• Anonym (Cedzee)

Sterilisering, fördelar/nackdelar, hon elller han?

Vi har 4 barn, äldsta är 5,5 år.
    Vi vill inte ha fler barn. Jag kan inte ta några hormoner. Var hos BM på efterkoll igår och fick reda på att det är ca 6 månader väntetid, det känns länge
    Hur tänkte ni och hur har ni gjort? Berätta!

• Svar på tråden Sterilisering, fördelar/nackdelar, hon elller han?
  • JooCee

Kvinnan hamnar i klimakteriet vid en ev sterilersering och det går inte att göra ogjort.
    Mannen kan repareras vid en ev sterilisering.. thats all i know

• Me o Mike

Kan du inte bara ha en spiral eller liknande??

• Anonym (Cedzee)
    JooCee skrev 2007-11-02 12:31:18 följande:
    Kvinnan hamnar i klimakteriet vid en ev sterilersering och det går inte att göra ogjort.Mannen kan repareras vid en ev sterilisering.. thats all i know
    NÄÄ-ÄÄÄ!!!! Där tror jag att du har fel. I klimateriet hamnar man i när det är slut på ägg i äggstockarna och det tar inte slut bara för att man kapar äggledarna.
    Och att försöka fixa tillbaka på mannen är inte det lättaste och sällan det funkar.
  • JooCee

hihi okey.. då hade jag fel.. det var i alla fall sådant mina föräldrar satt och diskuterade innan dom bestämde sig för att pappa var den som fick lägga sig på op-bordet..

• Anonym (Cedzee)
    MulleNuh skrev 2007-11-02 12:31:58 följande:
    Kan du inte bara ha en spiral eller liknande??
    Har en missbildning i livmoder så en spiral kan hamna fel eller inte funka alls.
  • Me o Mike

P-piller? P-stav?

Anonym (Cedzee) skrev 2007-11-02 12:36:00 följande:

Har en missbildning i livmoder så en spiral kan hamna fel eller inte funka alls.
  • krammamma

Sterilisering har INTE med klimateriet att göra.
    Däremot om du tar bort hela livmodern och äggstockarna.

Vid en sterilisering sätter de oftast klämmor (iaf hos kvinnan).
    Du har mens som vanligt, enda skillnaden är att du kan inte bli gravid.
    Steriliserade mej för snart 8 år sen och det är bland det bästa jag har gjort. Barnmorskan ville hellre att min man skulle göra det men det handlade ju om mej. Jag (och han med såklart) ville inte ha fler barn, men jag ville inte bli gravid igen. OCh jag kunde inte heller använda preventivmedel. Hormoner= viktökning. Kondom, tja nåt i dem är jag allergisk mot för jag höll på att klia ihjäl mej....
    Är tacksam över de 3 fina ungarna jag har.
    6 månader går ganska fort. Du kan ju ringa till andra sjukhus o ställa dej på kö även där.

• Anonym (Cedzee)
    MulleNuh skrev 2007-11-02 12:36:35 följande:
    P-piller? P-stav?Anonym (Cedzee) skrev 2007-11-02 12:36:00 följande:
    Det är hormoner i det också, sist gång jag provade med mini
    P-piller blev jag så påverkad av de att jag var tvungen att avbryta mitt i kartan så jag vågar inte prova något alls med hormoner.
  • Anonym (Cedzee)
    krammamma skrev 2007-11-02 12:40:25 följande:
    Sterilisering har INTE med klimateriet att göra.Däremot om du tar bort hela livmodern och äggstockarna.Vid en sterilisering sätter de oftast klämmor (iaf hos kvinnan).Du har mens som vanligt, enda skillnaden är att du kan inte bli gravid. Steriliserade mej för snart 8 år sen och det är bland det bästa jag har gjort. Barnmorskan ville hellre att min man skulle göra det men det handlade ju om mej. Jag (och han med såklart) ville inte ha fler barn, men jag ville inte bli gravid igen. OCh jag kunde inte heller använda preventivmedel. Hormoner= viktökning. Kondom, tja nåt i dem är jag allergisk mot för jag höll på att klia ihjäl mej....Är tacksam över de 3 fina ungarna jag har. 6 månader går ganska fort. Du kan ju ringa till andra sjukhus o ställa dej på kö även där.
    Får hoppas att de månaderna går fort för det påverkar vårt sexliv något enormt, jag vågar helt enkelt inte ha sex, jag är så fruktansvärt rädd för att bli gravid igen. Jag har väldigt lätt för att bli gravid och så länge jag ammar är ägglossningen lite lynning så det måste vara kondom varje gång och det är inte alls samma för mig då, plus att det kliar även på mig av den.
  • Anonym (Cedzee)

Någon som vill berätta hur det var för er? Hur det går till vet jag men hur ni tänkte, Varför valde ni just mannen/kvinnan?

• Anonym (Cedzee)

Puffar upp lite

• Anonym

Vi var i samma situation för ett halv år sedan.
    Vi bestämde att jag skulle sterilisera mig. Men eftersom det är ett väldigt mycket större ingrepp än på mannen så blev det han som fick sterilisera sig istället.
    Vi diskuterade alla möjliga situationer, och han var/är helt 100 på att han vill inte ha fler barn.
    Det var gjort på ca 30min. Var som vanligt efter ingreppet(var dock hemma 2 dgr från jobbet). Har inte haft några som helst problem!

• anzita

Har skrivit om det förr. Min X steriliserade sig för han ville inte ha fler barn. Ett enkelt ingrepp för mannen som går att göra polikliniskt, och det räcker med sjukskrivning på egen hand. Han var nog hemma i 4-5 dagar.

Inga problem - sexlivet blev supermycket bättre för man behövde inte ha några rädslor kvar. Nu får hans andra fru njuta av friheten... Räcka ut tungan

Svar på tråden Sterilisering, fördelar/nackdelar, hon elller han?