• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur firar du Mårten gås?
  • Marie Antoinette

Svarade annat. Äter tårta eftersom det är min födelsedag

• presens konjunktiv

Gås med kokt potatis, morötter, och sås. Äppelkaka och vaniljsås till efterrätt. Brysselkålen hoppar jag över, och svartsoppa serveras inte.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • annca

Gås eller kalkon, beroende på hur många vi är. Men absolut inte svartsoppa!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Senap

Om jag firar det gör jag det med gåsbröstfile *lat*

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Ericaste

Min familj ska äta gås som vi brukar men jag kommer inte att vara hemma då. Röstade dock för gåsen eftersom jag brukar äta det!

• klurifax

Gås och äpplekaka, men ingen svartsoppa.

• NeA 84

inte alls   

(vet inte vad det är, eller vad man firar)Generad

Adam 020715 Gabriel 051130
  • Fru Allerdahl
    Nikhita skrev 2007-11-02 08:16:09 följande:
    Vem är Mårten Gås och varför firar ni den?
    Undrar det samma.. Röstade "Inte alls" som ni kanske förstår..
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥ Theodore 2/9 -06 .?:*:?.♥.?:¨*:?. BF 14/3 -08 ♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Sencha
    NeA 84 skrev 2007-11-02 08:15:12 följande:
    inte alls    (vet inte vad det är, eller vad man firar)
    Nikhita skrev 2007-11-02 08:16:09 följande:
    Vem är Mårten Gås och varför firar ni den?
    Fru Allerdahl skrev 2007-11-02 08:19:48 följande:
    Undrar det samma.. Röstade "Inte alls" som ni kanske förstår..
    Dagens tradition hänger samman med ett helgon man firar den 11 november. Helgonet hette Martinius eller senare Martin av Tours. Detta var ursprungligen en romersk soldat från det område som idag är Ungern som hade konverterat till kristendom. I staden Tours ville ortsborna göra honom till biskop men själv var han inte lika intresserad av detta, enligt sägnen p.g.a. det stora ansvaret det förde med sig.Enligt den allmänt vedertagna sägnen gömde Martin sig bland gässen. I samband med detta kacklade gässen och avslöjade honom och han blev ändå biskop. Gässen äts således som "straff" för att dessa avslöjade honom, händelsen lär ha utspelat sig den 11 november 371. En alternativ sägen berättar att invånarna i Tours använde list för att locka fram Martin: Rusticus skall ha känt till Martins gömställe, och bad honom besöka hans svårt sjuka fru. Eftersom Martin var hjälpsam tog han sina saker och följde med Rusticus hem. Vid ankomsten lär han ha varit väldigt smutsig, som efter att under en längre tid ha bott i en gåsastall.

sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5rtensg%C3%A5s

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Piri

Inte alls.

Har fått för mig att det bara är i Skåne man firar Mårten Gås. Varför jag fått för mig det vet jag inte... Danskarna firar nåt liknade om jag inte minns alldeles fel. Fick vara med på en gås-middag där en gång. Det var gott! Men det var ingen svartsoppa till!

Svar på tråden Hur firar du Mårten gås?