hjälp mig med en stackars Orkidé!
* Hur ofta ska man vattna orkidéer?
Beror på vad den är planterad i. Står den i bara bark kan man vattna den 2-3 ggr/månad.
Står den i bark+vitmossa eller något annat som drar åt sig vatten så ska de vattnas mer sällan. Krukan ska torka ut helt mellan vattningarna.
Jag vattnar mina orkisar genom att fylla diskhon med vatten och en kapsyl Blomstra (är helt såld på Blomstra eftersom en av mina handledare på universitetet var med och tog fram det). Doppar ned innekrukan så att all bark blir blöt, lyfter upp och låter det rinna ut tills det inte droppar mer innan den ställs tillbaka i ytterkrukan.
Viktigt att inte få vatten i bladvecken, då kommer plantan att ruttna och dö.
* Vad är det här för konstiga tentakler? (jag såg på Efter Tio och då såg ju RÖTTERNA ut så. Är det dem som är ovanför jorden?)
metrobloggen.se/UserFiles/18.1195/Image/_(13).jpg
Ja, det är rötter (precis som du redan konstaterat). Rötterna i krukan såg inte så pigga ut. De friska rötterna har en ljusgrå/ljusgrön färg och är ganska sköra. Det ser ut som att det är dags att plantera om den. Klippa bort vissna/ruttna rötter försiktigt. De friska rötterna går lätt av.
* Jag antar att jag borde plantera om den (lär väl aldrig ha hänt) vad ska jag tänka på?
Du planterar om din planta genom att:
1. Lyfta ur den ur krukan.
2. Spola bort all gammal kompost under rinnande, ljummet vatten.
3. Med en steriliserad (flammad) kniv, skära bort döda rötter.
4. Låta sårytorna torka något.
5. Sätta tillbaka den i krukan (eller i en ny) och varsamt trycka ner kompost runt omkring så att den sitter stadigt. Vattna och göd som vanligt.
* Nåt annat?
Den är på väg att blomma om, då kan den inte må helt kasst.
www.neovita.com/orkideer/no.cgi&grupp=phalaenopsis&avdelning=latinsktNamn&huvudavdelning=rad
Länken ovan går till en längre artikel om hur man tar hand om brudorkidéer. Om du skulle få inspiration.,
Hoppas det går bra för den lilla blomman.
Lycka till.