• Anonym (ärlig)

Vad skulle du ha gjort om hittade 500 kr på gatan?

Ja, som rubriken säger... vad skulle du ha gjort?

Jag hittade en 500-lapp idag, på parkeringen utanför mitt jobb. Funderade en stund på att behålla den, men hade inte samvete till det. Om jag själv tappat 500 kr hade det varit ganska kännbart, det vill jag inte utsätta någon annan för.

Lämnade in sedeln i vakten, hon behöll den, om någon skulle fråga efter den, men man kan ju knappast "annonsera" att man hittat den. HOn sa att om ingen hör av sig, så får jag pengarna.

Vad finns det egentligen man kan göra i ett sånt läge? Är det tillräckligt stor summa för att kontakta polisen?

Givetvis blir jag ju glad om jag för pengarna, men det känns som om man vill göra allt för att pengarna ska komma tillbaka till dess rätta ägare för samvetets skull...

• Svar på tråden Vad skulle du ha gjort om hittade 500 kr på gatan?
  • Anonym

Risken att pengarna komme till rätt ägare är minimal...hade behållt dem. Tror att så blir fallet för dig med.

• Anonym

såklart tagit dom o shoppat något snyggt!

• HaJoMi

Jag hittade 500 kronor så när jag var ett ärende med min kollega på stan. Vi stod kvar länge på samma plats ifall någon stackare skulle springa tillbaka letandes längs den väg han eller hon gått. Men ingen kom så jag tog den

Det roliga eller lustiga eller jäkliga var att vi hade stått så länge och väntat att vi kom tillbaka till bilen precis när en P-lisa skrev ut böter till oss, så det var lätt fånget, lätt förgånget. Trodde inte våra ögon

• Anonym (ärlig)

Såklart hoppas jag ju lite att jag får dem, men det känns ändå sjysst att försöka hitta rätt ägare. Men som hon i vakten sa: Man kan ju inte gärna skicka ut ett mejl att man hittat en femhundring och den återfås mot beskrivning. Så det är väl om den som ev. saknar den frågar runt efter den...

• AnneSophie

Jag hade lämnat dom till vakten, precis som du gjorde. Trevligt med ärliga människor.
    500 kronor är inte speciellt mycket pengar för mig, MEN det kan vara väldigt mycket pengar för den som har tappat dom.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • sirene

500 kr tycker jag är förlite att bråka om men hadde det tex varit en 1000 lapp så hadde man nog börjat tänka lite

• Anonym (Ärlig!)

Nej! Jag hade gjort som du. Att vara ÄRLIG håller bäst. Jag hade blivit jätte ledsen om jag tappat 500 kr. Tänk och få tillbaka dem. Men risken är ju att du får dem. Då är det med gott samvete. Med lycka kanke. Tänk absolut så.

• Anonym (ärlig)

Jo, precis. OM jag får dem, så är det ju inte "stulna" pengar...

Svar på tråden Vad skulle du ha gjort om hittade 500 kr på gatan?