Inlägg från: Fidget |Visa alla inlägg
  • Fidget

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Semper är ju inte speciellt svenskt!

• Fidget

Teaspoon, de hette från början Findus, blev sedan uppköpta av Semper, som i sin tur ingår i samma koncern son Nestlé om man börjar nysta lite i det. Så om man vill vara lokalpatriotisk får man göra egen mat. Nestlé tillverkas i Finland och Hipp i Tyskland.

De flesta företag i samma bransch ingår i samma koncerner egentligen, alltså själva moderbolaget. Så att bojkotta just Nestlé hjälper ju föga. Då är det lika illa att köpa Liptons teér, eftersom det är Nestlé det också.

Jag är inte på något sätt för Nestlé om det nu verkar som det Tycker väl att det är bra att folk bojkottar för det är det enda sättet för oss vanliga människor att göra våra röster hörda. Sen att det inte hjälper ett smack, ja, vad ska man säga?

• Fidget

Det är ju inte bara i u-länder, NAN ersättnign ges ju faktiskt på 90% av alla SVENSKA neo-avdelningar. Sen är ju Nestlé inga monster som vill att små barn ska dö, tror ni verkligen det?

Det är verkligen inte bättre att välja Semper framför Nestlé, de är ju också ett multinationellt profitföretag. Men om det få er att sova bättre om natten så varsågoda! Man får ju bara anta att ni inte har kläder från H&M på er, inte köper möbler på IKEA, inte ringer med Comviq, inte kör VOLVO osv....

Som jag sagt innan så är jag verkligen inte för Nestlé, men man måste se alla fakta innan man försöker ge mammor dåligt samvete för något som bara är en droppe i havet av allt ont som görs i världen.

• Fidget

Håller med Fantasy - fast jag själv köper förvisso aldrig Nestlé - det är ju inte direkt Nestlés framtidsvision att barn i Afrika ska dö. Och att bojkotta Nestlé är visst lika illa (?) som att bojkotta H&M. De är bland de största företagen i världen och har ju anställda i alla världsdelar. Nestlé är ju bara ett dotterbolag.

• Fidget

Nu ska jag inte läsa mer i den här tråden, tror jag

Som någon nämde ovan, jag tycker inte att man ska känna sig speciellt duktig bara för att man inte köper Nestlés barnmat, för jar kan lova att nästa produkt du lägger i kundvagnen är från samma företag. Du kan inte heller känna dig nöjd med att köpa Semper eftersom de ingår i samma koncern som just Nestlé. Inte Hipp heller för den delen. De görs tom i samma fabriker.

Tröstlöst eller hur?

• Fidget

Ariane - Nestlé är ett förhållandevis litet företag. De ingår i samma koncern som tex AXA, Skogaholms, Lipton mm. Tror att du kan läsa hela "pyramiden" på Amningshjälpens hemsida. Alla dessa företag ingår alltså i samma koncern, men är enskilda dotterbolag.

• Fidget

Tiit och mini - inte samma företag, men samma koncern. Vad jag menar är att det är svårt att slåss mot bovarna är man inte vet vart man ska rikta sparkarna. Hänger du mer

Alltså, det man kan säga är att de flesta stora företag här i världen ingår i samma bolag, på håll, och har således i slutändan samma vinstintressen. Det är extremt svårt att hålla reda på vad som tillhör vad, eftersom företag köps och säljs till höger och vänster. De produceras ofta på samma fabriker, spronsras av samma länder osv.

• Fidget

Och det är jävligt tråkigt! Man vill ju gärna stödja nationella företag, bojkotta företag med ohälsosamma metoder (som Nestlé) men det är jävligt svårt. Då ska man i princip vara en själförörjande bonde. Synd att det är så idag. Nu är min kicka vaken och vill ha lunch. Hemmagjord

Ha det bra alla!

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?