• d02jek

Snart 2 år - säger inte ens mamma

Hej!
    Jag har hört det 1000 gånger

-Han börjar snart att prata och då kommer du inte få nån hejd på det!

Men blir man inte lite orolig när ens son, 20 mån, bara säger ähäh när han vill nåt? Han blir själv frustrerad när vi inte förstår, för man förstår inte allt, även om man börjat lära sig det mesta.

Han använder kroppen mycket (gestikulerar) när han "pratar" radängor som är helt oförståeliga. Det kan handla om traktorn som lyfter en halmbal, då säger han "en mening" (sammanhängande ljud) och lyfter upp armarna som traktorn gör.

När man försöker få honom att säga små ord, tex ost när han vill ha det på mackan, försöker han inte ens forma munnen, kanske att han säger "sss", vilket även russin, snigel, spindel, juice, ja det mesta annat som har "s" i sig heter, dom få gånger då han verkligen försöker säga något.

Jag hörde om ett barn som hade haft kvar fostervatten i örat och därför inte börjat prata förrän vid 4 års ålder - då det till slut upptäcktes.

Min yngsta bror hade talproblem som liten. Jag var 9 år när han föddes, så jag känner igen många saker som även han gjorde. Han fick senare diagnoserna DAMP, ADHD och dyslexi. Mamma har verkligen hjälpt och stöttat honom hela skolgången och det har varit JOBBIGT! Han är nu 17 år och går på gymnasiet, efter många om och men. Självklart är jag orolig för att vi ska behöva jobba lika hårt för att vår son ska få hjälp, stöd och kunna utvecklas till en go kille och storebror.

När ska jag vända mig till BVC?
    Vad kan vi göra?

Själv har jag alltid varit tidig i min utveckling, storasyster och "fröken duktig". Har därför varit väldigt noga med att inte stressa fram min sons utveckling, utan väntat in hans utveckling, med lagom (?) mycket stöd och uppmuntran. Inget tjat och ingen tävling. Han har varit sen med många delar i sin utveckling, men tidig med annat, tex otroligt motorisk och pillig.

En mamma som börjar bli lite orolig...
    fast hon inte vill...

• Svar på tråden Snart 2 år - säger inte ens mamma
  • Majras

Har du tagit upp det på bvc? När man gör 2 års kollen så frågar dom ju om hur mycket barnet pratar

• Akrobaten

Om du inte har pratat med din sons talutveckling med bvc än så gör det nu. Jag förstod det som att du inte gjort det men jag kanske missuppfattade dig. Vid 20 månader tror jag inte man är orolig ifall talet inte kommit igång än men jag är inte säker. Jag vet dock att om barn är tidiga motoriskt så kan talet hamna på efterskänkeln, min brorson pratade väldigt sent men gick enormt tidigt, typ 9 månader och har alltdi, som din son varit väldigt pillig och kunde hantera en spelkontroll perfekt vid 2 års ålder. Han försöker ju och gör en massa ljud oxå eller hur? det är säkert ingen fara men bvc kan ju lite mer om dessa saker så ta kontakt så fort ni kan. Kram

• zorya

Min dotter är lika, säger låånga haranger men man förstår inte ett dugg. Var till barn kliniken igår om ett annat ärende och tog upp detta. Så länge som det verkar som om de förstår och hör när man pratar med dom , ( om man säger åt att hämta nåt) så skulle det inte vara når problem.
    min dotter är också snart 2 och välgigt aktiv tös som är duktigt på motoriken.
    Funderingarna kommer självklart men som de sa på dagis, vissa är sena med talet men brukar vara väldigt duktig på just motoriken, det kommer ska du se.

• malinn

Min dotter fyller inte två förräns i mars men hon är likadan, möjligtvis säger hon mamma men inte så mycket annat. På 18 mån. kontrollen på Bvc frågade dom en massa saker bara för att säkert veta att hon hör. Vilket jag vet att hon gör eftersom hon kan hämta en sak om jag ber henne mm. Hon rabblar ramsor och pekar och visar vad hon vill men än så länge inga ord, storasyster hade ett ganska stort ordförråd vid samma ålder och hennes favoritutryck var "Ebba hälv!!" som betydde Ebba själv som hon sa varje gång hon skulle ta på sig kläder el skor mm vilket lillasyster inte alls kan än.
    Visst blir man lite orolig men barn är olika så det kommer när det kommer.

• Yenlinn

Precis vad jag tänkte påpeka malinn - vet ni att barnet HÖR är det säkert OK ändå. Då är han bara lite sen på just detta med talet... men alert på andra sätt. Alla barn är olika.

• d02jek

Tack!
    Jo, han hör och förstår allt.
    Jag tog upp det på BVC när vi var där på 1½ årskontrollen, och eftersom han förstod vad de frågade efter var det inte så mkt mer med det. Vår nästa kontroll är inte förrän 2½, så det var lite därför jag undrade om man inte bör kontakta BVC lite tidigare.
    Det verkar väl som att jag kanske inte behöver vara så orolig, men jag ska nog ta kontakt med BVC innan jul.
    Tack för era svar!
    Kram Jeanette

• teambe

En 8-10 "ord" bör barnet kunna prestera på 18-månaderskontrollen. Vad sa de på BVC när ni var där? Ett hörseltest kan nog vara på tiden baserat på vad du skriver, och om det skulle vara så at han behöver hjälp med språket framöver så är det ju bra att knyta kontakterna tidigt. Så ja, jag skulle ontakta BVC. Lycka till!

• Bella28

En vän till mig var i samma situation, men den information hon fick var att man inte behövde vara orolig om inte barnet var helt tyst, dvs inte håller på med ljud som din lille verkar göra. Min väns kille började prata när han var tre, och jösses vad han tog igen sin tystnad, det är så man får skavsår i öronen.

Svar på tråden Snart 2 år - säger inte ens mamma