• Bebben

Osams med värden ang underhåll av parkettgolv???

Jag har precis avslutat ett samtal med värden för hyreslägenheten vi hyr.

Vi flyttade in i lägenheten för 7 månader sedan. En lägenhet som en gammal dam haft sedan husen byggdes på 40-talet. Jag påpekade redan då att parketten var sliten och trasig men fick inget gehör. Husen är gamla var svaret.

Nu har vi bott här ett tag, en tvåbarnsfamilj, och golvet blir värre och värre. Sprickorna är så illa att de sviktar när man går på det och man nyps under fötterna. Golvet svajar när man går på det så glasen i vitrinskåpet rasslar.

Jag tog upp en ny diskussion med värden som var här och tittade. han skickade sen hit en parkettkille för bedömning och lagning. Killen kom och började borra hål i parketten där han sedan spikade och spacklade med ljus spackel. Är det meningen att det ska vara så här undrade jag? Spackellagningar utmed golvet. Ja det är det bästa jag kan göra sa han.

Som professionell parkettläggare, anser du att man ska hålla på så här? Nej sa han, jag hade bytt ut det. Men så jobbar han ju för Bostadsbolaget så hans händer är ju bundna.

Ny diskussion med värden. Han kom hit, tog foton på spacklet och skulle diskutera med sin chef.

Nyss ringde han. Det blev en rätt vild diskussion. han menar att man får acceptera att huset är gammalt och att de följer underhållsplanen för golven. Parketten blev senast slipat 1990 och nu slipning ska ske 2015. Jag påpekade att parketten är ju förstörd. Parkettkillen har ju spikat i golvet och spacklat så även om vi ville slipa själva så blir det ju fult. Inget han kunde göra nåt åt.

De anser att gålvet är lagat och mer kommer de inte göra. Lagat sa jag, herregud, då får du ju skicka hit killen igen så han får spika fast hela golvet för han har bara "lagat" på 3-4 ställen.

På en yta av ett normalt vardagsrumsbord är det spacklat 16 ggr precis där man går. Men golvet sviktar fortfarande, är sprucket på flera ställen med springor där skiten åker ned samt sprucket på själva plattorna.

Ser man golvet rakt upp och ned så ser man ett gammalt, mörkt, oslipat golv. men går man på det och inspekterar det närmare så ser man sprickorna, lagningarna, färg som nötts bort osv.

Jag påpekade oxå att även om det finns underhållsintervaller för ett golv så måste man ju åtgärda om det går sönder emellan intervallerna. Men värden anser inte att golvet är trasigt. han menar på att det är funktionsbart.

Är det nån som vet vad intervallerna är för slipning/byte av parkettgolv? Nån som tror jag har en chans att driva detta vidare? Vad ska man göra? Jag är med i hyresgästföreningen så jag tänkte börja med att kontakta dem på måndag.

Området vi bor i är gammalt. De lägger inga pengar alls på underhåll av dessa lägenheter. De hamrar, spikar, spacklar osv men aldrig nåt nytt. Hur mycket ska man acceptera? Usch vad arg jag är. Och här kryper mina barbenta barn över parketten. Jag vill verkligen driva detta vidare men bara om jag har en chans att vinna. Hur dåligt får ett parkettgolv vara för att inom acceptabla gränser?

• Svar på tråden Osams med värden ang underhåll av parkettgolv???
  • Tjiklex

Här tror jag det är ungefär 20 år på golven.

• oOrosamarängerOo

Kontakta hyresgästförreningen!

♥ ♥ ♥ liten tjej i magen ♥ ♥ ♥
  • Odessa

Jag säger också Hyresgästföreningen! Även om ni inte är medlemmar idag är det värt att gå med och vänta tills de hjälper er (tror det är 3 eller 6 månader). Självklart kan man försöka själv under tiden, men det är ju bra att ha Hyresgästföreningen som "backup"! Och, har ni tur hjälper de er direkt, det skadar inte att fråga.

Usch, det låter hemskt! Vårat golv är bara "fult" och till och med det stör mig, men att riskera att barnen skadas tex.. Usch!

• Bebben

Vi är redan medlemmar i hyresgästföreningen. Ska kontakta dem på måndag.

Hade golvet "bara" varit fult och slitet. Men vårat är ju sprucket och svajar när man går på det eftersom sanden under har flyttat på sig.

Det är jobbigt för oss oxå OM vi skulle få ett nytt golv inlagt. Två småbarn och behöva flytta ut hela vardagsrummet när vi bor på 60 kvm. MEN så här är det väl inte meningen att vi ska ha det när vi betalar hyra. Ett spacklat golv som fortfarande svajar och är sprucket. Jag vet inte ens vad de där spackelgrejerna gjorde för verkan. Jag upplever golvet precis som det var innan men nu har vi flera beiga märken över golvet. Suck!!!

• Bebben

Karusellen är igång nu med värden och hyresgästföreningen. Men det känns som om hyresgästföreningen backar. Att få parketten utbytt eller slipad säger värden blankt nej till. Däremot kan de tänka sig att laga parketten och på det spåret går hyresgästföreningen.

Då undrar jag; Vart går gränsen för hur ett lagat parkettgolv får se ut?

Så här svarade en jurist;

"Enligt hyreslagens 15 § skall hyresvärden med skäliga
    tidsmellanrum ombesörja sedvanliga reparationer i lägenheten som tex underhållav golv. Underhållsskyldigheten enligt hyreslagen är ingenting som en hyresvärd kan avtala bort eller som i ditt fall hävda att man har accepterat dåligt underhållna golv i samband med inflytt.

Enligt de riktlinjer som finns för lägenhetsreparationer (SABOs nyckeltal för lägenhetsreparationer 2006) skall ett parkettgolv slipas på nytt vart 15:e år eller vid behov. Detta innebär att om
    ert golv inte blivit slipat sedan 1990 så har ni rätt att kräva att golven skall slipas och underhållas på nytt.

Själva parkettgolven har en avskrivningstid på mellan 45-60 år beroende på golvens material vilket innebär att om era golv är
    äldre än så har ni ha rätt att få nya golv om det inte räcker med att golven slipas om."

Om man nu bedömer att golvet inte är så pass dåligt som jag anser att det är. Men de går med på att laga det, ska vi då leva med spackelmärken över hela parkettgolvet? Om vi sen väljer att slipa det privat, hur blir det då?

Enligt hyresgästföreningen så anses golvet acceptabelt. helt sjukt ju. Jag fattar ingenting. Vad hände med det som juristen skrev? Vi har ett vitrinskåp med glas i. Varje gång vi går förbi det så skramlar glasen mot varandra och skåpet svajar. Det glipar mellan parkettstavarna, är sprucket mitt på stavarna och på vissa ställen står det upp. Ska sånt anses som acceptabelt i 10 år till då nästa slipning ska inträffa?

Tänk att man aldrig kan få rätt som den lilla människan. SUCK!

Svar på tråden Osams med värden ang underhåll av parkettgolv???