• imsel

KLICK: 19184''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!) del 2

Hmm..
    funderar på att oxå sluta med schampoo, men vet inte riktigt vilket man ska göra, och vad man kan /ska kombinera.

Men läste tidigare om vilket schampoo som skulle vara det "mildaste" schampot, natusan baby wash..eller vad det var, så den köpte jag idag, för att använda medans jag funderar (och kanske får lite hjälp ) på vad jag ska prova.

Köpte oxå balsam, vilket jag inte använt på skitlänge..
    Köpte barnängelns, den för tunt hår eller nåt likande, läste att den gick att använda, visst var det så?

Hur ska man börja med detta på enklaste sätt?
    låter så jobbigt med ävc:n och alltihop, låta vara inne länge och så.. och skölja på visst sätt..

Sen vill jag gärna duscha varhje morgon, annars känner jag mig så..smutsig, och blir jättefort svettig och..ja äscklig, mest på kroppen, men oxå i håret.

• imsel

okej,
    tack för svaren.

Ska nog ha schampoo ett tag till, iaf tills jag kommer hem, är hemifrån i..ja nån vecka till kanske.

Orkar inte börja med ÄVC här.
    Men det ska testas när jag kommer hem.

Men visst ska man ha svinborste?
    Vars var det man hittade, på Åhlens har jag för mig??

Sen, när och hur länge ska man borsta håret?
    Får man borsta när det är blött?

• imsel
    Marlene skrev 2007-11-27 12:02:21 följande:
    Det beror på, om man har lockigt hår ska man inte borsta håret. Svinhårsborsten är väl om man inte kör med balsam heller?
    Jaha..har för mig att man "ska" ha den iaf..
    och jag har INTE lockigt hår..inte för fem öre, har spikrakt..
    Ganska tunt, och inte så långt, ner till axlarna ungefär.
  • imsel

God cares skrev 2007-11-27 16:23:24 följande:

ladydahmer skrev 2007-11-27 16:07:44 följande:
    Men en bena kan man väl få göra? =)
    tänkte precis fråga samma sak, för borstar inte jag vid luggen, så står det rakt ut..och går inte att sätta på "rätt sida"..
    har snelugg, men har som många andra en virvel precis där som står rakt ut om jag inte har något i håret (spray, mousse eller annat)
  • imsel

Jag har försökt att iaf minska på schampoo, köpte natusan babyschampoo, och har bara tagit kanske en tesked, och blandat med typ lika mycket vatten, i handen bara.
    Vet att man ska blanda i mer vatten, men det orkar jag inte..
    och sen haft balsam, barnängelns, men inte haft i så länge som man skulle, det hade jag helt glömt bort.
    Så det har fåt vara i typ 5 min, medans jag masserat håtbotten.

Nu har jag ingen ÄVC heller.

Håret har inte vart roligt.
    jag duschar ju varje morgon, men på kvällen är det fett..
    För att inte tala om morgonen, blää säger jag bara, ser ut som smör i håret.

Sen är mitt hår tunt, platt och flygigt.
    Jag har inte haft nåra produkter i håret nåra dar, men jag orkar inte ha så.
    Det blir bara platt och fult.

Vill sluta med schampoo, men jag orkar nog inte ha fult, fettigt hår.
    Det är ju kallt häruppe oxå, så jag måste ju ofta ha mössa, och det blir ju ännu värre.

Nån som rekomenderar någon speciell metod för mig?
    Olika kombinationer eller nåt?

• imsel

Om jag nu ska börja med detta..
    1. Visst funkade apolivas, ja apotekets parfymfria?
    2. Så ska jag väl tvätta håret varannan dag, på kvällen?
    3. Hur länge ska jag låta det sitta i?

4. Om det känns för fett, hur gör jag då med havregrynen, och hur ofta får man göra det?

5. Ska jag köpa nån borste?

6. Och några produkter i håret, finns det något man kan ha?
    Såg på lockig.se att man kan ha olika, bara det inte var vissa ingredienser i. kan man ha det? eller aloe vera har nån sagt..
    Hur gör man med den och hur blir håret, är det som gele?

Det var det jag kom på nu, hoppas nån kan svara, jag blir alldeles förvirrad av alla olika saker som folk gör..
    Vet inte vad man kan kombinera och hur ofta man kan/ska göra allt..

• imsel

God cares skrev 2007-12-04 23:09:42 följande:

Var det inte bra att borsta håret 100 borsttag om dagen? *förvirrad* Glad om jag får slippa dock
    Fast 100 är egentligen inte så jättemycket..tycker jag..
  • imsel

men om man tex tar 50 på morgonen, och 50 på kvällen.
    Är ju nästan lika mycket som jag brukar.. nästan..

• imsel

Jo, det här om vilket balsam man kan använda..
    Jag frågade ju tidigare om apolivas, och i TS stod det att man kan använda VÅG balsam, men det finns bara apolivas här på apoteken..

Finns det nån annan balsam som är utan parfym som man kan använda?
    Använder just nu barnängeln, men tror att det kommer börja klia..

• imsel

Såg på apotekets hemsida, där finns inte heller våg balsam kvar. så jag antar att de tagit bort den..

Svar på tråden KLICK: 19184''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!) del 2