• Izamoon

Nån som vet

Vi ska ev ta över svärmors hund pga att dom inte klarar av honom....han har nu ett läderstryphalsband å han kan inte gå som folk drar som en tok i kopplet allra helst när man möter andra hundar eller katter å min undran är om det finns nån som vet om det finns nått halsband som är lite starkare inte nått som är elakt mot hunden men som man kan ha hjälp av så man själv kanske kan få lite bättre tillbakahållning vill tillägga att han är stor å hemskt stark. Men vid lite träning kommer han bli super är bara det att man måste sätta honom på plats så han vet vem som bestämmer.....vill ju kunna gå ut med honom så jag behöver nog lite träningshjälp *L*

• Svar på tråden Nån som vet
  • nanaa

jag skulle kunna säga att när han drar ska du säga fot och dra honom till dig asså bredvid dig.. varenda gång tills han slutar... när han sen gått bredvid dig ett tag kan du ge efter..

är han tränad i lydnad?

• Alle

Ett vanligt kejdestryp är väl bättre än ett läderstryp men inte elakt som ett stackel.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Hadjelina

En tanke - är halsbandet vänt åt rätt håll när han drar så? Om du sitter framför hunden när du sätter på kopplet ska halsbandet löpa genom ögglan som ett P, om kopplet hänger ner på vänster sida (vet inte hur annars jag ska förklara).
    Grundregel: Om han drar, står du still! Det ska inte löna sig att dra i kopplet!

För övrigt tänker jag inte säga så mycket, finns nog ett gäng hundexperter här som kan ge dig bra tips, jag har inte orken just nu. Lycka till iaf!

Du är din egen lyckas smed
  • Izamoon

oki får träna lite på dessa saker.
    nanaa: Han är verkligen inte tränad i lydnad han är inte tränad alls , nuvarande ägaren har kommit med bortförklaringar till att göra detta tex man ska inte börja för tidigt , han har en stor ras i sig å dom är senare i utvecklingen , det är en hane m.m. men det är 75%schäfer 25%bernersennen

• buffybus

nej dra i kopplet hjälper icke...hehe... min mamma körde en metod... (finns mååånga metoder) iallafall varje ggn kajsa drog så stanna hon...och då blir ju hunden uttråkad..men till slut stod hon still...så gick hon vidare o sen höll hon på så...en promenad som egentligen tar 10min tog henne en halvtimme typ...men hon lyckades...

gillar inte stryp halsband...dem kan skava av pälsen runt halsen om man har en hund som drar mycket hela tiden... det finns bra såna vanliga halsband med en smal rem som fästs runt munnen...hunden kan fortf skälla o andas normalt o allt sånt..men när hunden drar så räcker det man drar tillbax med lillfingret så drar inte hunden längre...dem vill ju inte slita sig fram med den om munnen....
    kan inte förklara det där bra men jag lovar det är bra... min kompis använder det o jag kunde verkligen hålla kopplet med lillfingret..så skööönt...och i början är dem ovana och vill försöka ta av det med tassen..men bara håll upp huvet o fortsätt gå så vänjer hunden sig....dem finns i vanliga djur butiker o man kan fråga dem med om råd ju....

min schäfer har ett vanligt brett läderhalsband...med platta rundade nitar... hon e så fin så...drar lite men det är hanterbart...går ofta lös med...

men börja på en hundklubb annars....min har aldrig gått på klubb men lärt sig ändå av mig o mannen....

puh..detta blev låångt ju..

BF 11 feb
  • mysmatte

Andvänd hel eller halv stryp.. Finns i kjedje form eller vanlig tyg form. Funkar jätte bra!

Sen kan jag rekomendera att dra koplet under magen upp på ryggen och korsa med resten av koplet. Är jätte bra teknik om man ska gå mer fler hundar eller om hunden drar, dom kan inte dra då för det stramar till runt magen, gör inte ont på hunden märkts knappt.. Jag brukar köra med det när jag går med tre hundar samtidigt.

• MissTag
    mysmatte skrev 2007-11-01 07:35:16 följande:
    Andvänd hel eller halv stryp.. Finns i kjedje form eller vanlig tyg form. Funkar jätte bra!Sen kan jag rekomendera att dra koplet under magen upp på ryggen och korsa med resten av koplet. Är jätte bra teknik om man ska gå mer fler hundar eller om hunden drar, dom kan inte dra då för det stramar till runt magen, gör inte ont på hunden märkts knappt.. Jag brukar köra med det när jag går med tre hundar samtidigt.
    Om det knappt märks, varför slutar då hunden dra? Jag tycker det ser obehagligt ut på hunden med den metoden. Hellre träning för att få hunden att sluta dra, som föreslagits tidigare.
  • Izamoon

Ja min sambo var upp och tog ut honom en sväng idag pga att svärföräldrarna inte var hemma han provade metoden att stanna så fort hunden drog i kopplet å så fick han sätta sig ner å vänta det funkade faktiskt hyffsat bra. Hunden är inte dum i huvudet på någe vis utan väldigt väldigt smart men kanske lite klyven för att han har fått dubbla budskap hela tiden han vet inte riktigt vilket han ska göra men som läget är nu är det näst intill bara min sambo som har pli på honom å då är det inte ens vår hund än men hoppas han blir det snart bara dom kommer fram till att dom faktiskt inte klarar av honom eller har den ork. Han är så go å glad annars men behöver göra av med all denna överskottsenergi han bär på.

• nanaa
    mysmatte skrev 2007-11-01 07:35:16 följande:
    Andvänd hel eller halv stryp.. Finns i kjedje form eller vanlig tyg form. Funkar jätte bra!Sen kan jag rekomendera att dra koplet under magen upp på ryggen och korsa med resten av koplet. Är jätte bra teknik om man ska gå mer fler hundar eller om hunden drar, dom kan inte dra då för det stramar till runt magen, gör inte ont på hunden märkts knappt.. Jag brukar köra med det när jag går med tre hundar samtidigt.
    [/citat]
    såg på den där "the dogwisperer" och han sa att man inte skulle använda kopplet så, som en sele, de är endast till för att dra saker.. eller fatta jag dig fel i hur du sätter den?
    Izamoon skrev 2007-11-01 15:23:07 följande:
    [citat]
    Ja min sambo var upp och tog ut honom en sväng idag pga att svärföräldrarna inte var hemma han provade metoden att stanna så fort hunden drog i kopplet å så fick han sätta sig ner å vänta det funkade faktiskt hyffsat bra. Hunden är inte dum i huvudet på någe vis utan väldigt väldigt smart men kanske lite klyven för att han har fått dubbla budskap hela tiden han vet inte riktigt vilket han ska göra men som läget är nu är det näst intill bara min sambo som har pli på honom å då är det inte ens vår hund än men hoppas han blir det snart bara dom kommer fram till att dom faktiskt inte klarar av honom eller har den ork. Han är så go å glad annars men behöver göra av med all denna överskottsenergi han bär på.
    Jag tycker du ska gå på hundkurs. de finns kurser för äldre hundar som inte har blivit tränade förut, de är ALDRIG föresnt, snare bättre sent än aldrig.. finns i Uppsala och säkert där du bor!
  • nanaa

såg på den där "the dogwisperer" och han sa att man inte skulle använda kopplet så, som en sele, de är endast till för att dra saker.. eller fatta jag dig fel i hur du sätter den?

• MajaLinnéa

Rekommenderar en HALTI, eller nosgrimma.
    Har också en stor hund, som drog mycket.
    Jag köpte en nosgrimma, och nu är det slut på dragandet.

Dock får man tänka på att vara mycket försiktig när man använder det, man kan ju inte alls dra tillbaka eller nåt sånt, utan vara mycket försiktig.

• älska livet

Halti är super bra..får den mest bråkiga hunden å gå fint bredvid..den får ingen krafft å dra då

• mysmatte

nanaa: är inte min hund så jag bryr mig inte speciellt mycket är ju bara hundvakt åt henne. Min egen hudn går hyffsat vi har gått ex antal kurser.. Men inget av dom saker man lärt sig på kurser funkar på en 8 årig argbiga Hon har redan bygg upp nackmuskler och inte ens rikiga hundtrännare skulle kunna få henne att gå fint.. Jag tycker att kopelrunt magn funkar bra speciellt om man ska gå med 3 golden tikar samtidigt och alla 3 drar om dom får se andra hundar..

• mysmatte

MajaLinnéa: Jag har prövat halti men blev så besviken funkade inte alls på min hund... Fick låna av grannen ett antidrag sele typ men det funka inte heller min tik lärde sig att baka ur selet och springa hem. Nu går hon hyffsat men inte tack vare något hjälpmedel utan tack vare koplet och rösten.

• Izamoon

halti är redan provat funkar inte på honom av nån anlednig han bryr sig inte drar lika mycket iaf men ska fortsätta med det sambon gjorde imorrse när dom var ut det erkade funka får se bara hur länge.

• MiaAnnette

Här används åxå nosgrimma.. Om det inte hjälper har ni antagligen fel storlek eller att den sitter fel.. :)

Aldrig hört att en HALTI inte hjälper...

Bebis i magen! BF 31 Mars 08
Svar på tråden Nån som vet