Inlägg från: Titti och mini |Visa alla inlägg
  • Titti och mini

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Här är en rapport att läsa från 2004
    www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf
    IBFAN är en sammanslutning av organisationer som jobbar för mammors o barns välmående.

www.ibfan.org/english/news/briefing/nbeval.html

Här är en till länk om just Nestlés egen framställning av sitt jobb som sedan har granskats av IBFAN och även av The Geneva Infant Feeding Association (GIFA) - slutsats = de stödjer inte WHO koden.

Snälla ni som säger att det inte är Nestlés fel eller att Nestlé inte gör ngt fel - LÄS detta först o om ni inte orkar - UTTALA er inte!

• Titti och mini

Filipsmamma - har du läst länkarna ovan? De är inte fr vare sig WHO el amningshjälpen o VARFÖR i hela fridens namn skulle så stora organisationer som WHO O RK inte ha aktuella fakta. RK speciellt spom har egna arbetar på plats m 1:a hands info

• Titti och mini

Men Leaa - de gör det ju fortfarande - har du läst ovan. Det handlar inte om ngt som gjordes för 20 år sedan utan om vad som sker NU - idag!!!!!!! Sadam gör inte de hemskheter han gjorde ännu (för han kan inte) men Nestlé fortsätter!!!! O världen blundar ju inte - det är ju det vi som bojkottar kräver att de slutar, tillsammans med t.ex. WHO och RK mfl stora internationella organsationer.

• Titti och mini

Absolut Leaa - det argumenterar jag inte emot Hade inte sett i min GB. En sak som är helt fel är att Nestlés fel ligger 20 år tillbaka i tiden - de gör de inte o info finns om du vill veta mer, men såklart är det ditt val o upp till dig

• Titti och mini

Jossan - rapporten du nämnde först är från 2004 - läs där för mer info om hur nestlé beteer sig idag, vem vet kanske du bojkottar dem sen Kan dock ha blandat ihop 2 info sidor så ska leta reda på ytterligare en om det nu verkligen inte står i denna

O japp, här köps inte Hipp o inte Heinz - om ni vill kan jag återkomma med en s.k. rättviselista

• Titti och mini

Jossan - jovisst ser jag att du läst, hade så himla bråttom att jag totalt felformulerade mig. Ska strax klicka hit lite länkar med den info du ville ha - alltså mer uppdaterade för jag kan som sagt ha blandat ihop

Erik - smutskastning? förklara gärna vad du menar

Minime - bojkott är ett sämre alternativ gällande t.ex. HM, Indiska, Claes Ohlson m.m. har skrivit lite mer om det ovan om du vill titta på varför jag menar det. Jag själv skulle aldrig resa till länder som bryter mot humanitära rättigheter, men det är lite dubbelt det där trots allt eftersom många länder behöver turisminkomsten....

Korallen - visst är det så, man missar absolut ibland Jag är själv usel på miljöalternativ t.ex. - vilket jag verkligen vill ta tag i, men kommer liksom inte för mig att kolla upp vad som är bra

Vildsvin80 - Det visste jag inte! Blä!

• Titti och mini

Här är en bra länk med massa bra länkar i angående Nestlé nu o även rörande hur de sprider "sitt budskap" t.ex. genom att gå på mammor med små barn i köpcentrum :

www.babymilkaction.org/press/press22march05.html

www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf
    var den rapport jag menade Jossan, men du har rätt i att det inte står ngt om just gratisproverna i denna. Dock står det ju en hel del om hur de gör reklam, inte översätter till ursprungsspråk m.m. Gällande andra länder bl.a. Thailand så står det ju dock klart o tydligt att det är gratisprover där så att de skulle ha bättrat sig är ju tyvärr inte sant

Jag är dock säker på att gratisproverna fortfarande förekommer i Afrika, speciellt i de länder där hjälparbetet är eftersatt ngt som gör att de inte heller kommer med i rapporten eftersom det ofta är de stora hjälporganisationerna som rapporterar in brotten mot WHO-koden. Jag ska fortsätta leta dock eftersom jag vet att jag sett detta nyligen (får en del nyhetsbrev med info från olika organisationer så måste varit från dem) Återkommer igen

• Titti och mini

Åsa - Bra skrivet! Precis! Alla kan göra ngt men ingen kan göra allt

O gällande kläder o liknande så har man ju en tredje man inblandad, dvs den som får lön för jobbet - bojkott är därför oftast ett sämre alternativ i dessa fall.

• Titti och mini

Jag brukar läsa den, inte för vi får så ofta, m tycker det är lite spännande vad de skriver o hur de uttrycker

• Titti och mini

Mickan - jag skulle tro att de flesta bojkottar Nestlé pga deras oetiska och omänskliga reklamkampanjer i tredje världen, inte pga sockret, så därför klarar sig Semper som inte gör ngn skada på det sättet

Skrubban - tror de flesta är ense om att NAN är en produkt som är OK att köpa - även för de som bojkottar eftersom det ju faktiskt inte finns så många alternativ till det Du får supergärna skriva vad du läst som är gott om Nestlé Jag samlar all info jag kan om dessa företag o hittills hittar jag bara hemska saker. Tror dock inte att ngn i den här tråden försökt omvända ngn, utan den har mest handlat om att presentera reaultat o undersökningar om Nestlés marknadsföringsmetoder

• Titti och mini

Skrubban - anledningen till att jag tror att de flesta, mig själv inklusive, att NAN är OK är att det kanske inte finns ngt alternativ. Många barn tål ju bara en typ av ersättning t.ex. Men om min klarade ngt annat lika bra skulle jag köpa det. Att jag inte skulle köpa barnmat är för att det finns andra sorter som är lika bra, eller för att man kan göra egen Skulle aldrig få för mig att kalla dig korkad När man läser om hur de beteer sig så är det bara svårt att inte vilja sprida det, men naturligtvis är det upp till var o en att ta ställning till det sedan

• Titti och mini

Angel74 - javisst, speciellt m tanke på HIV. Men det Nestlé gör är att säga det är bäst för ALLA o så ger de gratisprover samtidigt

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?