• Sommarkatten

Ljudböcker på biblioteket?

Det finns sånna där va? Är det cd eller kasett? Vad kostar det att låna sånna tro?

I ♥ me
  • Svar på tråden Ljudböcker på biblioteket?
  • Myran 08

Det finns ljudböcker att låna på biblioteket. Det beror på hur gammal boken är. Är det en nyare bok så brukar det vara på CD. Vissa bibliotek är griniga när det gäller att låna ut såna böcker för de lånar ut till första hand personer med funktionshinder, läs- och skrivsvårigheter etc. Men ibland har de inte alls såna regler, gå in på ditt bibliotek och fråga.

• bussfru

Det finns bägge (här i alla fall)
    jag tror dom har någon form av deposition

• Sommarkatten

Tack för era svar! Det är väl bäst att kila dit å kika

I ♥ me
  • Myran 08

Jag blev nekad nämligen att låna tills jag sa att jag jobbade som personlig assistent och skulle ha till min brukare. Då gick det bra att låna.

• vänat

Fins både CD men för att stoppaden och sen forsätta där du var behövs en daiys spelare och kasset kostar inget att låna.

• Ramona Fransson

Det är inte utan stolthet jag vill berätta att mina tre deckare Dyrbar kärlek, Iskall hämnd och den senaste Mord i Skärhamn, har alla blivit uttagna av talboks och punktskriftsbiblioteket. 

Mord i Skärhamn är redan klar, Dyrbar kärlek och Iskall hämnd är under produktion. Om någon skulle vara intresserad och behöva låna.  

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • Pollyanna

Myran 08 skrev 2007-11-01 14:39:34 följande:

Det finns ljudböcker att låna på biblioteket. Det beror på hur gammal boken är. Är det en nyare bok så brukar det vara på CD. Vissa bibliotek är griniga när det gäller att låna ut såna böcker för de lånar ut till första hand personer med funktionshinder, läs- och skrivsvårigheter etc. Men ibland har de inte alls såna regler, gå in på ditt bibliotek och fråga.
    Alltså TALBÖCKER är de på DAISY-format (eller kassetter) och det till för de som har någon form av handikapp, synskadade, dyselexi m.m. eller är sjuka. De finns även stora boxar med kassetter (med punktskrift på utsidan)som också är tänkta till dessa personer. Är det grinigt att vilja att de som inte kan läsa böcker på annat vis först och främst får till gång till talböckerna? Det tycker jag inte!

Sedan brukar det finnas vanliga cd-skivor och kassetter till vanliga låntagare, har kommit mer och mer de senaste åren. Jag har inte varit med om att det kostar att låna vare sig ljudböcker eller talböcker.
  • Majsan70

Här o på några fler platser finns det Mp3 böcker att ladda ner från bibliotket på plats så att säga. Lånetiden är ett antal veckor o sedan raderas filerna automatiskt. Inga kasetter o inga cd skivor osv.

• Myran 08

Det jag tänker på att det kan ta in fler böcker så att det går att låna. Självklart ska dem som har behov av dem har dem först. Men om man gärna vill lyssna på en bok och boken inte varit utlånad på x antal veckor/månader så borde man kunna låna den. Jag tycker det är grymt bra att man kan låna böcker. Jag har själv nära anhöriga som använder sig av talböcker.

Pollyanna skrev 2007-11-04 16:01:03 följande:
    Myran 08 skrev 2007-11-01 14:39:34 följande:Alltså TALBÖCKER är de på DAISY-format (eller kassetter) och det till för de som har någon form av handikapp, synskadade, dyselexi m.m. eller är sjuka. De finns även stora boxar med kassetter (med punktskrift på utsidan)som också är tänkta till dessa personer. Är det grinigt att vilja att de som inte kan läsa böcker på annat vis först och främst får till gång till talböckerna? Det tycker jag inte!Sedan brukar det finnas vanliga cd-skivor och kassetter till vanliga låntagare, har kommit mer och mer de senaste åren. Jag har inte varit med om att det kostar att låna vare sig ljudböcker eller talböcker.
  • eurekah

Myran08: Måste bara lägga mig i, att talböcker inte lånas ut till alla, även då de inte varit efterfrågade alls på flera år beror på att det finns lagstiftning som styr hanteringen av talböcker.

"Ljudböcker är kommersiellt utgivna och kan köpas i handeln. Talböcker kan endast göras med stöd av 17 § i Upphovsrättslagen av dem som har regeringens tillstånd. De kan lånas på bibliotek av personer med läshandikapp. Lagen ger även möjlighet för dessa personer att köpa talböcker."(saxat från TPBs hemsida, TPB=Tal-och punktskriftsbiblioteket)

• Myran 08

Jag vet att det inte är så. Men jag tycker att det borde vara så, för det finns ändå människor som kanske vill lyssna på en bok bara för att ta det lugnt än att läsa den.

Jo jag vet vad det står på TPBs hemsida. Jag besöker den ofta.

eurekah skrev 2007-11-05 16:41:08 följande:
    Myran08: Måste bara lägga mig i, att talböcker inte lånas ut till alla, även då de inte varit efterfrågade alls på flera år beror på att det finns lagstiftning som styr hanteringen av talböcker."Ljudböcker är kommersiellt utgivna och kan köpas i handeln. Talböcker kan endast göras med stöd av 17 § i Upphovsrättslagen av dem som har regeringens tillstånd. De kan lånas på bibliotek av personer med läshandikapp. Lagen ger även möjlighet för dessa personer att köpa talböcker."(saxat från TPBs hemsida, TPB=Tal-och punktskriftsbiblioteket)
  • Mint

En annan skillnad mellan talböcker och ljudböcker är att talboksinläsningen ska vara neutral, medan ljudboksinläsningen ofta görs av en skådespelare som dramatiserar texten, kanske lägger till lite egna tolkningar och så kan det finnas ljudeffekter - något som inte får förekomma på talböckerna.

Dessutom utbetalas ingen ersättning till författarna när en talbok lånas ut - om en vanlig bok eller ljudbok lånas ut får ju alltid författaren en liten, liten slant. Bland annat på grund av det är det viktigt att inte låna ut talböcker till vem som helst.

Svar på tråden Ljudböcker på biblioteket?