• Maggis

Bra plockmat till en 7-månaders utan tänder?

För nu känns det som om vi behöver ta till nya grepp här för att alls få barnet intresserat av mat.

Majs? Ärtor? Makaroner? Vad kan man ha mer?
    Kan man klicka ut lite puré på en tallrik som han får känna på med händerna och slicka i sig (förhoppningsvis)?

Ni som har barn som inte vill/ville matas, vad ger/gav ni?

//Maggis
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-01 16:59:14:
    Kan tillägga att vi testar honom för komjölksallergi och just nu ser det ut som att det är så. Men han har ingen diagnos än; vi ska provocera om ett par veckor. Men jag tar tacksamt emot alla tips; mjölkfria eller ej.
  • Svar på tråden Bra plockmat till en 7-månaders utan tänder?
  • danitra

avocado, banan, hembakat bröd som är fuktigt, ost,

• ÄngelBängel

Sådana där små ostkuber i folie med olika smak. Min son älskar vindruvor och physalis, skurna i 1/2or borde de ju gå att äta utan tänder. Ostekt prinskorv i bitar. Potatismos med leverpastej i.

• Blå Flygare

Även om barnen inte har tänder så har de rätt bra tugg-tandkött. Och mycket saliv som mosar maten

blodpudding, pannkakor, våfflor, bröd, kokta morötter, potatis.

Visst går det att äta gröt och puré med händerna!
    Så här kan det se ut när en 11-mån äter:

• marlene23

honungs och vattenmelon
    ost
    mjukost
    banan
    avokado
    pannkakor/plättar
    kokt potatis
    bröd
    bär
    kokt sparris
    blodpudding i små bitar
    falukorv i små bitar

• Maggis

Tack för tips!

Blå Myran;

Du som har koll; mjölkfritt bröd? Finns det att köpa? Eller måste jag baka själv?
    Härligt foto, förresten. Påminner om Melkers omgångar med grötskålen i ungefär samma ålder.

//Maggis
  • Limpelott
    Maggis skrev 2007-11-01 16:56:10 följande:
    Tack för tips!Blå Myran;Du som har koll; mjölkfritt bröd? Finns det att köpa? Eller måste jag baka själv?Härligt foto, förresten. Påminner om Melkers omgångar med grötskålen i ungefär samma ålder.
    Roast n'toast är mjölkfritt, min systers son äter det iaf. Ganska mycket bröd som är mjölkfritt tror jag.
  • Blå Flygare

Maggis: Det mesta köpebröden är utan mjölk i. Köper mycket pågen, men även andra. Bara i det lokala bageriet jag får se upp (eller, tjs, klart man får se upp överallt och läsa, men bara där jag faktiskt sett bröd med mjölk i)

• Blå Flygare

Pannkakor går utmärkt att göra mjölkfria. Finns oatly pannkaksmix, eller så göra egen på havredryck. Jag gör äggfria, och det kanske man alltid ska vid 7 mån? Bara att ta bakpulver istället. Och så smälta margarin och ha i för konsistensen/smaken. De blir lite frasiga och fluffiga. Lättuggat

• Maggis
    Limpelott skrev 2007-11-01 17:25:24 följande:
    Roast n'toast är mjölkfritt, min systers son äter det iaf. Ganska mycket bröd som är mjölkfritt tror jag.
    Blå Flygare skrev 2007-11-01 17:45:05 följande:
    Maggis: Det mesta köpebröden är utan mjölk i. Köper mycket pågen, men även andra. Bara i det lokala bageriet jag får se upp (eller, tjs, klart man får se upp överallt och läsa, men bara där jag faktiskt sett bröd med mjölk i)
    Ja, jag upptäckte det nu när jag var i affären. Är ju så ny på detta...
    Tack ska ni ha!
    Blå Flygare skrev 2007-11-01 17:50:12 följande:
    Pannkakor går utmärkt att göra mjölkfria. Finns oatly pannkaksmix, eller så göra egen på havredryck. Jag gör äggfria, och det kanske man alltid ska vid 7 mån? Bara att ta bakpulver istället. Och så smälta margarin och ha i för konsistensen/smaken. De blir lite frasiga och fluffiga. Lättuggat
    Låter mumsigt.
    //Maggis
Svar på tråden Bra plockmat till en 7-månaders utan tänder?