• Ellieott

hjälp mig med en stackars Orkidé!

Min pojkväns föräldrar skiljde sig för ca 1,5 år sedan. Kvar i huset bor pappan, min pojkvän och numera även jag (typ). Alla blommor är mer eller mindre ihjälplågade. Jag orkar inte bry mig om min svärfars växter så dom får dö. Däremot tycker jag lite synd om en orkidé och vill gärna ge den en chans. Men jag har ingen aning om hur!

Såhär ser den ut: (skyll inte på mig för den hemska inredningen bredvid den det är som sagt inte mitt hus!!!)

metrobloggen.se/UserFiles/18.1195/Image/_(12).jpg

Jag har klippt bort döda grenar från den. Vattnar den ibland...jag tycker ändå den ser ganska frisk ut eftersom den har fått en ny knopp och allt... men jag tror nog att den behöver första hjälpen ändå... metrobloggen.se/UserFiles/18.1195/Image/_(14).jpg

* Hur ofta ska man vattna orkidéer?

* Vad är det här för konstiga tentakler? (jag såg på Efter Tio och då såg ju RÖTTERNA ut så. Är det dem som är ovanför jorden?)
    metrobloggen.se/UserFiles/18.1195/Image/_(13).jpg

* Jag antar att jag borde plantera om den (lär väl aldrig ha hänt) vad ska jag tänka på?

* Nåt annat?

(Jag tänker alltså inte lägga ner min själ på denna blomma, bara ge den en chans att återhämta sig lite!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-01 11:25:39:
    länkarna funkar inte så klistra in skiten istället...

• Svar på tråden hjälp mig med en stackars Orkidé!
  • jennie ellie

Får inte upp någon av bilderna, error står det...

• luckie

Köp orkidenäring. Inte dyrt. Häll lite näring i diskhon blandat med vatten. Ställ ner orkiden i vattnet och låt den stå och dra. Upprepa detta ca 1 gång/ vecka sedan räcker det med att du låter den bada varannan vecka.
    Orkideer vill inte bli vattnade.
    Dom vill få stå i vattenbad o suga åt sig lite vatten.

Lycka till, hoppas du klarar den.

• hannamiller

Jag är inte riktigt säker.. Men jag har för mig att rötterna ska ha sol..

Så blomman får i sig näring..
    omd det är någon hjälp..

• Zimlis

Jag kan inte heller få upp bilderna..

Orkidéer har luftrötter så de ska man inte klippa (om de inte är döda förståss)

• Ellieott

jennie ellie skrev 2007-11-01 11:29:00 följande:

Får inte upp någon av bilderna, error står det...
    kopiera hela länken, alltså även det som inte blev blått... och klistra in i webbläsaren!
  • fialisastina

Jodå visst kan du vattna orkidén, men inte för ofta. Räcker med nån deciliter varannan vecka. Häll försiktigt så det inte hamnar vatten mellan bladen längst ner, den kan lätt ruttna då. Den vill stå i ett ljust fönster. (Har aldrig misslyckats med en orkidé)

• CosmicCat

Orkidéer vill planteras i genomskinlig kruka med särskild orkidéjord (ser ut som bark) De vill ha vatten sällan, var 10:e till var 14:e dag räcker. Låt dem rinna av ordentligt då du vattnat den för de tycker inte om att stå med "fötterna" i vatten och de tycker inte heller om att ha vatten stående i bladrosetten.

• Sötisnosen

* Hur ofta ska man vattna orkidéer?

Beror på vad den är planterad i. Står den i bara bark kan man vattna den 2-3 ggr/månad.
    Står den i bark+vitmossa eller något annat som drar åt sig vatten så ska de vattnas mer sällan. Krukan ska torka ut helt mellan vattningarna.

Jag vattnar mina orkisar genom att fylla diskhon med vatten och en kapsyl Blomstra (är helt såld på Blomstra eftersom en av mina handledare på universitetet var med och tog fram det). Doppar ned innekrukan så att all bark blir blöt, lyfter upp och låter det rinna ut tills det inte droppar mer innan den ställs tillbaka i ytterkrukan.

Viktigt att inte få vatten i bladvecken, då kommer plantan att ruttna och dö.

* Vad är det här för konstiga tentakler? (jag såg på Efter Tio och då såg ju RÖTTERNA ut så. Är det dem som är ovanför jorden?)
    metrobloggen.se/UserFiles/18.1195/Image/_(13).jpg

Ja, det är rötter (precis som du redan konstaterat). Rötterna i krukan såg inte så pigga ut. De friska rötterna har en ljusgrå/ljusgrön färg och är ganska sköra. Det ser ut som att det är dags att plantera om den. Klippa bort vissna/ruttna rötter försiktigt. De friska rötterna går lätt av.

* Jag antar att jag borde plantera om den (lär väl aldrig ha hänt) vad ska jag tänka på?

Du planterar om din planta genom att:

1. Lyfta ur den ur krukan.
    2. Spola bort all gammal kompost under rinnande, ljummet vatten.
    3. Med en steriliserad (flammad) kniv, skära bort döda rötter.
    4. Låta sårytorna torka något.
    5. Sätta tillbaka den i krukan (eller i en ny) och varsamt trycka ner kompost runt omkring så att den sitter stadigt. Vattna och göd som vanligt.

* Nåt annat?

Den är på väg att blomma om, då kan den inte må helt kasst.

www.neovita.com/orkideer/no.cgi&grupp=phalaenopsis&avdelning=latinsktNamn&huvudavdelning=rad
    Länken ovan går till en längre artikel om hur man tar hand om brudorkidéer. Om du skulle få inspiration.,

Hoppas det går bra för den lilla blomman.
    Lycka till.

• Ellieott
    CosmicCat skrev 2007-11-01 11:38:31 följande:
    Orkidéer vill planteras i genomskinlig kruka med särskild orkidéjord (ser ut som bark) De vill ha vatten sällan, var 10:e till var 14:e dag räcker. Låt dem rinna av ordentligt då du vattnat den för de tycker inte om att stå med "fötterna" i vatten och de tycker inte heller om att ha vatten stående i bladrosetten.
    okej men det där lät som överkurs. tänker som sagt inte lägga ner min själ i det bara ge stackarn en chans. Och nu verkar den ju hänga med bra eftersom ingen har brytt sig om den i 1,5 år och den får knoppar... men lite mer omsorg ska den få nu..
  • Ellieott
    Sötisnosen skrev 2007-11-01 11:43:10 följande:
    * Hur ofta ska man vattna orkidéer?Beror på vad den är planterad i. Står den i bara bark kan man vattna den 2-3 ggr/månad.Står den i bark+vitmossa eller något annat som drar åt sig vatten så ska de vattnas mer sällan. Krukan ska torka ut helt mellan vattningarna.Jag vattnar mina orkisar genom att fylla diskhon med vatten och en kapsyl Blomstra (är helt såld på Blomstra eftersom en av mina handledare på universitetet var med och tog fram det). Doppar ned innekrukan så att all bark blir blöt, lyfter upp och låter det rinna ut tills det inte droppar mer innan den ställs tillbaka i ytterkrukan. Viktigt att inte få vatten i bladvecken, då kommer plantan att ruttna och dö.* Vad är det här för konstiga tentakler? (jag såg på Efter Tio och då såg ju RÖTTERNA ut så. Är det dem som är ovanför jorden?)metrobloggen.se/UserFiles/18.1195/Image/_(13).jpgJa, det är rötter (precis som du redan konstaterat). Rötterna i krukan såg inte så pigga ut. De friska rötterna har en ljusgrå/ljusgrön färg och är ganska sköra. Det ser ut som att det är dags att plantera om den. Klippa bort vissna/ruttna rötter försiktigt. De friska rötterna går lätt av.* Jag antar att jag borde plantera om den (lär väl aldrig ha hänt) vad ska jag tänka på?Du planterar om din planta genom att:1. Lyfta ur den ur krukan.2. Spola bort all gammal kompost under rinnande, ljummet vatten.3. Med en steriliserad (flammad) kniv, skära bort döda rötter.4. Låta sårytorna torka något.5. Sätta tillbaka den i krukan (eller i en ny) och varsamt trycka ner kompost runt omkring så att den sitter stadigt. Vattna och göd som vanligt. * Nåt annat?Den är på väg att blomma om, då kan den inte må helt kasst. www.neovita.com/orkideer/no.cgiänken ovan går till en längre artikel om hur man tar hand om brudorkidéer. Om du skulle få inspiration.,Hoppas det går bra för den lilla blomman. Lycka till.
    tack så mkt vilka bra tips . Tittade som sagt på Efter Tio när dom pratade om orkidér men det var för avancerat!
  • Sötisnosen
    Ellieott skrev 2007-11-01 11:48:53 följande:
    tack så mkt vilka bra tips . Tittade som sagt på Efter Tio när dom pratade om orkidér men det var för avancerat!
    Ja det är lätt hänt att man gör något väldigt krånligt av orkidéer, fast det är bland det lättaste man kan ge sig på. Det är väl en stämpel de fått, att vara "svåra", vilket jag aldrig märkt av. Har fått alla mina olika sorter att blomma om, men en Hortensia dör på några dagar hos mig.
  • Ellieott
    Sötisnosen skrev 2007-11-01 11:51:35 följande:
    Ja det är lätt hänt att man gör något väldigt krånligt av orkidéer, fast det är bland det lättaste man kan ge sig på. Det är väl en stämpel de fått, att vara "svåra", vilket jag aldrig märkt av. Har fått alla mina olika sorter att blomma om, men en Hortensia dör på några dagar hos mig.
    precis jag håller med! Min mamma får typ plastblommor att dö men orkidér är de enda blommorna som hon kan hålla vid liv. Kanske för de inte ska vattnas så ofta!
Svar på tråden hjälp mig med en stackars Orkidé!