• join

erfarenhet av jack russel?

Jag och min sambo har länge haft funderingar på att köpa hund. Men vi har inte riktigt veta vad vi har velat haft för ras. Jag är uppväxt med labradorer men vill ha en annan ras nu. min sambo och jag såg en sån fin hund på stan och det var en jack russel det var ett tag sen vi såg det och vart kära i den hehe men iaf så har jag läst mkt om rasen och tänkt att en sånn får det bli men då säger en massa folk att nää jack russel är så agresiva mot katter eftersom dom jagar rävar o bla bla bla o att dom bara står o skäller hela dagarna? Men det är väll hur man uppfostrar dom lr? Jag har pratat med folk jag sett haft jack russel och dom säger då helt annat att åhh ja men dom är så snälla raser o dom är så sällskaplig och går lös i koppel o ja en masså sånt!! Jag har då bara sett jack russel som är snälla jag men är det någon som har en jack russel o kan dela med sej av sina erfarenheter till oss =) Tack på förhand!!

• Svar på tråden erfarenhet av jack russel?
  • copycat

Jag har en JR-hane! Har dessutom 4 katter o de lever fortfarande

En JR är en tuff hund. Kräver en ganska så fast hand. Men om man är noga med uppfostran o tränar och motionerar hunden på bra sätt så är det en otroligt glad o positiv hundras!

Man ska dock ha i åtanke att det är en terrier..de är lite speciella..skäller kanske när det kommer folk och vaktar lite.

• mysmatte

Jag har lite erfarenhet har ingen egen men min bästa kompis har en jack russel somär galen.. Dom har insett att dom tagit sig vatten över huvudet. Barn och deras jack russel går inte ihop sen kräver den en hel del..

Har en trännings kompis som föder upp jack russel och hon skulle inte sälja till en barn familj men vill man aktivera hunden i spår,agillity,lydnad så är det en perfekt hund. Man måste ju ha tid som med alla hundar..

• SunshineS

Vi har en jack russell. Vi är hur nöjda som helst med vår lilla goding. Visst har han mycket energi men han är mycket lugnare än vi hade räknat med. Så länge han får sina promenader och får leka lite med andra hundar ibland så tror jag att den mesta energin går åt där. Jag jobbar hemifrån och på dagarna så är han hur lugn som helst. Han hoppar upp i sin favoritfåtölj och ligger där och sover mest tills det är dags för en runda. Han skäller inte särskilt mycket. Det kommer ibland när han ser nån utanför (vi har fönster ner till golvet) och då vill han bara visa att han vaktar huset. Vad gäller katter så har det hittills gått bra. Vår hund var van med katter från början eftersom den vi köpte av hade katt och de små valparna sov mer än gärna i kattens korg. Som lite större har han träffat en kompis katt en gång, men han var mer sugen på att leka än vad katten var, men han var aldrig agressiv eller så, bara lekfull.

Vi har inte vågat släppa honom helt utan koppel än eftersom han gärna springer iväg och upptäcker på egen hand, men visst om vi lade ner lite tid på det så skulle det säkert gå. Han är iaf duktig om man distraherar honom med lek när han är lös och håller sig på tomten (eller var man nu är).

Det mesta ligger i uppfostran skulle jag tro. Jag kan inte tänka mig att vi har gjort allt rätt, vi har aldrig haft hund förut. Men jag måste säga att vi lyckats ganska bra iaf...Det finns inget mysigare. Vår lille korv skulle jag inte byta ut för allt smör i småland..;)

Lycka till med hundvalet!

• Cia o krabaten

Min bästa väninnna har en JR hane som är bästa kompis med deras stora katt och leker och tumlar runt som kattungar tillsammans
    Dessutom är han inga problem att ta hem till oss med två katter. det är kissarna som är skeptiska, han bryr sig inte.
    Så skällig är han inte heller. Klart han berättar att det kommer nån, men det är väl i sin ordning tycker jag.

• join

är det så med alla terrier raser att dom skäller? Går det inte att lära hunden att inte skälla? Vi bor i lägenhet och det är väldigt lyhört! Vill ju kunnna lämmna hunden själv hemma 1timme eller 2? I längan nedanför oss var det en äldre kvinna som hade en jack russel och den skällde hela dagarna (vad jag hört av andra) Och det var ju inte så poppis =( Den är tyvär borta nu efter som hon bröt lårbenet och hon kunde inte låta någon annan ta han om hunden för den vart agresiv då!! Det vet jag av egna erfarenheter eftersom det var jag som hittade damen i diket och skulle ta hem hennes hund =/ Den var inte roligt att försöka ta av koplet det gick inte den tänkte bita mej!!

• mysmatte

Dom jack russel jag mött skäller rejällt men kanske går att tränna bort med olika metoder men tror inte allt skällande går att få bort.. en vi trännar med hennes en jack russen hanne hörs på 1 km då han skäller under spårningen och låter allmänt illa hon har försökt tränna bort det men han är speciell...

Det är ju en jakt hund vet inte om den ska skälla vid jakt eller så..

• copycat

Jo...JR har en tendens att skälla tyvärr!

• SunshineS

Vår JR brukar vara ensam lite då och då (kan bli flera timmar) men han skäller inte då vi inte är hemma (om han inte ser nån utanför vill säga). Han går och lägger sig och sover och om jag har varit borta så är han så söt och orkar ibland inte ens bemöda sig att möta vid dörren ("jaha, är det bara du matte"). Och ibland sätter han sig innanför dörren och viftar på svansen när han vet att vi kommer (vi har fönster i dörren och kan se in, men han ser inte oss, fönstret sitter för högt för honom) Men inte ett ljud.

Inte heller skäller han när vi möter andra hundar. Tvärtom så kikar han lite snett på andra hundar som vi möter som skäller, precis som "oj vad han var konstig då". Ibland när vi möter andra hundar så bara måste han hälsa och lägger sig ner och vägrar flytta sig förrän han fått hälsa...så söt.

Så som sagt. Alla JR skäller inte som galningar.

• join

Okej! Vi har även haft funderingar på borderterrier! Har haft praktik på en uppfödning i näsviken för länge sedan men dom har nu flyttat låång bort =/ Ingen som har lite att berätta om dom? =)

• Lillan04

Hej, har en kompis som har en jackrussel och han är helt crazy!! Hon säger att det är många som har blivit det pga av att de har avlats hårt de sista åren. Det var inte förrän på 80-talet som jack russels började vänjas till sällskapshundar vilket säger en hel del. Hundinstruktörer brukar säga att en jack russel i en stor hunds kropp skulle vara den farligaste hunden.

Otroligt fina, söta och smarta men har man otur så kan man få en hund som inte alltid gör som man vill, oavsett hur mkt man tränar!!

Den tokiga jr-terriern har en blogg där han beskriver sina tokiga äventyr =)

prinsaventyr.blogspot.com

Svar på tråden erfarenhet av jack russel?