• vicke74

Liten matvägrare

Började med smakisar till Elsa när hon var 4 månader, det gick jättebra och hon smaskade i sig allt hon fick med ett leende på läpparna. Nu vid dryga 6 månader ratar hon det mesta, gröten äter hon fortfarande, potatis med söta grönsaker såsom majs och morötter går bra, kött, kyckling etc...bara vägrar hon äta. Frukt älskar hon, men har slutat ge det eftersom jag vill att hon ska lära sig äta riktig mat också. Någon som har några tips/råd att ge? Eller ska jag bara fortsätta prova mig fram med potatis och grönsaker tills hon äter?

• Svar på tråden Liten matvägrare
  • Nynne

Äsch, låt det komma men försök med något varje dag. Prova med bitar om du inte gjort det. Mandy är 8 månader och äter olika saker periodvis. Nu äter hon i stort sett ingenting förutom amning och Hipp´s pasta & broccoli från 6 månader. Ibland tar hon en hel flaska välling, ibland äter hon små bitar smörgås med leverpastej och ibland bitar av ägg men detta kanske en gång i veckan.

Tilläggas ska att jag dagligen erbjudit henne alla möjliga olika sorters burkmat, bitar av vuxenmat, välling, gröt i alla möjliga smaker, både industrigröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt.. det kommer väl när det kommer.

Mandy f. 070301
  • Mamma till Tyra

Min dotter är nu 1 1/2 år och hon har i princip matvägrat i perioder sen hon va ca tre mån, men hon mår bra och går upp i vikt så nu gör vi inte en så stor grej av det.

I början prövade vi allt, sjunga, hon fick plocka med mat medans vi matade, sitta framför spegeln men när hon väl bestämt sig så funkade inget.
    Nu gör vi så att vill hon bara äta banan till middag så får hon det, man kan ju inte tvinga i henne mat. Bättre att hon får i sig nåt än inget men vi erbjuder henne alltid mat såklart.

Sen kommer det perioder när hon äter allt så det är bara att njuta då

Svar på tråden Liten matvägrare