• LaFontaine

Hur länge kan en vinflaska stå öppen

Hur länge kan man ha en vinflaska med skruvkork öppnad (med korken ordentligt åtdragen) utan att den blir "dålig" (dvs, att den fortfarande är drickbar). Jag har en halv flaska och blev hemskt sugen på att ta mig ett glas.

• Svar på tråden Hur länge kan en vinflaska stå öppen
  • MER82

Har du haft den kyld håller den sig i 2-3 veckor.. Men om det pyser när du öppnar eller smakar konstigt häll ut det!!!
    Så är det i alla fall med korkviner...

• Marlene B

Smakar den bra så är det bara att dricka, har den jäst lite så att det pyser när du öppnar den kan du vara ännu nöjdare för då har alkoholhalten ökat så då räcker flarran ännu längre.

• LaFontaine
    CloudBerry skrev 2007-11-02 17:53:30 följande:
    Smakar den bra så är det bara att dricka, har den jäst lite så att det pyser när du öppnar den kan du vara ännu nöjdare för då har alkoholhalten ökat så då räcker flarran ännu längre.
    Nja, det är mest smaken jag är ute efter faktiskt... Men vad sjutton, två flugor heter det väl
  • lantmamman

smaka? smakar det illa, drick inte. men det kan funka att hälla sura skvättar i tex sås så går det inte till spillo.

• Marlene B
    LaFontaine skrev 2007-11-02 17:54:14 följande:
    Nja, det är mest smaken jag är ute efter faktiskt... Men vad sjutton, två flugor heter det väl
    Precis
  • tyla

måste den stå i kylen, jag har en stående vid soffbordet, hahaha. vad sunkigt det lät.
    men nu blev jag sugen på ett glas

• LaFontaine

Det var något surare än sist, men ändå drickbart. Jag har drúckit nyöppnade vinsorter som smakat sämre.

• LaFontaine
    tyla skrev 2007-11-02 17:56:08 följande:
    måste den stå i kylen, jag har en stående vid soffbordet, hahaha. vad sunkigt det lät.men nu blev jag sugen på ett glas
    Min stod på diskbänken i sex dagar och är ändå ok. Nästa gång ska den in i kylen och smaka ännu bättre. Jag älskar verkligen de nya skruvkorkarna. Inte orkar jag en hel flaska själv. Då är det bra att kunna spara.
  • tyla

Ja visst är det bra med skruvkorkar! Då kan man vardagsdricka med bättre samvete!
    Det är lite bättre än en bag in box också, för blir det lite för lätt att ta sig ett glas.
    Hur länge klarar sig en bag in box förresten? Borde inte en skruvkorksflaska vara samma..? ( om den står i kylen)

• MER82

Ett öppnat boxvin håller upp till 4 veckor...
    Ett rött vin står sig i rumstemp ca 2 veckor utan att bli dåligt!

Svar på tråden Hur länge kan en vinflaska stå öppen