• Zimlis

Din favoritkaka/bulle är..

Ja vaddå??

• Svar på tråden Din favoritkaka/bulle är..
  • ludenben

finska julstjärnor!! mumma det

• cleopatra2

Dammsuggare (där finns väldigt stora med) mmm eller mandeltårta

• Annapanna1975

Gotländsk saffranspannkaka med vispgrädde och salmbärssylt. Så svårt att få tag på rätt sylt på fastlandet, bara.

• astalacasta

Toscaflarn med chokladsmörkräm emellan.

Kan inte begripa varför denna pärla i den svenska kaktraditionen inte finns på fler konditorier. För er som bor i Stockholm kan jag rekommendera konditoriet på St Paulsgatan i hörnet av Mariatorget. Gå inte dit utan att äta deras gigantiska fyllda toscaflarn! Förvisso har de vanlig vit smörkräm i, men flarnen är så goda att de är förlåtna.

• annca

"Farmorsrutor" Vet inte vad de heter egentligen, men tunna tunna kavlade kakor med socker på.
    Sedan dammsugare, chokladbiskvi, bondkaka, farmors snurrebullar med kardemumma, mandelkubb.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • SunshineS

moccarutor/kärleksmums...kalla det vad du vill men det är min favvo!

• carin 82

oh gud vad sugen jag blir när jag läser... det är nog lättare att säga vad man inte gillar. haha
    nehe, ska nog gå o snegla på cocosbollarna i kylen... *fniss*

• Zimlis

Men ahhh *slurp* sådana har jag ätit i Danmark en gång för längesen och sen aldrig sett igen, de är verkligen såå ruskigt goda.
    Tror ni man kan hitta ett recept och testa göra själv?

astalacasta skrev 2007-11-01 09:41:42 följande:
    Toscaflarn med chokladsmörkräm emellan. Kan inte begripa varför denna pärla i den svenska kaktraditionen inte finns på fler konditorier. För er som bor i Stockholm kan jag rekommendera konditoriet på St Paulsgatan i hörnet av Mariatorget. Gå inte dit utan att äta deras gigantiska fyllda toscaflarn! Förvisso har de vanlig vit smörkräm i, men flarnen är så goda att de är förlåtna.
  • Zimlis

Åhhh tack så jättemycket - ska absolut testa.. tror nästan man kan ta mandel istället för nötter i receptet från hemmets journal.

En fråga till: Måste man ha konjak el kan man ta nått annat?
    Vi dricker inte det nån av oss så det känns så onödigt att köpa en flaska för 1msk

• astalacasta

Slopa konjaken bara, jag tycker nästa det är godare med ren chokladsmak än med annan smaksättning i.

• Zimlis

Då gör jag det, åhh nu längtar jag efter att baka dem..

astalacasta skrev 2007-11-01 11:30:27 följande:
    Slopa konjaken bara, jag tycker nästa det är godare med ren chokladsmak än med annan smaksättning i.
  • mrs holiday

jag är barnsligt förtjust i chokladbollar! Bäst gillar jag de jag gör själv, då har jag hälften så mycket socker, massor mer kakao och gärna rullade i havregryn. Men chokladbollar i alla former slinker lätt ner!

Svar på tråden Din favoritkaka/bulle är..