faktiskt en stor del av människans charm att kunna ta del av andra människors kunskap och vetskap. Hur ska man kunna förmedla detta om man aldrig får säga emot någon?

• Katharina

Leaaa: Och med det menar du att det inte är någon idé att tala för sin sak? Folk ändrar sig i frågor varje dag, upplysningens tid är inte förbi Någon dag kanske västvärlden förstår att ta ansvar för sina handlingar. I mina ögon försvarar du människor som anser det ok att barn far illa för att de ska få fortsätta sin problemfria vardag. Inte nog med det, du anser att jah ka tycka det är ok...

• Katharina

Vill bara säga till er som tror att denna tråd inte gör någon skillnad och att ingen tänker ändra inställning till Nestlé, det stämmer inte. Jag har nu fått flera mail från folk som inte uppmärksammat problemet tidigare men som nu kommer bojkotta Nestlé.

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?