• liniz07

Von Rosen-skena!!!!

Har precis blivit moster till världens underbaraste kille... han blir 3 dagar idag!!! Lycka!!
    Nu har dom precis varit och röntgat lilleman och hans höft är inte riktigt klar blir därför skena i ca 3 mån. Skulle nu bara vilja ha lite råd, tips och erfarenheter från föräldrar till skruttar som varit/är i samma situation för att lugna dom nya föräldrarana!
    Tack så nycket på förhand

• Svar på tråden Von Rosen-skena!!!!
  • temple of love

Nu har inte jag barn som haft det, däremot hade min lillasyster en von rosen skena när hon var nyfödd. Då tyckte jag det var toppen eftersom hon vart stadigare och jag fick hjälpa till mer än jag hade fått annars.

Hon är idag snart 16 och är precis som vem annan som helst, har inte haft några efterdyningar av skenan eller höftluxen

Som med allt som är annorlunda så är man som nybliven förälder inte inställd på att något ska vara fel, så det känns nog jobbiagre nu än vad det kommer att vara.

Det tips jag kan komma med från det jag kommer ihåg av skenan och från nyföddtiden med Neo är att dom frågar om tips och råd när det gäller det vardagliga som man annars är novis på med nyfödd. Badning, bra positioner för amning (om hon ammar), blöjbyte/hygien. Det blir ju lite annorlunda med en skena.

Vilken gullig moster du är som stöttar dom nyblivna föräldrarna, försök påminn dom att skenan kommer att försvinna och hjälp till genom att kanske titta ut lite kläder som passar bra med skenan, ett par rymliga byxor kanske (har för mig att det var lite knepigt med kläder, men det var länge sen och skenorna kan ha ändrats och jag kan komma ihåg fel)

• Tant Green

Det vi hade lite problem med var
    - Bilbarnstol. Det blev trångt i babyskyddet så vi köpte en vanlig stol (0-25 kg) direkt
    - Byxor. En del hängselbyxor funkade men framförallt använde vi "helbodys" med ärmar och ben, alltså som pyjamas fast det behöver ju inte vara sovande nallebjörnar på dem Om man inte vill att det ska se så pyjamasaktigt ut kan de ju få en tröja eller kofta ovanpå.
    - Vagnen. Det funkade men det var precis på gränsen att hon fick plats på slutet (hon hade skenan i 3 månader), vi hade en Brio Nova med mjuklift och en hårdlift hade varit rymligare
    - Amningen. Vi hittade aldrig någon bra amningsställning så jag gav upp (av flera andra orsaker också) efter 5 veckor, men jag vet att andra har lyckats så det är inte alls omöjligt.

Annars så gick det bra. Jag vet att en del får problem med skavsår under skenan, men det funkade bra för oss (det är ju en fördel med den här årstiden att det inte är så varmt).

3 månader går ju så himla fort (fast det inte kändes så den dag hon fick skenan!) och det var ju så otroligt roligt den dag hon fick ta av den Sen tog det ca 1 månad innan hon hade tränat upp musklerna (framförallt i ryggen) och blivit lite stadig igen, så hon var ju lite sen med att sitta och att vända sig själv, men efter det så kom hon ikapp och har utvecklats i normal takt. Nu är hon 2 år och springer och klättrar och hoppar precis som alla andra

• liniz07

Tack så mycket ni två.... Inga fler med erfarenheter?

• sesssan

Min lilla fic ha von-rosen skean i tre månader, nu är hon snart 8 månader. Är det något du vill fråga så är det bara att fråga på

Mamma till världens goaste unge!!
  • liniz07

Sessan: Tror att min syster funderar mycket på frågor från andra, att hon känner en viss besvikelse över det för hur man än vänder och vrider på det blir det lite annurlunda mot vad man tänkt sig. Svårt att veta vad man ska klä dom med etc. Hur kände du över det och vad gjorde du. Kanske några bra tips i vardagen. Ammade du? om du gjorde det, har du något bra knep på natten? Tack!

• sesssan

Ja det var ju en stor chock att ens bebis fick en skena, man visste int eom man skulle vara glad för man fått barn eller gråta för hon hade skena. Men 3 månader gick otroligt fort och min lilla har varit rätt tidig med det mesta ändå.
    Kläder var lite jobbigt, man hade ju köpt så många söta bebis kläder som var alldeles för små nu. En del byxor tog jag ut resåret i, en del klippte jag upp på sidan. Köpte man nytt så köpte man 62-68.
    Hon fick skav från skenan, så då gjorde jag tyg remsor av gamla örnogott och lindade runt. Dom blev sura på sjukhuset för det, fattar inte varför riktigt, hon ska ju inte behöva lite av skav sår, men dom var konstiga där. Det var ju dessutom mitti varma våren så det var ju varmt och fuktigt.

Det var lite jobbigt med blickarna från folk som tittade på ens barn som det var en utomjordning eller nåt. Förstår ibland inte vad det är med folk.Jag var på väg flera gånger att gå fram och förklara att hon hade höft fel.Men jag gjorde inte det.

Jag ammade, ibörjan när hon fick skenan så gick jag upp och ammade för jag trodde inte det gick att ligga ner att amma med skenan, men efter ett tag så märkte jag att det gick ändå.

Hon var så stabil kom jag ihåg, så när man toh av skenan för bad på sjukhuset 1 gg å veckan så visste jag kanppt hur man skulle hålla min lilla bebis.

3 mån gick som sagt fort, det trodde jag aldrig. Nästa besök ska vi göra när hon börjar gå.

Hoppas att det går bra.

Mamma till världens goaste unge!!
  • JosefineB

Hej,
    vår dotter hade höftluxation så hon fick ha von rosenskena i 6 veckor och sen en Freykabyxa i 6 veckor. Håller med föregående om att den störde amningen. Vi fick inget alls stöd eller bra tips om hur man skulle göra. Mot slutet tog vi av skenan själva ibland. men vi var såklart noga med att sätta på den likadant som den satt innan. Efter behandlingen blev höften helt bra.

Nu kommer snart barn nummer två och troligen så blir det samma procedur igen. Har funderat lite på om man kan använda bärsjal med skenan, eller om man t.o.m kan ta av skenan när bebis sitter i bärsjal. Då är ju benen i samma position som i skenan. Tänkte ta upp detta vid nästa läkarbesök.

• Luddvar

Vår dotter låg i von Rosen-skena i 4 veckor bara. Jag blev jätteledsen när vi var inne och provade ut skenan men vi vande oss snabbt. Vi kallde henne Emma-inhängnad för hon var instängd i den där skenan. Vi fick inte ta ut henne för att bada ens utan fick åka in till sjukhuset för sånt.
    Vi köpte tub-gas på Apoteket och kläddde skenan med för det var mitt i sommaren och det var svettigt och den skavde. Vi hade babyskyddet. Eftersom hon bara hade den i 4 veckor så slapp vi allt det där krånglet när de blir större.
    Hon fick ha bodies , som vi tog på henne och sen byxor som fick dras över skenan eftersom vi inte fick ta ut hennes ben.

• drakvinge

Nu har vi inte von Rosen-skena utan Örebro-skena men men...
    Hon fick den när hon var nästan tre månader pga att ingen märkt det vid tidigare kontroller och har den fortfarande och hon blir nio månder på måndag.
    Dvs sex månader. Vet fortfarande inte hur länge hon ska ha skenan.
    Det är jobbigt i början, men man vänjer sig.
    Just nu är jag bra less på den faktiskt. Sex månader är ju en lång tid, men hon besväras inte av den.

Mjukbrallor i stora storlekar funkar bra. Ellos brallor är rätt vida, dessvärre inte så snygga, men de går ju på.

• JosefineB

Hej,
    hur ser örebroskenan ut? Vore intressant att se en bild. Är det höftluxation som din dotter har? Bå båda höfterna? Skönt att hon inte besväras av den, men visst är det jobbigt för föräldrarna. När Alice var färdg med skenan bev höften iallafall helt normal, och då efteråt kändes det absolut värt det.

drakvinge skrev 2007-12-01 22:55:18 följande:
    Nu har vi inte von Rosen-skena utan Örebro-skena men men...Hon fick den när hon var nästan tre månader pga att ingen märkt det vid tidigare kontroller och har den fortfarande och hon blir nio månder på måndag.Dvs sex månader. Vet fortfarande inte hur länge hon ska ha skenan.Det är jobbigt i början, men man vänjer sig.Just nu är jag bra less på den faktiskt. Sex månader är ju en lång tid, men hon besväras inte av den.Mjukbrallor i stora storlekar funkar bra. Ellos brallor är rätt vida, dessvärre inte så snygga, men de går ju på.
Svar på tråden Von Rosen-skena!!!!