• pellesmatte

kap verde

jag vill veta allt om kap verde , vilken ö är finast ? prisnivå ? väder ?
    ja skriv allt ni kommer på !!!!!

• Svar på tråden kap verde
  • sweetpea

Ciceli: Jag håller med! Det är en bra artikel. Men jag kommer ändå inte att åka till Kap Verde. Och inte tillbaka till Hurghada heller - det var verkligen en hemsk plats. Fast El Gouna, plaststaden uppbyggd enbart för turister precis utanför Hurghada, var toppen.

Pellesmatte: Om det handlar om ett riktigt fint ställe låter ju Kap Verde som fel plats. Fast det handlar kanske om budget också, såklart - annars tänker jag på platser som Västindien eller Maldiverna eller nåt sånt, du vet. Malaysia, kanske, det är inte så dyrt, och säsongsmässigt är nog oktober helt ok.

• Nimbus

Jag kommer med andra hands information:
    Jag hade planer på att åka till KapVerde också, hade hört att det var mes exotiskt än Kanarieöarna, men en berest vän till mig avrådde, hon tyckte att det var en ödslig ö. En annan vän till mig sa också att man satsar stort på att turisterna ska ha det riktigt bra, medans öborna är drabbade av svår fattigdom.

• lillstrumpa14

Jag va där förra veckan !
    Toppenskön semester om man är inställd på att sola och bada, vilket vi var.
    Men om man tror att man ska uppleva något speciellt när man åker dit, blir man nog besviken.

Blåsten som näms tidigare van inte direkt något problem, visst var det vindigt hela veckan och tidvis enorma vågor, men det hade nog blivit väl varmt annars, nu va det sådär lagom varme att man aldrig frös och heller aldrig svettades.

Mitt slutgiltiga betyg för stränderna, värmen, solen och enkelheten blir nog iallafall 8-9 på en 10 skala.

• pellesmatte

lillstrumpa 14 - vad roligt att höra att det var bra där .

hur var sanden ? vit el gul ? var det palmer ? mycket folk på stränderna ? skriv allt du kommer på !!! var bodde ni ?

• Blondelindis

men det är nog i december dem här sandstormarna förekommer mest tror jag!?

• hotten

under vinterhalvåret förekommer sandstormarna å de är riktigt besvärliga! man åker lätt på enorma förkylningar, bronkit mm.. speciellt de gånger sanden är så där riktigt fin så att man knappt ser att det är samdstorm utan mer att man upplever klimatet osv.. å nästa dag ser att allt är täckt av pudersand..

förovrigt har jag varit med om sandstormar flera gånger på canaris oxå,

funderar.. hur kan någon få kap verde till ett paradis???
    visst kan man åka dit å ha en udnerbar semester, beror ju på vad man är ute efter men paradis??? ja folk har underliga definisioner om paradis..

• Rettis
    Ciceli skrev 2007-11-02 16:41:49 följande:
    Vi åker dit om ca tre veckor Mellan 25 och 30 grader har jag för mig att det är. Vi ska bara vara där i en vecka så vi ska till ön Sal. Annars hade vi nog tagit oss vidare ut med flyg till andra öar som tydligen ska vara helt fantastiska. Sal är ska inte vara så märkvärdigt, men just den här gången gör det inget anser vi. Efter att flygluff i Sydostasien i tre veckor i augusti där vi bla tryckte tryckte in Kina (Hongkong) Thailand (Bangkok) Kambodja (Phnom Penh, Siem Reap) och Vietnam (Saigon, Phu Quoc) ska vi bara sola, bada, äta gott och slappa. Finns en guide nånstans på fritidsresor.se På Kap Verde finns det bra dykning, djuphavsfiske, vandring, windsurfing. Maten domineras av fisk och skaldjur. Om snabbsökning på Google fick bland annat en träff på ett resereportage i Allt om resor. Kolla in det!
    Jag åker oxå då eller ja den 20:e december närmare bestämt!! vilket datum åker du??! Vi åker med Fritidsresor och är borta över jul och nyår!!
    Ska bli sååå skönt att inte ha något annat att göra än att ligga på stranden och vid poolen!!
  • Ciceli

Vi åker om bara 6 dagar Avresa på torsdag den 29:e. Ska bli underbart! Vi brukar som sagt aldrig åka charter, och har aldrig testat all inclusive, så det blir en upplevelse i sig

• Rettis

Åh.... du får jättegärna berätta när du kommer hem hur det var så jag får nåt att längta efter!!!

• lillstrumpa14

Sanden var ganska vit, och väldigt finkornig, har nog fortfarande kvar lite i hårbotten efter ett par varv i vågorna :)

Stranden va fin, inga palmer i närheten av den, men stor bred sandstrand, med väldigt klart blått vatten. Det var inte jättemycket folk, om man jämför med andra turistställen, men precis nedanför hotellen kanske man låg med 2-3m till nästa sällskap. Gratis solstolar (fattade aldrig om det var hotellets, eller om alla var gratis, men jag tror det).
    Om man gick 200 m åt sidan från hotellet var det glesare med folk på stranden, jag tyckte nog oxå att det var mer folk på helgen.

Växtlighet finns bara kring hotellen, de kämpar jättehårt för att vattna allt, så det är ingen grön ö.

Vi bodde på Djadsal Hotell, åkte med fritidsresor, vi bokade inte all inclusive, men jag tror att de som gjorde det va mycket nöjda med maten, Vi åt bara frukost där, den va god :)
    Tog ca 7-8 min att gå in till stan längs strandpromenaden, på vägen låg det lite hotell och restauranger.

Maten: Fisken va bra. Testade lite olika rätter och restauranger och fisken va alltid bra. Västerländs mat va dem väl inte lika duktiga på, men det fanns någon restaurang som klarade det bra också.

Det va inte billigt!
    Vad jag förstår så har dem två prislistor i affärer, en för turister och en för "kapverdianer".
    Men det fanns ganska många som sålde "krimskrams" så där ökar väl konkurensen och man kan nog pruta till sig ett bra pris.
    Jag tycker afrikanska masker är lite läskiga så jag gav mig inte in i "förhandlarsvängen".

Befolkningnen är vänlig och ett ganska stolt folk tror jag, vi såg ingen som tiggde, utan då hade dem knåpat ihop något som dem sålde istället.

Vi hyrde bil en dag, och åkte till dem sevärdheter som man kunde, det va skoj att se, och nu vet vi att vi sett hela ön.
    Mest var det öken och sand.

Vi var även ute på djuphavsfiske, jag blev sjösjuk (fast jag är van båtmänniska)tror det var att vågorna gick åt alla håll. Men sambon fick massa fisk, en haj ca 70-80 cm, den var häftig.

Många vågsurfade och kitesurfade, det tror jag är jätteroligt att gå kurs i om man ska vara där mer än 1 vecka.

Det va nog allt jag kom på att skriva nu.

• pellesmatte

lillstrumpa14 - tack så jätte mycket för att du svarade Skrattande

• Rettis

Imorgon sticker vi!!!! woohoo.....

Svar på tråden kap verde