Snart 2 år - säger inte ens mamma
Hej!
Jag har hört det 1000 gånger
-Han börjar snart att prata och då kommer du inte få nån hejd på det!
Men blir man inte lite orolig när ens son, 20 mån, bara säger ähäh när han vill nåt? Han blir själv frustrerad när vi inte förstår, för man förstår inte allt, även om man börjat lära sig det mesta.
Han använder kroppen mycket (gestikulerar) när han "pratar" radängor som är helt oförståeliga. Det kan handla om traktorn som lyfter en halmbal, då säger han "en mening" (sammanhängande ljud) och lyfter upp armarna som traktorn gör.
När man försöker få honom att säga små ord, tex ost när han vill ha det på mackan, försöker han inte ens forma munnen, kanske att han säger "sss", vilket även russin, snigel, spindel, juice, ja det mesta annat som har "s" i sig heter, dom få gånger då han verkligen försöker säga något.
Jag hörde om ett barn som hade haft kvar fostervatten i örat och därför inte börjat prata förrän vid 4 års ålder - då det till slut upptäcktes.
Min yngsta bror hade talproblem som liten. Jag var 9 år när han föddes, så jag känner igen många saker som även han gjorde. Han fick senare diagnoserna DAMP, ADHD och dyslexi. Mamma har verkligen hjälpt och stöttat honom hela skolgången och det har varit JOBBIGT! Han är nu 17 år och går på gymnasiet, efter många om och men. Självklart är jag orolig för att vi ska behöva jobba lika hårt för att vår son ska få hjälp, stöd och kunna utvecklas till en go kille och storebror.
När ska jag vända mig till BVC?
Vad kan vi göra?
Själv har jag alltid varit tidig i min utveckling, storasyster och "fröken duktig". Har därför varit väldigt noga med att inte stressa fram min sons utveckling, utan väntat in hans utveckling, med lagom (?) mycket stöd och uppmuntran. Inget tjat och ingen tävling. Han har varit sen med många delar i sin utveckling, men tidig med annat, tex otroligt motorisk och pillig.
En mamma som börjar bli lite orolig...
fast hon inte vill...