Engelska Tråden *** del 8 ***
Har för mig jag såg BR-julreklam på TV i helgen. Kanske kommer ihåg fel. God Jul!
Har för mig jag såg BR-julreklam på TV i helgen. Kanske kommer ihåg fel. God Jul!
Billy - Oj, en björn. Tänk vad man slipper när man bor i stan. Här finns ju ingenting farligt
Little J - Jo vi har det bra i vår stuga. Himla hektiskt just nu bara med inskolning för fulla muggar. Simon är bara 13 månader så jag tycke det var lite för tidigt att starta, men så fick vi en plats på en engelsktalande förskola, som vi helst ville ha. Då får man ju slå till.
Vi har bokat vår nästanjul-resa till London från 4 januari. Vi ska inte stanna så länge. Känns skönt faktiskt, för då kan vi bo hos svärmor istället för hos svärfar. Det funkade inte så bra att bo hos svärfar och hans fru när vi var där två veckor i somras. Men Hamleys borde vi försöka hinna komma till. Lillkillen kommer ju garanterat att uppskatta det.
Liw75 - Hej och välkommen. Hmmm. Bott i London/Brighton, från Göteborgstrakten - det var inte så att du gick Göteborgs Universitets engelskautblidning på University of Sussex? Det gjorde jag, i två omgångar a-kursen 1992 samt c-kursen 1997. Trivdes jättebra i Brighton och skulle mycket hellre bo där än i London om vi skulle få för oss att flytta från GBG.
Idag sa Simon bye bye på riktigt för första gången, så att det märket att han visste vad det betyder. Tänk vad bara en vecka på förskolan kan göra Det är ju inte många ord han säger precis mama och dada och möjligtvis toy, om man tolkar välvilligt,
och så äng äng äng, som jag tror betyder välling.
Nu har Simon klarat av sin inskolning. Idag när jag kom för att hämta honom lekte han lugnt vidare trots att han sett mig. Det tog honom flera minuter att komma fram och hälsa. Skönt. Dessutom har hans språk fått en liten härlig skjuts. Säger man 'hej då' så säger han 'bye bye'. Och han säger definitivt 'what's that' även om uttalet är mer 'wassat'. Det känns bra att han kommer att vara så inkörd på engelskan när vi åker till London efter nyår. Och nästa vecka ska han dessutom till Cypern med sin pappa, och då blir det ju också bara engelska.
Liw75 - Vi ska bara dit och hälsa på, vi är nog väldigt fast rotade i Sverige egentligen. Min man har blivit väldigt försvenskad är mer intresserad av midsommar och sådant än vad jag är. Men Simons farmor och farfar pratar ju bara engelska och det kommer ju att bli mer och mer viktigt att han kan kommunicera med dem.
För er (dig/oss?) som bor i Göteborgsområdet kan jag tipsa om att Capella Toy i Allum i Partille har massor av ELC-leksaker. Alla talar engelska
länkarna:
www.capellatoy.com/shop/
www.elc.co.uk/
God fortsättning!
Nu är vi tillbaka från en snabbvisit till London. Var bara där i fem dagar så vi träffade bara släkten och brydde oss inte om att flänga runt som tossingar och shoppa och träffa vänner. Såg inte ens centrala London, bortsett från en skymt av Waterloo Station, när vi skulle byta tåg för att åka från Isleworth, där svärmor bor, till Catford där svärfar håller till.
Simon fick massor med presenter och hade hur kul som helst med sin enda kusin, som är sex år.
Little J - åker ni med SAS från terminal 3 på Heathrow, och i så fall, var är Giraffe?
Hoppas ni har haft ett härligt jullov allihop, med många lediga dagar.
Little J skrev 2008-01-11 10:36:36 följande: