• mkl01

KLICK: 19184''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!) del 2

Hjälp! Någon här som har haft problem med illaluktande hårbotten? Luktar typ jäst :S himla starkt också ibland. Jag är ingen nopoo:are utan kör på vanligt schampoo varje dag eftersom jag inte står ut med lukten men inte ens schampo hjälper :( har provat Fungoral, och en massa andra mjällschampon... någon?

• mkl01

Tror faktiskt inte att det är min "naturliga" lukt, för jag vet att en gång lyckades jag få bort lukten när jag tvättade med balsam en gång, men sen funkade det inte längre och lukten kom tillbaka.. Jag tror att jag har läst här på denna tråden om någon som hade liknande problem men som lyckades få bort det det kliar och jag har små vita mjäll typ, helt ärligt så är inte dermatologer till någon hjälp då dom bars tipsar om giftiga mjällschampo som torkar ut mitt hårbotten ännu mera. Jag fick detta problem efter att jag använt H&S i många år faktiskt :/ ...

Fanclub skrev 2016-04-23 21:31:00 följande:

Om du inte har några andra besvär utöver detta så kan det ju vara din naturliga lukt. Men om det kliar, flagnar är rött/ömt osv så gå till hudläkare så får dom ge diagnos och rätt behandling. Det kan tex ha nåt med din hårbottens pH halt att göra. En del schampoon har alldeles för hög pH halt när hårbotten bör ha en lägre, runt 4-5 har jag för mig.

• mkl01

Hej! Jag har samma problem som du har haft, min hårbotten luktar illa, typ som jäst? :S läste att du fick bukt på problemet, kör du fortfarande på WO-metoden? Jag använder vanlig shampoo dagligen men mitt hårbotten luktar ändå illa. Kan det vara kostrelaterat eller helt enkelt att pH-värdet i hårbotten är helt rubbad? Tack på förhand

fairyfloss skrev 2007-11-15 01:52:46 följande:

Legewiel skrev 2007-11-14 22:15:08 följande:

Nä mitt hår luktar aldrig, inte ens när det är jättesmutsigt... Tycker nog det låter lite konstigt om din hårbotten luktar så det verkligen märks (be någon sniffa och se vad de säger! ).

[/citat]
    ladydahmer skrev 2007-11-14 13:51:34 följande:
    [citat]

nope. tvättar en gång i veckan, har gjort det i ett år snart. min hårbotten luktar inget. och håret luktar t.o.m gott! (fått kommentarer på jobbet)
    Men! Va konstigt att mitt luktar då. Måste vara nått fel på mig. Min man tycker också det luktar skunk, det var han som upptäckte det från början. Alltså det luktar ju bara om man sniffar i hårbotten men det luktar äckligt i alla fall . Typ som fotsvett. Måste gå och tvätta nu för jag står inte ut. Kan det vara mjäll eller nått? Alltså hudsvamp. Fastän jag inte har synliga hudflagor?
Svar på tråden KLICK: 19184''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!) del 2