• huju

Lämna bort 6 månaders valp över natten??

Om två veckor ska vi åka till ett par vänner som helst såg att Charlie inte följer med. Charlie får vara hos "farmor och farfar" och han har varit där förut med deras 4 vovvar. Det har fungerat hur bra som helst. Vi har själva varit där över natt när vi var hundvakt åt deras hundar och det gick utan problem.

Nu till min fråga. Är det OK att lämna bort honom vid denna tidpunkt i hans liv? Har det någon betydelse hur gammal han är? Hade tänkt att åka dit fler gånger och miljöträna honom så måste det ju bli ännu lättare för honom. Han är ju en liten mammagris och det blir första gången som han är hos någon annan både utan oss och över natt. Kan han ta någon skada av det??

Det är ju på FL som experterna finns så snälla hjälp mig med lite svar nu.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Lämna bort 6 månaders valp över natten??
  • blommanigbg

Ta med hans filt och gosedjur... Hundben och grisöron...
    Så ska det nog gå bra...

• huju

Jo, det hade jag tänkt. Både gosedjur, filt och säng. Jag hoppas det går bra.

• blommanigbg

Men de som passar får nog vara beredd på att det kan bli en sömnlös natt... Min hund ylade och gnydde i början när mina föräldrar passade henne...

• Taniqua

Men ja....den lider nog inte ett dugg =)
    Lämna bort den å ha det så trevligt....
    Det skulle jag absolut gjort....den kommer juh inte vara ensam i ett dygn..

• huju

Okej, jag får väl förbereda dem på det då. Han brukar ju yla lite när han inte ser mig. Annars är han en snäll och go valp, fast han är tyvärr inte riktigt rumsren än. Men det var ingen fara sa de.

• huju

Tack det ska vi ha. Ska på ett vis bli skönt med lite ledigt men samtidigt är det ju som att lämna bort ett barn. Han vet ju inte att matte och husse kommer tillbaka dagen efter.

Hoppas han leker av sig med alla vovvarna så han är så trött så han sover hela natten.

• Tilcha

Tror inte att det gör nån större skada.

Jag var hundvakt åt min systers hund under nyår en vecka. Vi va hemma hos en äldre vän å det var hundens första nyår.Hon va alltså ca 9-10 månader. Hon fick vara inne i huset med en äldre hund å en valp medans vi tittade på fyrverkerierna. Men när vi skulle gå in igen så upptäckte vi att ytterdörren var öppen å syrrans hund saknades. Hon hade sprungit rakt ut i mörka skogen å va spårlöst borta. Vi letade som galningar å tårarna bara spruta på mig. Gick omkring hela natten tills jag gav upp vid 7 på morgonen. Vi ringde givetvis polisen redan när vi märkte att hon hade rymt.
    Lyckades somna tillslut men blev väckt kl 9 av telefonen. Då va d polisen som sa att hunden fanns hos en granne till dem vi va hos. Hon hade krafsat på deras ytterdörr.
    Fick tillbaka henne å hon sov hela nyårsdagen. Dagen efter d va vi ute å gick å hon hade en energi utan dess like eftersom hon sov en hel dag. Så dagen därpå tänkte jag att hon skulle få springa av sig på syrrans ex tomt innan promenaden. Vi kastade pinnar å hon kuta som sjutton ända till hon sprang in under altanen och slog huvudet i en balk så hon blev helt intryckt över ögat och blödde näsblod. Som tur va hade jag nyckel till villan så jag sprang in å ringde veterinären å vi fick komma in akut. Sen följde tre dygn med tre olika ögondroppar var fjärde timme.
    Ja iaf så blev hon ju sig själv igen och hon älskar mig fortfarande. MEn jag tänker aldrig mer vara hundvakt så länge.

Såå jag tror inte att din vovve blir skadad på nåt sätt av en natt hos farmor å farfar. Med tanke på vad syrrans stackars hund fick gå igenom å hon e helt ok fortfarande. =)

• blommanigbg

Hundar har ju ingen tidsbegrepp har jag hört. (Men ibland undrar jag...)Så hur länge du är borta ska inte spela så stor roll..

• huju

Panictjej: Oj, vilken cirkus. Stackars hund, hon fick vara med om mycket den veckan hos dig. Tur att hon är helt återställd.
    Jag tror väl inte heller att Charlie ska ta någon skada men jag kanske hade missat någon info om att man inte sak lämna bort valpen vid ett visst stadie.

blommanigbg: Det sägs ju att de inte har tidsbegrepp men ibland undrar man som sagt. De måste ju ändå känna att de är någon annan stans och inte sover hemma och att matte och husse inte är med. Men det ska nog gå bra. Hoppas jag.

En ny fråga: I dag har han kräkts typ 8-9 ggr. Han är lite av en kräkhund och kräks lite då och då. Säkert över något han ätit (gillar ju bajs och mycket annat konstigt).

Men idag tycker jag han kräkts lite för mycket. Är det något jag ska kolla upp inom det snaraste eller kan jag vänta ut och se vad som händer. Han är för övrigt pigg och glad och går upp i vikt som han ska. Vad kan det vara?

• huju

För att prata om något helt annat..... Äntligen åkte en kille ut ur idol och äntligen Sam. Var bara tvungen att lätta på trycket. Halleluja

• huju

Gjorde mer förr när det var nyklippt men han äter fortfarnade gräs och tuggar på det mesta utomhus tycker jag.

• blommanigbg

Är det efter det han kräks?

• huju

Han tuggar och äter nästa varje gång vi är ute för att kissa eller liknade, så jag har svårt att sätta fingret på om det hör i hop med gräsätning eller inte.

Han är väldigt glupsk när han äter. Han nästan suger i sig maten utan att tugga. Maten måste fortfarande blötas upp för han sväljer maten hel annars. Han är nog rädd för att någon annans ska äta upp hans mat så han bara slänger i sig maten. Konstant hungrig.

• huju

Nu går jag och lägger mig. Gäsp. God-natt och tack för alla svar. Syns kanske i morn.

• huju

God morgon. Vilken natt. Hugo har inte sovit någonting i natt känns det som. Drömt mardrömmar hela natten. Är lite trött nu.

• BabyJay

Tror inte det ska vra några problem att lämna bort hunden sålänge han känner de han ska vara hos. Och som andra sagt innan. Se till att han får sin korg/filt och lite av sina saker så känns det mer som hemma.

Svar på tråden Lämna bort 6 månaders valp över natten??