Din favoritkaka/bulle är..
Ja vaddå??
Ja vaddå??
finska julstjärnor!! mumma det
muffins med banan och mjölkchoklad =)
Dammsuggare (där finns väldigt stora med) mmm eller mandeltårta
Gotländsk saffranspannkaka med vispgrädde och salmbärssylt. Så svårt att få tag på rätt sylt på fastlandet, bara.
Toscaflarn med chokladsmörkräm emellan.
Kan inte begripa varför denna pärla i den svenska kaktraditionen inte finns på fler konditorier. För er som bor i Stockholm kan jag rekommendera konditoriet på St Paulsgatan i hörnet av Mariatorget. Gå inte dit utan att äta deras gigantiska fyllda toscaflarn! Förvisso har de vanlig vit smörkräm i, men flarnen är så goda att de är förlåtna.
kladdkaka och nybakta vaniljbullar med ett glas mjölk!
"Farmorsrutor" Vet inte vad de heter egentligen, men tunna tunna kavlade kakor med socker på.
Sedan dammsugare, chokladbiskvi, bondkaka, farmors snurrebullar med kardemumma, mandelkubb.
moccarutor/kärleksmums...kalla det vad du vill men det är min favvo!
oh gud vad sugen jag blir när jag läser... det är nog lättare att säga vad man inte gillar. haha
nehe, ska nog gå o snegla på cocosbollarna i kylen... *fniss*
Men ahhh *slurp* sådana har jag ätit i Danmark en gång för längesen och sen aldrig sett igen, de är verkligen såå ruskigt goda.
Tror ni man kan hitta ett recept och testa göra själv?
Ja, visst är det smarrigt, hittade detta på nätet:
hem.passagen.se/mimmy/recept/tosca.htm
och även detta:
www.hemmetsjournal.se/hj/Recipe.aspx&RecipeID=4671
Jag tror på en kombo av de båda, jag gillar flarn gjorda på mandelspån bäst, men vill även ha den smarriga smörkrämen i det andra receptet.
Åhhh tack så jättemycket - ska absolut testa.. tror nästan man kan ta mandel istället för nötter i receptet från hemmets journal.
En fråga till: Måste man ha konjak el kan man ta nått annat?
Vi dricker inte det nån av oss så det känns så onödigt att köpa en flaska för 1msk
Slopa konjaken bara, jag tycker nästa det är godare med ren chokladsmak än med annan smaksättning i.
Då gör jag det, åhh nu längtar jag efter att baka dem..
jag är barnsligt förtjust i chokladbollar! Bäst gillar jag de jag gör själv, då har jag hälften så mycket socker, massor mer kakao och gärna rullade i havregryn. Men chokladbollar i alla former slinker lätt ner!