Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
Kopierat från Nestlés hemsida ang. mjölk
"Nestlé följer WHA-resolutionen från 2001 och ändrar åldersrekommendationerna för tilläggskost i 155 utvecklingsländer
Nu kan vi se de praktiska konsekvenserna av WHA resolutionen från maj 2001 om exklusiv amning i sex månader. Nestlé deklarerade redan när resolutionen presenterades att man ställde sig bakom detta när det gällde utvecklingsländerna. Som första barnmatstillverkare har Nestlé nu genomfört konsekvenserna av resolutionen. ( I den s k WHO-koden från 1981 står att under barnets första 4 ? 6 månader är bröstmjölk eller adekvata modersmjölksersättningar den enda föda barnet behöver).
Nestlés initiativ innebär att all sk tilläggskost får åldersrekommendationer från tidigast 6 månader.
Efter diskussioner med WHO och regeringsföreträdare i ett antal länder om praktiska tolkningar har Nestlé nu ändrat sina rekommendationer och därmed också förpackningarna i cirka 150 utvecklingsländer. Under april månad i år (2003) har de nya förpackningarna med nya åldersrekommendationer börjat komma ut på de olika marknaderna
Nestlé ensamma om detta initiativ
Nestlé är hittills det enda barnmatsföretag som genomfört denna ändring av åldersrekommendationerna.
När det gäller länder som inte klassas som utvecklingsländer, följer Nestlé de regler och rekommendationer som finns på de enskilda marknaderna
Här i Sverige väntar vi på att Socialstyrelsen ska anta det förslag som Livsmedelsverkets expertgrupp för pediatrisk nutrition (den s k Penuth gruppen) har föreslagit som nya rekommendationer.
Vi vill med denna web-site berätta om vad vi på Nestlé gör, står för och framför allt vad vi inte gör.
Genom dialog och öppenhet hoppas vi kunna bidra till att skapa en mer objektiv bild av situationen och fokusera på det gemensamma målet, barnens väl i utvecklingsländerna och en kontinuerlig uppföljning av WHO-koden!
Jari Latvanen
VD, Nestlé Sverige AB"
Gå in på sidan www.babymilk.nestle.se och läs mera!
Detta skriver jag bara så att ni får läsa Nestlés sida av saken och inte bara gå efter lösa rykten och det ni hört av bekanta!
Vill tillägga att jag tar inte ställning för eller emot, men jag ger mitt barn både Nan ersättning och Nestlés barnmat.