Vi med barn födda i v 26?
Finns det flera föräldrar med barn födda i vecka 26?
Finns det flera föräldrar med barn födda i vecka 26?
Hej,
min pojke föddes i vecka 25+6. Han mår bra men är liten (5kg). Han är 4,5 månader nu (korr).
Var till BVC i går. Lillan väger nu 7.8kg och är 73cm lång. Hon fyllde 2 i början av nov. Hoppas att hon börjar öka mer i vikt nu. Hon har ju mkt att ta igen , dels för att hon är prematur och dels för att hon är barnhemsbarn och understimulerad.
Det händer en hel del i hennes liv just nu ocå. Hon har t ex spontant börjat att resa sig mitt på golvet och knata iväg några steg och även börjat att säga några svenska ord. Måste vara jobbigt för henne att ha så mycket att ta igen och på toppen av detta byta språk och knyta an till nya adoptivföräldrar. Men vi gör allt för att dagarna ska flyta på smidigt och att hon ska känna sig trygg hos oss.
Tunn eller tjock, liten eller stor - En kram till alla mirakelbebisar!
Vår dotter föddes i vecka 26 + 4 och är idag 4 ½ år och fullt frisk. Vi var på sjukhus i 3 månader innan vi fick åka hem, inga komplikationer tillstötte utan hon behövde utvecklas fullt och växa på sig.
Min kille föddes i v. 26+3, 1275g och 39 cm lång, en ganska stor kille ändå. Han har nu hunnit bli hela 9 år.
Växte ikapp fysisk relativt snabbt, men har en del andra svårigheter.
Min kille Miran föddes 2006 27 augusti i vc 26+3 och vägde 900 gram(efter 3 dagar var han 700gr) och 35 cm lång...Vi var på neo 7 veckor och nu han är 15 månader (okrigerade)gammal och väger 11 kg och 82 cm lång Han är så fin och go och tack och lov han har inga problem
Hans skulle egentligen fylla 1 år idag
kram
destina
Vår son föddes i vecka 26+3 för tre veckor sedan. Vi är alltså mitt uppe i neo-tiden. Känns som en evighet till den dag då vi , förhoppningsvis, får komma hem. Lillen var 36 cm lång och vägde 1024 gram.
Gick ner till 940 innan det vände och idag vägde han 1320 gram.
Hej på er alla !
Vill inleda med ett Stort Grattis till alla era mirakelbebisar som va sugna på livet tidigt och bara vill överleva ! :)
Fick för ca 1 tim sen veta att en av mina bästa vänner fått en liten dotter. Vilket vill säga, alldeles för tidigt! Hon va beräknad till den 1 mars, förrförra fredagen föddes deras dotter. Tror hon sa hon va i v.25 då.. Hoh vägde 760g och va 36 lång.
Nu undrar jag vad det är för ide att köpa för stl på kläder..? Det lilla jag läst i er tråd, verkar det ju som att alla barnen växer väldigt olika fort. Men ni kankse kan ha ett hum om det är ide att köpa prematur kläder eller om det blir bra med stl 50?
Om det är ide med prematur kläder, har ni då tips på nån bara affär / nätet kanske? :)
Tack på förhand!
Hej Vynja,
Du får säga grattis till din vän. Det är många som glömmer att gratta föräldrar till så tidga barn i rädsla för jag vet inte. Det betyder jättemycket att få en liten gåva en kram ett grattis och någon som lyssnar. Någon som tror på ens lilla bebis som kämpar.
Det tar ett tag innan de har kläder på sig. Ca två månader till för egen erfarenhet.
De växer ju i storlek 50 så småningom:)
Tror att de flesta stora klädkedjor kan ha från 40 cm. Jag handlade på H&M. Riktigt små prematurkläder hittade vi på Sjukhuset.
Lycka till