Inlägg från: Erik |Visa alla inlägg
  • Erik

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Kopierat från Nestlés hemsida ang. mjölk

"Nestlé följer WHA-resolutionen från 2001 och ändrar åldersrekommendationerna för tilläggskost i 155 utvecklingsländer

Nu kan vi se de praktiska konsekvenserna av WHA resolutionen från maj 2001 om exklusiv amning i sex månader. Nestlé deklarerade redan när resolutionen presenterades att man ställde sig bakom detta när det gällde utvecklingsländerna. Som första barnmatstillverkare har Nestlé nu genomfört konsekvenserna av resolutionen. ( I den s k WHO-koden från 1981 står att under barnets första 4 ? 6 månader är bröstmjölk eller adekvata modersmjölksersättningar den enda föda barnet behöver).
    Nestlés initiativ innebär att all sk tilläggskost får åldersrekommendationer från tidigast 6 månader.

Efter diskussioner med WHO och regeringsföreträdare i ett antal länder om praktiska tolkningar har Nestlé nu ändrat sina rekommendationer och därmed också förpackningarna i cirka 150 utvecklingsländer. Under april månad i år (2003) har de nya förpackningarna med nya åldersrekommendationer börjat komma ut på de olika marknaderna

Nestlé ensamma om detta initiativ

Nestlé är hittills det enda barnmatsföretag som genomfört denna ändring av åldersrekommendationerna.

När det gäller länder som inte klassas som utvecklingsländer, följer Nestlé de regler och rekommendationer som finns på de enskilda marknaderna

Här i Sverige väntar vi på att Socialstyrelsen ska anta det förslag som Livsmedelsverkets expertgrupp för pediatrisk nutrition (den s k Penuth gruppen) har föreslagit som nya rekommendationer.

Vi vill med denna web-site berätta om vad vi på Nestlé gör, står för och framför allt vad vi inte gör.
    Genom dialog och öppenhet hoppas vi kunna bidra till att skapa en mer objektiv bild av situationen och fokusera på det gemensamma målet, barnens väl i utvecklingsländerna och en kontinuerlig uppföljning av WHO-koden!

Jari Latvanen
    VD, Nestlé Sverige AB"

Gå in på sidan www.babymilk.nestle.se och läs mera!

Detta skriver jag bara så att ni får läsa Nestlés sida av saken och inte bara gå efter lösa rykten och det ni hört av bekanta!

Vill tillägga att jag tar inte ställning för eller emot, men jag ger mitt barn både Nan ersättning och Nestlés barnmat.

• Erik

För att ha tillräckligt med bröstmjölk så måste man äta och dricka ordentligt. Där är vi väl alla överens?

En kvinna i Afrika har nu varken mat eller dryck att ta till i samma utsträckning som vi. Först skall männen ha mat och sen får kvinnorna äta det lilla som blir kvar. Inte hjälper det då att dom vet att bröstmjölken är det bästa osv. om den inte räcker till eller överhuvudtaget finns. Vi har inte levt som fattiga afrikanska kvinnor så det är ju lätt för oss att sitta och säga att så och så är det. Vi vet inte hur deras mjölkproduktion fungerar.

Nestlé försöker bara hjälpa dom enligt mig MEN borde ha gjort det på annat sätt. Jag tror att många av dom barn som dött enligt många p.g.a. Nestlé skulle ha dött ändå av svält!

• Erik

Och kom inte och säg att jag skall ha dåligt samvete över att jag köper Nestlés produkter!! Viran: Det finns nog säkert ett och annat som du kan ha dåligt samvete över också i din vardag! Försök inte göra dig "bättre" med att få oss att känna oss utan samvete, för det funkar då inte på mig i alla fall!

• Erik

Att jag inte lär mig....... Nu lovar jag mig själv att inte skriva i eller läsa inlägg där ingen kan ha rätt!!

Alla är olika (fast vissa inte har märkt det tydligen) och alla har rätt på sitt sätt (fast vissa inte kan medge detta).

Diskussion är bra men när det blir överdrivet och smutskastning så går det för långt!

• Erik

Jag köper Nestlé barnmat och jag sover jättebra på natten för det!! Som till alla bråk och krig osv. så finns det två sidor...... oftast så får man höra bara den enas.......

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?