• Yosa

en kollega till mig har blivit AVSTÄNGD, vad innebär det?

en kollega till mig har blivit AVSTÄNGD, vad innebär det egentligen?

Någon på jobbet sa också att det kallades "entemittent" eller "intemittent" eller nåt sånt ord. Vad innebär det? Vad krävs egentligen för att man ska bli avstängd? Avstängd låter dramatiskt tycker jag.

Kan någon förklara?

• Svar på tråden en kollega till mig har blivit AVSTÄNGD, vad innebär det?
  • kaksmulan

Avstängd från jobbet menar du?
    Ja, det är väl helt enkelt att den personen inte FÅR jobba under en viss tid men har för den saken skull fortfarande sin anställning kvar...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Halvfemhuset

Menar du kankse permitterad?
    Intermittent har inte med detta att göra.

I övrigt betyder avstängd just det. Avstängd från att gå till sitt jobb. Ibland med, ibland utan lön. 'Det är vanligast under tiden som tex ett missförhållande reds ut som man blir avstängd. Man kan ha misstänkts gjort något som, om det var sant, innebar att du inte kan jobba vidare. Tex slagit någon, stulit, brutit regler osv.

• BellaMaxi

Slår man upp ordet intemittent så betyder det : som bara förekommer då och då; som tidvis avbryts. Avstängd blir man om man misstänkts för någonting som bryter mot reglerna, man stänger av personen tills man har tillräckligt med bevis för att besluta om anställningen ska fortsätta eller avbrytas, bara för att en person avstängs så behöver det inte betyda att personen är skyldig.

• Yosa

Ja hon har blivit avstängd från jobbet med lön i 2 månader. Jag vet inte om hon gjort något "brottsligt" som är emot reglerna. Min chef sa att hon var "avstängd i 2 månader". Kollegan jobbar på avdelnigen brevid mig och det har varit mycket strul, tjafs, jobbigt, konflikter där och nu blev hon avstängd.

Nej inte permitterad. De använde nåt annat ord som ska betyda just avständg. Ordet ska börja på "inter...." eller "enter..." någonting. Försökte googla det men fann inget.

• Yosa

Bellanatta:
    ja det var ungefär dt jag undrade. Dvs om hon just anses skyldig just för att hon blir avstängd. Jag upplever att det inte är "ens fel att 3 träter" i det här fallet. Undrar just varför just hon av de 3 blev avstängd.

kan man bli avstängd för att stoppa groll, oro etc eller måste man ha gjort något allvarligt fel, tex stöld, slått nån, förgripit sig (detta gäller en avdelning på en förskola)

• BellaMaxi

Jag har själv jobbat på en förskola och hört att man bara kan bli avstängd om man gjort något brottsligt men det kan ju vara så att de bråkat mycket på just den avdelningen, kanske sagt "fula" eller "hårda" ord framför barnen och någon förälder fått reda på det och skyllt just på henne men då borde man ju istället bli förflyttad till en annan avdelning så det lugnar sig...

• BellaMaxi

Var som också låter konstigt och gör att det inte låter brottsligt är just att avstängningen är tidsbestämd, har man gjort något brottsligt så vet man ju inte hur lång tid utredningen tar men denna avstängning gällde ju bara 2 månader men betalt dessutom, låter så konstigt...

• MaijaO

Hade jag varit som du så hade jag ringt upp kollegan och hört hennes version av det hela. Det verkar som hon skulle kunna behöva någon form av stöd, och bara att få säga sitt kan vara nog så skönt.

• Yosa

jo det har bråkat mycket på den avdelningen. Länge och det har varit många möten och samtal. De har träffat kommunens hälso-nissar och pratat och så. Men vi andra upplever att det är alla 3 som grälar. men nu blev just hon avstängd. tror ni att man någonsin återkommer efter en avstängning??

• miniGrynet

Kan du inte kontakta henne själv, ringa henne, och fråga om hon vill berätta hur det ligger till?

Hon kanske behöver/vill prata om det med någon, och då kanske det är skönt att prata med någon som ändå arbetar på samma förskola.
    Så hon kan vädra lite, och så får du veta mer om vad som hänt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • BellaMaxi

Måste vara väldigt tufft att komma tillbaka efter en avstängning, speciellt eftersom hon är den enda som blivit avstängd. Jag tror också hon kan behöva stöd och speciellt ifrån någon som vet lite om vad som försigått därinne. Har hon en fast anställning inom kommunen så kan hon ju begära förflyttning till en annan förskola inom kommunen, kanske blir lättare att starta om någon annanstans.

• Yosa

fast grejen är tyvärr den att det är inte första gången hon blir förflyttad. Dels har hon flyttats runt på våra 3 av 4 avdelningar pga av sammarbetsproblem. Dessutom varit på fler förskolor förut.

• Tjaselisa

Min gissning är att hon inte kommer tillbaka om det är så att ett team från kommunen har varit ute och arbetat med frågan ett tag. Har hon inte gjort något brottsligt så antar jag att det blir omplacering.

• Tjaselisa

Aha, i värsta fall för henne, så kan det leda till uppsägning. Men innan dess så kommer det att bli förhandlingar med facket.

• BellaMaxi

Okej, då är det säkert därför, de anser att hon är "problemet", kommunen tycker nog de gjort allt för att hon ska trivas och kunna komma överens med sina arbetskamrater och eftersom det alltid blir samma sak oavsett vart hon hamnar så har de nog tröttnat, det är så tråkigt när det blir så, man jobbar ju så nära varandra på en föskola så konflikter dyker lätt upp, vi är ju alla olika men det är tråkigt att det ska behöba gå så långt som en avstängning.

• miniGrynet

Ok, då kanske det är hon som har svårt med samarbetet då. Om det hänt många gånger tidigare.
    Tråkigt, för både henne, resten av personalen och barnen!

Men då kanske det blir så att hon får söka sig vidare, och att man "pausat" henne i 2 månader för att reda ut saker och ting och lugna ned situationen lite.

• Yosa

jo så är det nog Svårt bara att veta vad man ska säga till föräldrar som undrar.....

• miniGrynet

Till föräldrar ska ni väl inte säga nåt egentligen, utan mer att "hon har tagit en paus" eller nåt sånt.
    Vänd er till rektorn, tycker att hon ska kunna ge er ett bra svar på föräldrarnas frågor och undringar. Så ni alla säger samma sak, och är det någon som börjar fiska efter mera information så hänvisa vidare till rektorn.
    Det är hennes uppgift att ta det, även mot föräldrarna.

Men dom borde väl inte fråga er andra på en annan avdelning?

• Yosa

nej mig har de inte frågat. Men en kollega som jobbar på den avstängdas avdelning undrade idag hur hon skulle svara föräldrarna. Rektorn har bett oss hänvisa till henne. Jag ska på fest på lördag med en förälder på den aktuella avdelningen och jag antar att den tjejen kommer att fråga mig. Jag ska bara säga att hon är ledig och att hon får fråga rektorn om hon vill veta mer.

• miniGrynet

Ja, det är nog ett bra svar. Att hon är ledig och att du helt enkelt inte ska säga mera än så.
    Antagligen så vet föräldrarna på den berörda avdelningen att det varit rörigt, och många kanske redan misstänker vad som hänt.
    Speciellt om hon redan varit runt lite på både er fsk och andra, jag menar, dom flesta har säkert hört lite om henne.
    Det behöver ju inte betyda att hon är en dålig pedagog för den delen, ville bara understryka att jag inte menar så.

Hoppas det löser sig i alla fall, och att saker och ting lugnar ner sig hos er.

Svar på tråden en kollega till mig har blivit AVSTÄNGD, vad innebär det?