• Kängu

födoämnesallergi som ger magknip????

Hej!
    Vilka födoämnesallergier (förutom mjölkallergi, eller glutenintolerans) kan man få magproblem av enbart. Alltså inga eksem.

Kan man ha vete eller spannmålsallergi med bara magproblem? Äggallergi?

Kängu, mamma med magknipsbarn utan diagnos.

• Svar på tråden födoämnesallergi som ger magknip????
  • blackangel

japp, min son har spannmålsallergi och det visar sig genom magen. Inga eksem alls.

• Kängu

Grr, läkaren säger att det måste vara eksem...
    Har han fått ta blodprov, eller testat på annat sätt?

• Kängu

Blir han lös eller har han knip och gaser? När började detta?
    Oj, många frågor men detta är så frusterande....

• blackangel

Ok, lång story här...
    När han var spädbarn så hade han ständigt magknip och diarre. Det visade sig vara komjölkproteinallergi+ äggviteallergi. Så vi slutade med det+soja i förebyggande syfte. Då var han ca 7-8 månader. Han hade även lite eksem av mjölkallergin som då försvann av att vi tog bort mjölken.

4 år senare så har han fortfarande diareer, ont i magen, växer dåligt på längd och vikt, men inga som helst eksem.
    De tar nya blodprover på barn/allergi mottagningen vi går på. Det visar en liten allergi mot spannmålen, så vi tar bort alla spannmål och helt plötsligt efter alla dessa år så har sonen inte ont i magen längre. Inga diarrer, utan fast o fin avföring. (ursäkta bajspratet) Det är alltså inte glutenintollerans, utan spannmålsallergi.

Nu väntar vi bara på att han ska börja öka i vikt o längd oxå.

Har du kontakt med allergiläkare eller är det Vc?

• Kängu

Har kontakt med gastroläkare, han pratade om att ev prova ta bort spannmål om vi orkade prova detta, men inget test.

• blackangel

Ja, men gastro är bra. Där har min son oxå en läkare. Vi fick även komma dit pga lite blod i avföringen.

Men varför kan de inte ta ett blodprov? Hur gammal är ditt barn?

• Kängu

Hej!
    Gastro på Astrid Lindgren.

Han är 1.5 år.

Vilken läkare har du?

• Kängu

Blod i avföring, diarreer och växer dåligt är allvarligare symptom än min son har. Han växer helt ok, är bara lös ibland, men har magknip och inget blod vad jag vet.

• blackangel

Vi går på gastro på östra i göteborg..

• blackangel

Men jag måste säga att om ni ska köra uteslutningsmetoden så är det inte så svårt att hitta mat egentligen. Det låter svårt, men är det inte.. Finns massor av produkter gjort på ris, potatis och majs. Kan ni oxå använda mjölkprodukter så ökar sortimentet ännu mer för er.
    De stora Ica butikerna har rätt så mycket. Sedan så brukar man få mat på recept av läkaren och det kostar bara 120:- per uttag oberoende mängd av mat ni tar ut.

• Kängu

Menar du uteslutningsmetoden för just spannmål, eller även andra saker?

Nej, just under julen i alla fall, när soneninte är på dagis, då ka vi experimentera fritt under ett par veckor.

Vad för mat menar du på recept?

• blackangel

Ja, spannmålen menar jag.

Ni kan få pasta, bröd, mjölsorter, ja lite allt möjligt på recept.

Ett märke som är jättebra och gott är Schär. Det kan ni inte få på recept , men finns i vissa större butiker. De har pasta, bröd, kakor mm

• Kängu

Aha, jag är glutenintolerant och äter själv Schär produkter. Så det går nog bra. Man får hålla sig till naturligt glutenfritt mjöl av potatis och majs då antar jag. Typ sempers militärgröna?

• blackangel

Vad bra! Men då vet du vilka produkter som finns.

Det du ska tänka på med spannmålsallergi är ingredienser som vetestärkelse, och viss glykossirap och liknande. De ska undvikas. Viss glykossirap är tex av vete eller korn. Och maltextrakt (korn) i kellogs cornflakes.
    För de sakerna kan du väl äta som glutenintollerant? Eller har jag helt fel nu?

Svar på tråden födoämnesallergi som ger magknip????