• Anonym (ärlig)

Vad skulle du ha gjort om hittade 500 kr på gatan?

Ja, som rubriken säger... vad skulle du ha gjort?

Jag hittade en 500-lapp idag, på parkeringen utanför mitt jobb. Funderade en stund på att behålla den, men hade inte samvete till det. Om jag själv tappat 500 kr hade det varit ganska kännbart, det vill jag inte utsätta någon annan för.

Lämnade in sedeln i vakten, hon behöll den, om någon skulle fråga efter den, men man kan ju knappast "annonsera" att man hittat den. HOn sa att om ingen hör av sig, så får jag pengarna.

Vad finns det egentligen man kan göra i ett sånt läge? Är det tillräckligt stor summa för att kontakta polisen?

Givetvis blir jag ju glad om jag för pengarna, men det känns som om man vill göra allt för att pengarna ska komma tillbaka till dess rätta ägare för samvetets skull...

• Svar på tråden Vad skulle du ha gjort om hittade 500 kr på gatan?
  • AnneSophie
    Anonym (ärlig) skrev 2007-10-31 19:49:33 följande:
    Hmm, förvånansvärt många som inte skulle tvekat att ta den...?
    På FL så är inget förvånande...tyvärr. Tidigare trådar med liknande innehåll (allt från större summa pengar till kläder som kassörskor ta betalt för osv osv) har visat att ärlighet är en bristvara, moral likaså.
    Men, what goes around comes around. Karma vettu.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Anonym

min dotter hittade en femhundrig på golvet i ica affären där vi bor o jag lämnade den till kassörskan...efter ett tag så sa jag till kassörskan att den borde tillfalla min dotter om ingen hörde av sig för d gör den ju om man lämnar in den till polisen...så dem väntade två veckor sen fick dottern den ...o hon var överlycklig.

• Godis påsen

jag hade snott dom och dragit och handlat lite dildos och andra roliga saker

• ludenben
    Godis påsen skrev 2007-10-31 19:54:33 följande:
    jag hade snott dom och dragit och handlat lite dildos och andra roliga saker
    hahahahahaha
  • Papayya

Jag hittade en hundralapp en gång när jag var typ 13 år. Jag tog den, och tänkte köpa pengar till mobilen... men så gick jag förbi en gubbe som satt och spelade gitarr jättefint, så han fick den :)

• tinna
    Bei Bei skrev 2007-10-31 19:52:58 följande:
    Om man lämnar in pengar till polisen som man hittat är det som att ge bort pengarna till pappa staten. För att kunna få ut en borttappad sedel måste du kunna SERIENUMRET på sedeln för att få tillbaka den. Min bror fann 1000:- på gatan precis innan han skulle springa Göteborgsvarvet i år. Han lämnade INTE in dem till polisen utan behöll dem själv. Jag hade gjort likadant. Tror att om jag skulle tappa en 500:- på gatan skulle jag inte efterlysa pengarna, utan se dem som förlorade.
    Fast staten får den ju inte, den går ju tillbaka till upphittaren isf... NÄr ja glämnade in den jag hittade så fick jag beskriva var jag hittat den och vilket klockslag för att dom skulle kunna lämna ut den ifall någon kom och frågade. Men det är ju typ 10 år sen så det kanske har förändrat sig sen dess.
    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Anonym

Om det var en plånbok eller liknade hade jag lämnat den till vakten eller letat upp, personen! Men om jag hittade 500kr bara så där alldeles ensam på gatan , så skulle jag tagit den, det man hittar får man

• Anonym (Ärlig!)

Bra gjort alla ni som är ärliga. Jag är förvånad att det är så många som skulle ta 500 lappen. Tänk dig själv in i att tappat den, då du...?

• Em00

Har man råd att tappa 500 spänn,
    om man är så slarvig med den att
    man tappar.. Då får man faktiskt
    skylla sig själv.

Jag hade tagit den.

Vad ska man göra? sätta upp "Femhundring upphittad,
    återfås mot beskrivning"??

• Bei Bei

Min bror ringde & kollade... Han hade inte fått den ifall ingen efterlyst den utan den hade gått till polisen/statens kassa. Samma sak när jag fann ett mkt dyrbart guldsmycke på bussen, bussbolaget "äger" smycket om ingen efterlyser det.

tinna skrev 2007-10-31 19:55:32 följande:
    Fast staten får den ju inte, den går ju tillbaka till upphittaren isf... NÄr ja glämnade in den jag hittade så fick jag beskriva var jag hittat den och vilket klockslag för att dom skulle kunna lämna ut den ifall någon kom och frågade. Men det är ju typ 10 år sen så det kanske har förändrat sig sen dess.
    ♥ Ronja ♥
Svar på tråden Vad skulle du ha gjort om hittade 500 kr på gatan?