• Anonym (Styvfar)

Uppväxt med styvfar/-mor?Påverkat dig?

Lite nyfiken på vilken kontakt du, som vuxen, har idag med din styvmamma eller styvpappa.

Hade du en bra uppväxt med honom/ henne?
    Träffas ni ofta idag?
    Träffar han/hon ditt barn ofta?
    Kallar ditt barn honom/henne för morfar/farfar?
    Är du själv bonusmamma/bonuspappa- har din uppväxt påverkat dig i så fall?

Själv hade jag en jobbig uppväxt, särskilt i tonåren med min styvfar. Idag lever han inte med min mamma. Han har en ny sambo och vi träffas sällan. Han gnäller över att jag inte ringer så ofta, men det känns inte helt avspänt att vara med honom - vi är så olika. En av de grejerna som jag känner är gjorda, att reda ut allt med honom. men orkar inte, tror aldrig att jag kommer att orka det.

Förstår om du inte orkar svar på allt, med svara på det du vill!
    Jag har ett bonusbarn och ett eget tillsammans med min man.

• Svar på tråden Uppväxt med styvfar/-mor?Påverkat dig?
  • Lillan7704
    Jag hade en styvmor som skydde mig som pesten, som inte villa ha en 4-åring på halsen när hennes egna barn redan hade flyttat hemifrån.. En styvfar som inte heller var så snäll och gjorde så jag flyttade hemifrån i väldigt tidig ålder..

Träffas ni ofta idag?
    Min pappa skiljde sig från min styvmor efter 13 år, men hon bor ironiskt nog granne med min farmor nu, så jag stöter på henne ibland. Vi har pratat om det som varit och hon är mycket ångerfull idag.
    Min styvfar är fortfarande gift med min mamma och idag har vi en väldigt bra realtion!

Min mamma och min styvfar bor 6 mil ifrån mig så vi träffas inte så ofta. Ett par gånger om året. Vid födelsedagar och högtider.

Emilia är bara 2 år än så länge, men jag kommer att lära henne att han heter XX och att hennes morfar bor på annat håll.

Jag har varit bonusmamma och jag gav mig f*n på att min bonusson inte skulle behöva ha det som jag haft det! Jag älskade honom till tusen!
    Tyvärr är kontakten dålig nu...
  • Lillan7704

Jösses, stavar ju som en kratta.. Skyller på att det är sent!

• Lillan7704

Och mamma bor 16 mil ifrån mig, inte 6....

• Locket på

Nej, inte för fem öre.
    Min mor lämnade min far då jag var några år gammal, och efter ett tag träffade min far en ny kvinna, hon har förstört hela mitt vuxna liv pga att hon plågade mig under så många år.

Träffas ni ofta idag?
    Vi träffas inte alls, skulle jag träffa subban som var min styvmor så skulle jag slå ihjäl henne.

Gissa!!!!

Öhhhh!!

Ja, jag har en bonusdotter, dock är vår relation kass, och hon hatar nog mig mer än allt.

• Mirakel händer
    Ja, jag hade ne kanon bra upväxt med min "bonus" pappa.

Träffas ni ofta idag?
    Det gör vi, så mailar vi nästan varje dag.

Det var mera förut, men eftersom pappa vart sjuk och har nyligen opererats så orkar han ej så mycket nu. Så nu träfas vi bara när pappa orkar.

Jap, sonen säger morfar.

Nej, men min man är bonus pappa till min son.
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies

- Hade du en bra uppväxt med honom/ henne?
    Han kom visserligen inte in i mitt liv förrns jag var 12, men ja, det funkade väldigt bra.

- Träffas ni ofta idag?
    I stort sett lika ofta som jag träffar min mamma eftersom de fortfarande bor ihop.

- Träffar han/hon ditt barn ofta?
    Lika ofta som min mamma. Min dotter älskar att vara där och vi hälsar på med jämna mellanrum.

- Kallar ditt barn honom/henne för morfar/farfar?
    Hon kallar honom för morfar. Även om hon är medveten att hon har en biologisk morfar som hon träffat ett fåtal gånger.

- Är du själv bonusmamma/bonuspappa- har din uppväxt påverkat dig i så fall?
    Nej, men om jag och pojkvännen flyttar ihop så blir han väl bonuspappa åt min dotter.

• Suskiv

* Hade du en bra uppväxt med honom/ henne?
    Ja. Hon var bra.

* Träffas ni ofta idag?
    Ja, jag har bättre kontakt med henne än med pappa. Det är henne jag vänder mig till i första hand.

*Träffar han/hon ditt barn ofta?
    Ja

* Kallar ditt barn honom/henne för morfar/farfar?
    Ja, hon är mormor.

* Är du själv bonusmamma/bonuspappa- har din uppväxt påverkat dig i så fall?
    Nej inga bonusbarn här.

• ich

Ja, jag hade en bra uppväxt med min styvfar, jag var bara 6 månader när han kom med i bilden. Har alltid kallat honom för pappa.

Träffas ni ofta idag?
    Det gör vi, han är fortfarande sambo med min mamma.

Ja.

Ja, hon vet inte om någo annan

Ja, är självbonusförälder.
    Vet inte om min uppväxt har påverkat mig annorlunda än andras uppväxt. Jag har ju inte vetat om någon annan pappa.

• Anonym (Styvfar)

Själv tror jag mig ibland ha för höga krav på mig själv i mitt förhållande mot med mitt bonusbarn- jag vill att det ska vara perfekt (har blivit mer realistisk på senare). Vill klara av allt bättre än vad min egen styvfar gjorde. Känns som "upp till besvis".

Förstår nu att styvfar/ bonusbarn situationen inte är den lättaste. Kände under min uppväxt brist på kärlek från min styvfar. Har alltid trott att om det varit min riktiga pappa så hade vi på något sätt förstått varandra. Nu vet jag att det inte är så lätt med det heller. Tror inte längre på att blod är tjockare än vatten. Men man måste bevisa att sin kärlek och sitt gillande. Det gjorde inte min styvfar. Kände mig oftast i vägen.

Jag tycker mig förstå mitt bonusbarn just pga av att min bakgrund liknar hans. Men jag har svårt att förstå honom som person,vi är så olika.

Locket på: känner du igen dig i min berättelse? varför är din relation så dålig med bonusbarnet?

• Anonym

* Hade du en bra uppväxt med honom/ henne?
    Fick en stadig bonusmamma vid ca 10 år, funkade sådär. Bodde ej med dem. Hade en bonuspappa mellan 12-14 år - funkade bra men ingen kontakt idag, fick i vuxen ålder en ny "bonuspappa" - vi har mkt god kontakt.
    Träffas ni ofta idag?
    Ja, jag träffar bägge mina föräldrar med deras respektive regelbundet.
    Ja, se ovan. Fast ingen av mina föräldrar (bio- och bonusar) har varit/är "barnvaktstypen" så vi träffas oftast alla.
    Nä, mina barn kallar bio-mor-och farföräldrarna för vad de är & alla bonusar (de har såna på sin andre förälders sida oxå) vid namn.
    Ja, jag är bonusförälder & två av mina barn har bonusföräldrar. Jo, det har väl påverkat mina val i viss mån. Skulle aldrig valt att leva med ngn som inte engagerar sig helhjärtat och älskar mina barn & jag gör detsamma med min bonus (fast h*n är än så länge väldigt liten). Är även av uppfattningen att barn behöver en fast punkt/ett hem (hade det själv och tyckte det var bäst).

• Agni
    Min styvfar, idag och sen länge tillbaka kallas pappa av mig, det svaret kanske säger nog

Träffas ni ofta idag?
    Lika ofta som jag träffar min mamma

Han är ju trots allt "morfar" med allt vad det innebär så svar ja...

Självklart

Nej det är jag inte.
    Jag är så jävla grym
  • eyeshadow

Nej inte för fem öre.

Träffas ni ofta idag?
    Har inte träffat honom på flera år.

Nej han vet nog inte ens att jag har fått barn.

Han har aldrig träffat honom.

Nej.

Svar på tråden Uppväxt med styvfar/-mor?Påverkat dig?