• Peyman

Titthålsoperation i knät

Nu står jag äntligen i kö för titthålsoperation. Jag har haft problem med knät sedan 11års ålder. Nu har jag fått reda på att det är en benbit i knät som är löst. Jag har bråkat med läkarna i nästan 3års tid för att få hjälp. Det är ju inte meningen att en tjej på 23år ska hoppa runt på kryckor månader i sträck.

Men iaf den första läkaren jag var till sa att det enda sättet att få reda på vad som är fel var en titthålsoperation, men att man inte skulle hitta något fel på mig. Så skulle min knä svullna upp och jag skulle ha jätteont i ett halvår. Han hade ju fel i det första han sa så nu hoppas jag att han har fel med resten också! Är det någon som har gått igenom detta?
    Nu när jag vet att jag KOMMER få göra detta så har jag blivit jätteorolig! Jag är ensamstående, har en snart 4åring. Tänk om jag har så ont att jag inte kan gå? Usch! Men jag måste göra detta då mitt knä bara blir sämre och sämre...

• Svar på tråden Titthålsoperation i knät
  • Mia2oo7

Hej

Jag gjorde en titthålsoperation när jag var ca 13 år... minns inte så jättemycket utav det egentligen... Men utav det jag minns så ja, knät svullnade upp, jag fick gå på kryckor ytterligare några månader, och jag hade ont ett tag efter..Men de hittade ett fel trots att röntgen och sånt inte hade visat ngt.

Men håll humöret uppe, det finns värktabletter osv som hjälper. Fråga din läkare eller ring till sjukvårdsrådgivningen. De brukar kunna ge bra svar.

När det gäller ditt fyraåriga barn så kommer du att klarar det. Be barnet hjälpa dej med vissa saker, de tycker oftast om att hjälpa till. Jag har en 4 och 5 åring och var ensamstående när jag gick på kryckor i en månad i sommras. De hjälpte mej massor. De tyckte om att hjälpa och leka doktor och hjälpa mej så att jag inte hade så ont.. ler..

Lycka till

• Åke Vilse

Jag har gjort 2st  operationer i samma knä efter att knäskålen hoppat ur led. De har då plockat ut broskbitar som slagits loss.
    Jag gick kanske på kryckor någon vecka eller två.
    Inget minne av att knät skulle ha svullnat upp eller så.

Det är inte farligt att röra på benet och ju mer man tränar desto fortare återhämtar du dig.

Lycka till!

• VallbySmulan

Ang en titthålsoperation så finns alltid en risk att knät svullnar upp något. Men det är ovanligt att svullnaden håller i sig längre än en vecka och oftast svullnar det inte alls! Det beror såklart på hur du sköter din rehab med bl.a. högläge.
    Räkna med att du kanske inte kan ta några lång-promenader de första dagarna (då ökar svullnaden) men du får belasta benet precis som vanligt. Hur länge du behöver kryckorna är individuellt men ca 1 till 2 veckor är normalt. Du kommer även troligtvis att få ett hemprogram av sjukgymnasten med övningar för att träna på böjningen och sträckningen i knät. Gör du dessa övningar minskar komplikationsrisken ytterligare.
    Summa summarum, en titthålsoperation är en reltivt liten och enkel operation (eller snarare undersökningsmetod). Den läkare du träffat verkar ju riktigt knepig. Så synd.
    Är själv sjukgymnast och har jobbat på en kortvårdskirurg med ffa knäoperationer. Är det något tokigt inne i knät är detta en av de bästa (enligt mig) sätten att ta reda på vad. Lycka till!

• Cornette

Jag gjorde en titthåls i knät där de inte gjorde annat än just tittade. Denna gjordes tisdagen 26/4. På fredagen slängde jag kryckorna, på söndagen red jag och 21-22/5 tävlade jag fälttävlan. Så nej, man blir inte tokhandikappad. Har dessutom loftsäng som jag tog mig upp och ner ur utan problem.

Jag har AD/HD men jag är lika mycket människa som du.
  • LaFontaine

Jag har gjort två titthålsoperationer i samma knä på grund av mångåriga problem. Under den första operationen gick man bara in för att titta. Jag kan ärligen säga att den gick åt helvete. Jag drogs med inflammationer i nästan ett halvår och hoppade på kryckor av och till. Det hade kunnat avhjälpas om jag redan direkt efter operationen hade fått antiinfl. tabletter eller om läkaren efteråt hade tagit mig på allvar.

Den andra operationen gjorde jag för två år sedan. Jag fick tabletter mot inflammation direkt efteråt, hade rejält ont i tre, fyra dagar, men blev bra ganska snabbt efteråt.

Det som hände mig vid den första operationen är inte så vanligt, men det kan hända. Oftast går dock allt precis som vid min andra, alltså jättebra! Jag vet folk som gått till jobbet dagen efter som om inget hänt och börjat träna som vanligt en vecka senare. Hur det än går är det viktigt att ha en bra dialog med din läkare. Lycka till!

Svar på tråden Titthålsoperation i knät