• scrapparlotta

lätt creme fraicherna......bra eller dåligt? (bantning)

Ska försöka gå ner några kg nu. Så igår gjorde jag en röra på tonfisk och creme fraiche, den lätta. Men nu undrar jag om det kanske inte är så bra ändå....Är så dålig på sånt, hur mycket kalorier och fett nåt innehåller osv...

• Svar på tråden lätt creme fraicherna......bra eller dåligt? (bantning)
  • Dizzio

borde ju inte vara nån fara!
    Har du receptet på röran? lät gott=)

• k a t t a

Det finns så många olika creme fraiche-sorter, alltifrån 5-15% räknas till lätta varianter. Minifraiche ger 85 kcal per 100g (den 5%), medan lätt creme fraiche från arla ger 170. Så fetthalten är avgörande för energiinnehållet, hög fetthalt gör att energiinnehållet skjuter i höjden.
    85 kcal/100 gram är inte speciellt mycket medan 170 kcal/100gram är mer än vad vispgrädde ger. För att få ner det totala kaloriinnehållet i röran kan du ju lägga till grönsaker. Lök och majs tillexempel kan ju assa bra i en sån rätt och sänker energivärdet/hekto rätt ordentligt.

• scrapparlotta

Nä jag gjorde måfå. Jag hade i tonfisk i vatten, 1 lök och så creme fraiche med paprika/chili.....Bara värmde allt, sen har jag haft det både idag och igår. Igår gjorde jag tunnbrödsrulle av det, hade sallad, majs, avacado och denna röran. Blev mums...

Idag hade jag det till lite ris....

Blev supergott...

imorogon ska jag göra med kycklig och creme fraiche franska örter...

• scrapparlotta
    katta4 skrev 2007-10-31 22:49:52 följande:
    Det finns så många olika creme fraiche-sorter, alltifrån 5-15% räknas
    till lätta varianter. Minifraiche ger 85 kcal per 100g (den 5%), medan
    lätt creme fraiche från arla ger 170. Så fetthalten är avgörande för
    energiinnehållet, hög fetthalt gör att energiinnehållet skjuter i
    höjden.85
    kcal/100 gram är inte speciellt mycket medan 170 kcal/100gram är mer än
    vad vispgrädde ger. För att få ner det totala kaloriinnehållet i röran
    kan du ju lägga till grönsaker. Lök och majs tillexempel kan ju assa
    bra i en sån rätt och sänker energivärdet/hekto rätt ordentligt.
    Men hur kan jag sänka kaloriinnehållet om jag häller i mer saker?? Då borde det väl bli mer?

Så det var inte så nyttigt som jag trodde då Men gott var det...
  • k a t t a

jo, det där lät ju toppen! både gott och nyttigt! du slängde ju in en hel del grönsaker, och då är dt ingen fara att du tar en fetare produkt. Jag menar såhär: ett hekto av din tunnbrödsrulle till exempel, består ju procentuellt sett av ganska lite creme fraiche, eftersom du har så mycket annat i den också, som grönsaker, som sänker kaloriinnehållet per hundra gram. Dvs, om du lägger till massor av grönsaker så äter du i slutändan upp mindre av creme fraichen. Lägger du inte till grönsaker måste du äta relativt mycket creme fraiche innan du blir mätt. Jag tycker att det där låter som sund, bra och god mat!

• gulletussan

Allt är relativt... Det beror ju helt på hur har ätit innan och vilka mål du har med kilona. Att byta "fet" creme fraiche mot lätt är ett steg i rätt riktning iallafall.

Ang. kalorierna... Om du fyller på med grönsaker innebär det att du får i dig mindre av det "onyttiga", dvs creme fraichen, och därmed färre kalorier eftersom det blir en större mängd mat totalt. Grönsaker innehåller färre kalorier än t.ex. mjölkprodukter.

Att äta mer grönsaker är alltid ett bra tips för viktnedgång. Det ger större mättnad och nyttiga ämnen till kroppen.

• scrapparlotta
    katta4 skrev 2007-10-31 23:04:00 följande:
    jo, det där lät ju toppen! både gott och nyttigt! du slängde ju in en
    hel del grönsaker, och då är dt ingen fara att du tar en fetare
    produkt. Jag menar såhär: ett hekto av din tunnbrödsrulle till exempel,
    består ju procentuellt sett av ganska lite creme fraiche, eftersom du
    har så mycket annat i den också, som grönsaker, som sänker
    kaloriinnehållet per hundra gram. Dvs, om du lägger till massor av
    grönsaker så äter du i slutändan upp mindre av creme fraichen. Lägger
    du inte till grönsaker måste du äta relativt mycket creme fraiche innan
    du blir mätt. Jag tycker att det där låter som sund, bra och god mat!
    Aha, du menar så jag......dumma jag fattar nada

Men imorgon då, när jag ska göra med kyckling istället, då ska jag altså häva i en massa andra bra saker åxå. Tänkte ha lök då med, men kanske kan ha i champinjoner, majs, paprika....Mmmm blir ju hungrig nu...
  • scrapparlotta
    gulletussan skrev 2007-10-31 23:04:28 följande:
    Allt är relativt... Det beror ju helt på hur har ätit innan och vilka
    mål du har med kilona. Att byta "fet" creme fraiche mot lätt är ett
    steg i rätt riktning iallafall. Ang.
    kalorierna... Om du fyller på med grönsaker innebär det att du får i
    dig mindre av det "onyttiga", dvs creme fraichen, och därmed färre
    kalorier eftersom det blir en större mängd mat totalt. Grönsaker
    innehåller färre kalorier än t.ex. mjölkprodukter. Att äta mer grönsaker är alltid ett bra tips för viktnedgång. Det ger större mättnad och nyttiga ämnen till kroppen.
    Jo det klart det hänger på vad jag har eller ska äta resten av dagen. Men jag försöker äta lite nyttigare. Men det svåraste är middagarna tycker jag, då jag älskar såser, gratänger med...hmm....grädde osv. Annars så äter jag grovt bröd, frukt och så. Men det brukar jag nästan alltid göra. Det är just att komma bort från grädden i maten som är det svåra här (ja fikat har jag slutat med åxå och DET är svårt med)
  • Hallonröd

Jag gjorde en gång (och ska göra igen) en kall tonfiskröra på tonfisk, ärter/majs/paprika, lite purjo- eller rödlök och gräddfil + lite citronpeppar och citronsaft. Sen värmde jag pitabröd och stoppade blandningen i det och det blev supergott...  att jag gick ner i vikt också Flört

Fast jag minns inte hur ofta jag åt den blandningen men det funkade iallafall...men det var ju innan jag hade barn...kroppen funkade lite annorlunda då Flört...lättare att gå ner i vikt. Nu är det attans så svårt Fundersam

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • 061104
    Dizzio skrev 2007-10-31 22:44:29 följande:
    borde ju inte vara nån fara!Har du receptet på röran? lät gott=)
    Har jobbat på Cafe & gjort skagenröror, tonfiskröror, kycklingröror
    Hojta om du vill ha ett gott recept
Svar på tråden lätt creme fraicherna......bra eller dåligt? (bantning)