• pellesmatte

kap verde

jag vill veta allt om kap verde , vilken ö är finast ? prisnivå ? väder ?
    ja skriv allt ni kommer på !!!!!

• Svar på tråden kap verde
  • pellesmatte

ingen som varit där ?Gråter

• Ciceli

Vi åker dit om ca tre veckor Mellan 25 och 30 grader har jag för mig att det är. Vi ska bara vara där i en vecka så vi ska till ön Sal. Annars hade vi nog tagit oss vidare ut med flyg till andra öar som tydligen ska vara helt fantastiska. Sal är ska inte vara så märkvärdigt, men just den här gången gör det inget anser vi. Efter att flygluff i Sydostasien i tre veckor i augusti där vi bla tryckte tryckte in Kina (Hongkong) Thailand (Bangkok) Kambodja (Phnom Penh, Siem Reap) och Vietnam (Saigon, Phu Quoc) ska vi bara sola, bada, äta gott och slappa.

Finns en guide nånstans på fritidsresor.se På Kap Verde finns det bra dykning, djuphavsfiske, vandring, windsurfing. Maten domineras av fisk och skaldjur. Om snabbsökning på Google fick bland annat en träff på ett resereportage i Allt om resor. Kolla in det!

• pellesmatte

ciceli - är sal huvudön ? landar man alltid där ? är så sugen på att åka dit !!

• Ciceli

Jepp, Sal är huvudön där man alltid landar, sen kan man ta vidare flyg till de andra öarna, som tydligen ska vara helt underbara. Flyget tar bara 20-30 minuter eller nåt sånt har jag läst.

• Mia83

Ruskigt blåsigt under vintern har jag hört.

• sweetpea

Dn publicerade ett oerhört deppigt resereportage från Sal vid den här tiden förra året. Jag är ledsen att jag läste den, för nu kommer jag aldrig att åka till Kap Verde. Jag har nog aldrig läst en så negativ beskrivning av ett resmål i en seriöst tidning, faktiskt.

• pellesmatte

men vad skrev DN ? nu blev jag ruskigt nyfiken , vad hemskt om man lägger ut 40 tusen och det är ren missär , jag har fått för mig att det är ett paradis , åh vad besviken jag skulle bli :

• Ciceli

Själv tycker jag att det var den bästa researtiklen på mycket länge! Den var åtminstone ärlig - till skillnad från resemagasinens glättiga och överdrivet positiva artiklar.

Jag är själv journalist och brukar ofta störa mig på artiklar som bara skriver om det fantastiska vattnet, den underbara maten och de vänliga människorna. Varje resmål som det skrivs om kan inte bara ha fördelar - det finns självklart nackdelar, men sånt får man nästan aldrig läsa om.

DN:s artikel var uppfriskande, reportern skrev ärligt vad som var positivt, men också negativt. Ja, han tyckte att det såg eländigt och kargt ut när planet landade. Men är det inte bra att skriva det så slipper turisterna blev besvikna på plats?

Hurghada är ett typexempel. Jag var där för ett par år sen, värsta platsen jag besökt och då har jag ändå rest mycket. Usel mat, efterhängsna försäljare och trist miljö. Men alla reportage jag läser tar bara upp hur fantastiskt det är - och så läser man, blir sugen - åker i väg och blir kanske besviken för att det inte motsvarar de högt ställda förväntningarna.

Nej, fram för fler kritiska artiklar även vad gäller resor. Vad är det som säger att så fort det handlar om resor så ska det bara stå positiva saker?!

• pellesmatte

det är tydligen ett ställe man åker till om man bara vill bada och sola , och det passar mig ganska bra , får fundera på det här , skulle vilja åka på nåt riktigt fint ställe när vi firar tio årig bröllopsdag i oktober -08 , kanske några andra förslag ?

Svar på tråden kap verde